افزایش کشته‌های درگیری‌‌های بغداد به ٣٠ نفر

در نتیجه افزایش خشونت‌ها در عراق حداقل ٣٠ نفر کشته و بالغ بر ۴٠٠ نفر زخمی شدند. فرماندهی عملیات مشترک منع آمدو شد در عراق را لغو کرد.

پس از آنکه روز گذشته مقتدا صدر، رهبر جریان صدر کناره‌گیری خود را صحنه سیاست را برای همیشه اعلام کرد حامیان او تظاهرات را اغاز کردند و به منطقه سبز وارد شدند.

از غروب روز گذشته شهر بغداد پایتخت عراق شاهد درگیری‌های گسترده میان هواداران صدر و نیروهای دولتی است. حامیان صدر پس از ورود به کاخ ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان در بغداد با نیروهای امنیتی درگیر شدند و در این درگیری‌ها شمار زیادی از دو طرف کشته و زخمی شدند.

پس از گسترش اعتراضات، فرماندهی عملیات مشترک عراق از ساعت ١٩ منع آمد و شد را در تمامی استان‌های این کشور اعلام کرد و نیروهای سرایا سلام شبه‌نظامیان وابسته به مقتدی صدر به منطقه سبز بغداد حمله کردند.

تصاویر ویدیویی منتشر شده تا ساعت ١٢ روز سه‌شنبه ٣٠ آگوست حاکی از ادامه درگیری‌ میان حامیان مقتدی صدر و نیروهای امنیتی عراق در منطقه سبز بغداد است.

منابع بیمارستانی تعداد کشته‌شدگان درگیری‌های شب گذشته عراق را حداقل ٣٠ کشته اعلام کردند. یک منبع پزشکی تعداد زخمی‌ها را حدود ٧٠٠ نفر گزارش کرده است، با اینحال منابع رسمی از زخمی شدن حداقل ۴٠٠ نفر تا ظهر امروز خبر داده‌اند.

دستور صدر به عقب‌نشینی از منطقه سبز

مقتدی صدر ظهر امروز از هوادارانش خواست تا از منطقه سبز خارج شوند. صدر در یک نشست خبری از پیروان خود خواست که به اعتراضات خاتمه دهند و به آن‌ها یکساعت فرصت داد از منطقه سبز خارج شوند.

صدر پس از دو روز درگیری بین گروه‌های مسلمان شیعه از مردم عراق عذرخواهی کرد و گفت: ریختن خون عراقی‌ها حرام است.

او گفت: این یک اقدام انقلابی نیست، زیرا ماهیت صلح‌آمیز خود را از دست داده است.

گزارش‌های تکمیلی از بغداد حاکیست که هواداران مقتدی صدر خروج از منطقه سبز را آغاز کرده‌اند.

پایان منع آمدوشد در عراق

به گفته‌ی رسانه‌های عراق فرماندهی عملیات مشترک تصمیم به لغو مقرارت منع آمدوشد در این کشور گرفته است.