سیاست‌های بایدن در عراق... ایجاد ائتلافی جدید!

​​​​​​​فردا چتین اعلام نمود که اداره جدید آمریکا با ریاست بایدن، به منظور حفظ منافع خود در عراق، تلاش می‌کند تا ائتلافی با ثبات را ایجاد کرده و راه را برای پویش‌های جدید باز گذاشته است.

فردا چتین توافقنامه پ.د.ک و بغداد علیه شنگال را نیز به عنوان محصول ترس از سیستم الترناتیف رهبر عبدالله اوجالان ارزیابی کرده و اظهار داشت که تلاش برای خارج ساختن پ.ک.ک از جنوب کوردستان، توطئه‌ای است که از سوی جیمز جفری طراحی شده است. چتین همچنین افزود که به منظور تحقق این طرح، باید اداره بایدن اجازه چنین اقدامی را به دولت ترک و پ.د.ک بدهند. در چنین صورتی این دو این پیمان را سریعا عملی کرده و وضعیت دفاکتویی را ایجاد می‌کنند. فردا چتین در رابطه با سیاستهای دولت اشغالگر ترک در جنوب کوردستان بعد از بقدرت رسیدن بایدن، همکاری‌های پارت دمکرات کوردستان با اشغالگران و پیمان شنگال به پرسش‌های خبرگزاری هاوار پاسخ داده است.

سیاستهای بایدن: ایجاد ائتلاف و گسترش محاصره و تحریمهای ایران

فردا چتین در این گفتگو تاکید کرد که هدف اصلی حکومت جدید بایدن ایجاد ائتلافی با ثبات به منظور حفظ منافع آمریکا در عراق بوده و در این باره افزود: بعد از ایجاد این ائتلاف، در مرحله دوم دولت بایدن هدف اینست که محاصره و تحریمهای ایران را گسترش دهد. به این منظور آمریکا به طور کامل ازحکومت مرکزی عراق پشتیبانی نموده و دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان را تشوق می‌کند تا به این ائتلاف در عراق بپیوندند. دولت ترامپ سیاستی را که از زمان اوباما آغاز شده است، ادامه می‌دهد. دولت بایدن نیز در این خط‌مشی سیاسی هیچگونه تغییر مهمی را ایجاد نمی‌کند.

منافع و اختلافات ائتلاف سه طرفه

فردا چتین اعلام نمود که ائتلاف سه طرفه‌ای که منافع ایلات متحده آمریکا در منطقه را در خاورمیانه حفاظت کند و در جنگ و برخورد آمریکا باید با آن همکاری کند، از نقاط اختلاف و افتراق برخوردار است. فردا چتین در این باره اظهار داشت: حکومت اقلیم کوردستان، پارلمان آن، احزاب سیاسی و در کل خلق جنوب کوردستان، نمی‌خواهند که پارت دمکرات کوردسان با دولت ترک و حکومت عراق  علیه پ.ک.ک ائتلافی را ایجاد کنند. حضور شیعیان، واقعیتی است که ایران و آمریکا می‌توانند بر اساس منافع خود آنها را بکار گیرند و با سیاست اخوانی-سنی دولت ترک تطابق ندارد.

امریکا در عراق از همکاری‌های بین عراق- پارت دمکرات کوردستان- ترکیه حمایت می‌کند

چتین در بخش دیگری از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت که حکومت‌های موجود در عراق و جنوب کوردستان نمی‌توانند به مطالبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه پاسخ بدهند، به همین دلیل با واکنش‌های اجتماعی روبرو می‌شوند. منطقه در وضعیت چنین دشوار و شکننده‌ای قرار داشته و در این رابطه آمریکا به عنوان نماینده تاثیرگذار عملگرایانه آمریکایی، از یک سوی از همکاریهای عراق- پارت دمکرات کوردستان حمایت کرده و از طرف دیگر از همکاری‌های عراق-پ.د.ک حمایت می‌کند و از سوی دیگر پیشرفتهای اجتماعی، برای تغییر موازنه قوا و دینامیسمهای جدید راه را می‌گشاید.

فرصت‌های اردوغان تمدید نمی‌شوند

فردا چتین در بخش دیگر از گفتگوی خود با هاوار اظهار داشت که تلاش‌های ویژه ترامپ در پرونده هالک بانک، الزامات قانونی CAATSA را عملی نکرده و اگر ترکیه ایران را در شکستن تحریمهای این کشور کمک کند، فرصت‌هایی که در دوره ریاست ترامپ به ترکیه اعطا شده بود در دوره بایدن قطع می‌شود.

فردا چتین در رابطه با تاثیرات چنین وضعیتی بر اشغالگری‌های دولت ترک در عراق و شمال کوردستان نیز افزود: این مسئله تابعی از ارتباطات ترکیه-اتحادیه اروپا و ارتباطات روسیه-ترکیه بوده به نتیجه مذاکرات اس-۴۰۰ بستگی دارد. بدون گمان واکنش کورد کورد در این باره بسیار مهم است. همچنین واکنش‌های عراقیان، حکومت بغداد، سازمان همکاری‌های اسلامی در مقابل با حملات ترکیه که نزدیک به چهل پایگاه نظامی خود را در عراق احداث نموده است و آشکارا به نقش حاکمیت عراق دست می‌زند، مهم است. هر زمان که واکنش‌ها افزایش پیدا می‌کنند، آمریکا نیز در مقابله با حضور اشغالگری دولت ترک در عراق اتخاذ موضع می‌کند.

طرح‌های شبیه به سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱

در بخش دیگری از سخنان خود فردا چتین اظهار داشت که مسائل و مشکلات نیروهای جهانی با انقلاب روژآوا، رهبری خودمدیریتی شنگال و پ.ک.ک به این دلیل است که هیچیک از این گروه‌ها به هیچ سیستم جهانی وابسته نیستند. به منظور نوسازی نقشه‌ای که در سال‌های ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ برای خاورمیانه ترسیم کرده‌اند، تلاش می‌کنند بار دیگر خاک، دریاها و جزایر و نفت را به گونه دیگری تقسیم کنند. در این باره نیروهای حافظ وضع موجود منطقه با همان پارادایم با نیروهای بین‌المللی در رابطه با تقسیم اقتدار در میان دولت ملت‌ها همکاری می‌کنند. از طرف دیگر جنبش آزادی خلق کورد، جامعه دمکراتیک-اکولوژیک، ضد جنسیت محور و آزادیخواه، سیاسی-اخلاقی در چارچوب ملت دمکراتیک که به تنهایی به اتنیسیتی اتکا ندارد را پیشنهاد می‌کند. این سیستم پروژه‌ای است که از سوی رهبر آپو طراحی و توسط پ.ک.ک اجرایی می‌شود.

ترس از سیستم آلترناتیو: پیمان شنگال

فردا چتین در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که تلاش برای خارج کردن پ.ک.ک از جنوب کوردستان و شنگال طرحی آمریکایی است که از سوی نماینده ویژه ترامپ در سوریه و عراق، جیمز جفری تهیه و تنظیم شده است و در این باره افزود: در اگوست ۲۰۲۰ هیاتی آمریکایی طی دیداری از بغداد، هولیر و سلیمانی، تلاش نمود تا اتحادیه میهنی نیز به این ائتلاف بپیوندد، دیدارها صورت گرفتند، اتحادیه میهنی به این ائتلاف نپیوسته است، اما عراق متقاعد شده است و از ۹ اکتبر شاهد امضای پیمان شنگال بوده‌ایم.

در این باره چتین اظهار داشت: سیستم سرمایه‌داری سیستم آلترناتیو را به عنوان خطر بزرگی برای خود مشاهده می‌کند زیرا سیستم آلترناتیو به هیچگونه جغرافیای خاص، اتنیستی و دینی تعلق و اتکا نداشته و در منطقه‌ای مانند خاورمیانه به عنوان سیستمی زنده و قدرتمند عمل می‌کند. در این باره فردا چتین اعلام کرد که آنها در هراس هستند که این سیستم آلترتاتیو، سیستم آنها را دچار مشکل کرده و در همین رابطه است که پیمان شنگال را به عنوان محصول چنین هراسی، امضا کرده‌اند.

در رابطه با حملات ارتش اشغالگر ترک به مناطق گریلا و شنگال نیز فردا چتین اظهار داشت که حمله به جنوب کوردستان و تمامی مناطق دیگر کوردستان به خشم و نارضایتی خلق منجر شده و در این باره اظهار داشت: پیمان دولت ترک-پ.د.ک به عنوان پیمانی مترقی نشان داده شده است، زیرا غیر از پارت دمکرات کوردستان، احزاب سیاسی، روشنفکران، نویسندگان و جامعه از نتایج چنین پیمانی به هیچ وجه رضایت ندارند. خرید زمان برای پارت دمکرات کوردستان و ترکیه مسئله‌ساز است. و این مشکل دو طرفه است. نخست؛ تمامی نیروهای کوردستان، همکاریهای پ.د.ک- ترکیه را رد کرده و پیشنهاد می‌کنند که مذاکره و دیالوگ پ.د.ک با پ.ک.ک باید صورت گیرد؛ انتظارات در این باره روز به روز افزایش می‌یابند. دوم؛ پیمانی که در دوره ترامپ-جفری طراحی و امضا شده است نیازمند تصویب از سوی دولت جدید امریکاست.

دولت ترک و پ.د.ک می‌خواهند تصمیمی را که در دوره ترامپ گرفته شده است، به نتیجه رسانده و وضعیتی حقوقی غیر رسمی را در این باره ایجاد کنند. احتمال تغییر در این طرح و ارائه تغییراتی در آن از سوی دولت بایدن این دو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این باره نیز فردا چتین اظهار داشت که: پارت دمکرات کوردستان نه فقط در جنوب کوردستان اجازه احداث ۴۰ پایگاه نظامی را به ترکیه داده است، در کل منطقه خاورمیانه و سطح جهانی نیز با فشار و گونه‌ای از انزوا روبرو شده است. زیرا اکنون به بزرگترین نیروی همکار ترکیه در منطقه تبدیل شده است. حمایت پارت دمکرات کوردستان از ترکیه، به همکاری‌های بزرگ با ترکیه و داعش منجر شده است که این دو نیز سیاستهای قتلعام و دشمنی با خلق کورد را به پیش برده‌اند.

پارت دمکرات کوردستان به تنهایی بار چهار دولت ضد کورد را بر دوش می‌کشد

فردا چتین ضمن اشاره به احداث نقاط ایست بازرسی در مرزهای روژآوا-شنگال-شمال کوردستان از سوی پارت دمکرات کوردستان نیز اظهار داشت: پارت دمکرات کوردستان می‌خواهد که ارتباط روژآوا را با شنگال قطع کند و در این باره اظهار داشت که همکاری‌های دولت ترک با پارت دمکرات کوردستان به واکنش‌های خلق منجر شده است و همکاریهای پ.د.ک در بعد نظامی با دولت ترک مایه انزجار خلق را فراهم ساخته است. از این انزجار و خشم خلق نیز نگران بوده و تلاش می‌کند تا مبادا خلق در جنگ احتمالی پ.د.ک با یگانهای مدافع خلق و پ.ک.ک همکاری کنند. فردا چتین در این باره افزود: مسرور بارزانی در این باره از آمریکا درخواست نموده است که از یگانهای مدافع خلق حمایت ننماید. از طرف دیگر مشاهده می‌شود که پارت دمکرات کوردستان در مرزهای روژآوا- باشور دست به حفر خندق، ایجاد پایگاههای مرزی، سیم خاردار دست زده و این اقدامات به مراتب فراتر از یک خیانت صرف است. پارت دمکرات کوردستان به تنهایی بار چهار دولت ضد کورد و کُلنیالیست اشغالگر کوردستان را بر دوش می‌کشد.