مشاور دانشکده نظامی مصر: آمریکا از مجازات ترکیه بخاطر بکارگیری سلاح‌های شیمیایی جلوگیری می‌کند

مشاور نظامی و مقام سابق مصری می‌گوید ترکیه به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه کوردها باید در جامع‌ جهانی مورد بازخواست قرار بگیرد. محمد ذکی الفی همچنین منزوی‌سازی رهبر کوردها را غیر قابل قبول می‌داند چون وی یک جنبش انقلابی مردمی را نمایندگی می‌کند

محمد ذکی الفی سرلشکر بازنشسته و مشاور دانشکده عالی نظامی مصر در پاسخ به سئوال خبرگزاری هاوار در مورد معاهدات بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی می‌گوید: "سلاح‌هایی که با مواد سمی و شیمیایی تولید شده‌اند نباید به عنوان ابزار جنگی مورد استفاده قرار بگیرند چون مرگ‌آور بوده و برای سلامتی انسان و دیگر جانداران زیان‌بار بوده و جزو سلاح‌های ویرانگر دسته‌بندی شده‌اند. ١٩٣ کشور که جمعیتی بالغ بر ٩٨٪ مردم جهان را تشکیل می‌دهند اقدام به امضای پیمان منع تولید و استفاده از سلاح‌های شیمیایی کرده‌اند. این پیمان از مهمترین معادهات بین‌المللی بوده که مجازاتی برای خاطیان در نظر گرفته است."

این مشاور نظامی مصری در واکنش به استفاده ترکیه از سلاح‌های شیمیایی و گاز فسفر در حملاتش به نواحی شمال و شرق سوریه و دیگر مناطق شهری و کوهستانی می‌گوید: "از نظر آمریکا، ترکیه عضوی از جغرافیای خاورمیانه نیست و چون عضوی از پیمان ناتو می‌باشد اعمال هرگونه مجازاتی علیه آن به سود ناتو نیست. آمریکا بخاطر منافعش جلوی مجازات ترکیه را می‌گیرد."

خبرگزاری هاوار با آوردن فهرستی از حملات شیمیایی به مناطق شمال و شرق سوریه، به جهانی شدن خبر وضعیت کودکی بنام "محمد حمید" در حملات سال ٢٠١٩ ترکیه اشاره می‌کند که دچار سوختگی شدید ناشی از جراحت با سلاح‌های ممنوعه شده بود. اما سازمان‌های مسئول جهانی به فراخوان‌ها برای تحقیق در مورد نقض تعهدات شیمیایی عمل نکردند.

محمد ذکی الفی در این رابطه معتقد است استفاده ترکیه از فسفر سفید علیه غیرنظامیان که تأثیرات مخربی بر جا می‌گذارد، یک جنایت جنگی محسوب می‌شود گرچه از نظر سازمان عفو بین الملل، فسفر سفید یک ماده شیمیایی نیست.

این فرمانده نظامی سابق مصری می‌افزاید: "می‌توان از طریق کشورهای اروپایی تلاش کرد پرونده استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در جامعه بین‌الملل گشود. شاید عمق مساله کوردستان را درک کنند و آن را در مجالس خود به بحث بگذارند. می‌باید اتهام تروریسم از کوردها رفع شود. منزوی‌سازی شدید رهبری کورد هم غیر قابول است وقتی که وی جنبش انقلابی خلق را نمایندگی می‌کند. حتی کشورهای اروپا نباید در برابر نقض حقوق کوردها ساکت بمانند."

محمد ذکی الفی بر لزوم تسریع تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن وضعیت جدید شمال و شرق سوریه پرداخته و باید با آمریکا، روسیه و اروپا برای دور کردن خطر ترکیه به رایزنی ادامه داد.