کینو گابریل: نیروهای ما به ۹۵ درصد از اهداف خود دست یافته‌اند

کینو گابریل اعلام نمود که نیروهای سوریه دمکرات به ۹۵ درصد از اهداف خود دست یافته و سوریه را حفظ کرده‌اند

نیروهای سوریه دمکراتیک در ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۵ تاسیس شد و با بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که هدف از تشکیل این نیرو ایجاد سوریه‌ای دمکراتیک و فراهم کردن آزادی و عدالت و احترام برای شهروندان سوری است.

در ابتدا، ۷ گروه نظامی در این تشکل نظامی شرکت داشتند، جیش السوار، (جبهه الاکراد، هنگ ۹۹، عملیات ویژه ۴۵۵، احرار الزاویه، هنگ سلطان سلیم، هنگ شهدای التاریب)، اتاق عملیات برکان الفرات، نیروهای سنادید، شورای نظمی سریانی، توگای ائتلاف عربی، یگانهای مدافع خلق و یگانهای مدافع زنان. نیروهای سوریه دمکراتیک بعد از اعلام تاسیس خود، قدم‌های بلندی را در مناطق شمال-شرق سوریه علیه داعش برداشت، کارزار عملیاتی شهید ایلان و جودی، کارزار عملیاتی شهید روبار، کارزار آزادسازی رقه و کارزار عملیاتی آزادسازی دیرالزور. هر  یک از این گامهای بلند با پیروزی به نتیجه رسیده و تبهکاران داعش کاملا از جغرافیای منطقه شرق فرات حذف شدند. دولت اشغالگر ترک با دخالت نظامی خود در سریه در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۶،  مانع از آزادی خلق‌ها در غرب رودخانه فرات از سوی داعش شد.

در ابتدای سال ۲۰۱۸، نیروهای سوریه دمکراتیک در جریان نبردهای سنگینی با ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران در عفرین روبرو شدند. ارتش اشغالگر ترک در نتیجه معامله‌ای با روسیه، گری سپی و سریکانی  را مورد حمله قرار داده و این مناطق را اشغال کردند. این رویداد بعد از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از خطوط مرزی آغاز شد. از طرف دیگر نیروهای سوریه دمکراتیک تمام توافقهای بین‌المللی مرتبط به خاتمه جنگ را قبول کردند. در اول ژوئیه نیروهای سوریه دمکراتیک طرحی را برای دفاع کودکان از جنگ و ممنوعیت تسلیح کودکان کمتر از ۱۸ سال را امضا کردند.

شرایط ایجاد نیروهای سوریه دمکراتیک

گابریل کینو سخنگوی نیروهای سوریه دمکراتیک در رابطه با اهداف و شرایط ایجاد نیروهای سوریه دمکراتیک با خبرگزاری هاوار گفتگو کرد. وی در این رابطه اظهار داشت: پیش از تاسیس نیروهای سوریه دمکراتیک تحولات بسیاری در سطح منطقه‌ای و محلی روی دادند. یکی از تحولات،  پیروزی‌هایی بود که گروه‌های تشکیل دهنده نیروهای سوریه دمکراتیک در نبرد علیه داعش کسب کرده بودند، خصوصا در زمان مقاومت کوبانی و سپس نبردهای منطقه خابور، گری سپی و سریکانی. از طرف دیگر مقاومتی که گروه‌ها و تشکیلات نظامی در منطقه جزیر و کوبانی شکل گرفته بود، خصوصا پیروزی‌های صورت گرفته از سوی یگانهای مدافع خلق و یگانهای مدافع زنان و شکست گروه‌های وابسته به ترکیه و نیروهایی که ائتلاف بین‌المللی آنها را در ترکیه جهت مقابله با دولت دمشق آموزش داده بود از جمله شرایطی بودند که زمینه برای تاسیس نیروهای سوریه دمکراتیک مهیا کرد.

گابریل کینو در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که از این نیروها حمایت به عمل آمد، پروژه‌ای برای ایجاد نیرو، آموزش سازماندهی و تامین ملزومات آنها نیاز بود تا این نیرو بتواند علیه رژیم دمشق، نیروهای تروریست و داعش بجنگد. در داخل ترکیه دو گروه تاسیس شدند و به سوریه اعزام شدند، اما در همان نخستین برخورد شکست خورد و هیچگونه پیروزی بدست نیاوردند. در آن زمان به دلیل وجود هماهنگی با ائتلاف بین‌المللی و برای اتحاد گروه و یگانهای نظامی، گفتوگوهایی انجام شد، در نتیجه این گفتگوها نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام موجودیت نمود.

کینو گابریل در ادامه افزود: نیروهای سوریه دمکراتیک پیروزی خود را در میدان نبرد به اثبات رسانده و به ۹۵ درصد از اهداف خود دست یافته است، در مارس ۲۰۱۹ تبهکاران داعش را به طور کامل از شرق فرات حذف کرده و در غرب فرات نیز شهر منبج را آزاد کردند. این امکان وجود داشت که مناطق دیگر از جمله طرابلس و باب نیز آزاد شوند، اما دخالت کشورهای منطقه و خصوصا ترکیه و برخی از گروه‌های محلی این فرصت را با مانع روبرو ساخت. در نتیجه ساکنان این مناطق نتواسنتند به ثبات و آرامش مناطق خود، مانند شمال-شرق سوریه دست پیدا کنند.

سخنگوی نیروهای سوریه دمکراتیک، کینو گابریل در ادامه گفتگوی خود ضمن اشاره به وضعیت مناطقی که از سوی دولت ترک اشغال شده‌اند اظهار داشت: تا زمانیکه در میان گروه‌های موجود در این منطقه جنگ در جریان است، سیاستهای ترکیه در این منطقه از سوی دولت ترک تحمیل می‌شوند. این گروهها مرتبا دست به نقض قوانین می‌زنند، همچنین پروژه خودمدیریتی، رتق و فتق امور و نهادها، و در کل هیچ اقدامی نمی‌تواند انجام شود.

سخنگوی نیروهای سوریه دمکراتیک، کینو گابریل در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نیروهای سوریه دمکراتیک از مناطق شمال-شرق سوریه مانند عفرین، گری سپی و سریکانی به طور کامل دفاع کرده بودند، اما به دلیل آنکه بازیگران منطقه‌ای، توازن نیرو و اختلافات بین نیروهای بین‌المللی مرتبط با پرونده سوریه، اعم از روسیه و آمریکا باعث شد که این مناطق به اشغال درآید. به دلیل اختلافات بین‌المللی ما بخشی از مناطق امن و با ثبات را از دست دادیم. به دست ترکیه که سیاستهای ترکی کردن را به پیش می‌برد، هر روز شاهد تعدی به خلق‌های سوریه در این مناطق و نقض حقوق بشر هستیم.

نیروهای سوریه دمکراتیک از سوریه دفاع می‌کنند

گابریل کینو سخنگوی رسمی نیروهای سوریه دمکراتیک اعلام نمود که این نیرو از اتحاد سوریه دفاع کرده است، با پروژه ما بود که داعش در هم شکست و ۳۰ درصد از خاک سوریه از جنگ و نا آرامی بدور ماند. همچنین ما اجازه ندادیم که مناطق دیگری تحت حاکمیت تبهکاران وابسته به ارتش اشغالگر ترک درآید، ما اجازه ندادیم که مناطق ما به زیر سلطه رژیمی درآید که از سوی روسیه، ایران و شبه نظامیان عراق مورد حمایت قرار می‌گیرد. آنها این اقدامات را در راستای منافع سوریه انجام نمی‌دهند بکله برای کسب منافع خود در سوریه دست به این اقدامات می‌زنند.

کینو گابریل در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با پیوندهای بین مناطق شمال-شرق سوریه و پروژه خودمدیریتی اعلام نمود: هدف خودمدیریتی پیشبرد سیستم خودمدیریتی در سطح منطقه‌ای است، نیروهای ما هم بخشی از این خودمدیریتی هستند. وظیفه این نیروها دفاع از این پروژه در مقابل نیروهای خارجی است.

گابریل در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: نیروهای سوریه دمکراتیک موازنه و توافق بین بین عناصر و مولفه‌های هویتی در منطقه را حفظ کرده و در خاتمه گفت: همکاری، فداکاری مشترک هویتهای منطقه در سایه خودمدیریتی تضمین کننده پیروزی نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای خارجی، بازی‌های منطقه‌ای و محلی و بین‌المللی علیه خلق‌های منطقه است. نیروهای سوریه دمکراتیک علیه داعش و دولت اشغالگر ترک مبارزه خود را ادامه می‌دهند و در راه پیروزی‌های بسیاری را کسب می‌کنند.