جنایت محیط‌زیستی رژیم ترک؛ تهدید سرزمین‌های کوردستان، عراق، سوریه و ایران

علیرغم همه نگرانی‌هایی که طی سال‌های گذشته در رابطه با ساخت یک سد بزرگ بر رودخانه دجله به ترکیه منتقل شد، رجب اردوغان یک هفته پیش از افتتاح آن خبر داد. انتظار می‌رود حالا آبگیری کامل سد ایلسو، یک فاجعه محیط‌زیستی در کوردستان، ایران، عراق و سوریه رقم بزند.

افتتاح سد ایلسو توسط اردوغان دیکتاتور ترکیه، نگرانی‌ها از یک فاجعه زیست محیطی در منطقه را افزایش داده است.

این سد که در منطقه مردین در باکور کوردستان ساخته شده, دومین سد بزرگ ترکیه است که آبگیری کامل آن علاوه بر سرزمین کوردستان، کشورهای ایران، عراق و سوریه را نیز درگیر بحران می‌کند.

طی سال‌های اخیر کوردهای روژاوا سعی کرده‌اند به استفاده ترکیه از اهرم آب برای دستیابی به مقاصدش در سوریه جلب توجه کنند. مقامات ایرانی و عراقی نیز اعتراضات رسمی خود را به آنکارا اعلام کرده‌اند.

ترکیه در حالی همسایگان را با دست بردن در رودخانه‌های دجله و فرات تهدید می‌کند که قوانین بین‌المللی چنین اجازه‌ای به آن نمی‌دهد.

احداث این سد می‌تواند برای ایران و سایر کشورهای منطقه تهدیدی جدی در زمینه کم‌آبی, از بین رفتن تنوع زیستی و‌ بحران ریزگردها باشد و همچنین از رونق افتادن کشاورزی و به دنبال آن مشکلات اقتصادی را نیز در پی داشته باشد.

کاهش آب این رودخانه‌ها علاوه بر از بین بردن تنوع زیستی و تشکیل کانون ریزگردها، موجب از رونق افتادن کشاورزی و خسارت دامداران در امتداد مسیر حرکت این رودخانه‌ها می‌شود.

از جمله رود دجله که سد ایلسوی ترکیه روی آن احداث شده است پس از عبور از عراق سرانجام به تالاب هورالعظیم در جنوب ایران می‌رسد. این تالاب بخاطر خشکسالی حال و روز خوبی ندارد و سد ایلسو تیر آخری است که به آن شلیک خواهد شد.

با راه افتادن سد ایلسو انتظار می‌رود باید منتظر مرگ قریب‌الوقوع تالاب هورالعظیم و یک فاجعه زیست‌محیطی در ایران بود.