عزیز ماملی: امروز بیش از هر زمان دیگری خلق کورد نیازمند اتحاد است

عزیر ماملی عضو کنگره ملی کوردستان و کمیته پلتفرم مقابله با اشغالگری در رابطه با قطعنامه کنفرانس پلتفرم مقابله با اشغال سرزمین کوردستان سخنرانی کرد. ماملی در این سخنرانی اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری خلق کورد نیازمند اتحاد است.

عملیاتی که ارتش اشغالگر ترک علیه مناطق زاپ، متینا و آواشین آغاز کرده‌اند، بیش از هر چهار ماه است که بدون وقفه ادامه دارد. همراه با عملیات نظام ارتش اشغالگر ترک، کمپ مخمور و شنگال نیز مورد حمله قرار گرفته اند. مناطق بسیاری همچنان اماج حملات قرار گرفته و روستائیان بسیاری از مناطق خود آواره شده‌اند. در مقابله با عملیات اشغالگرانه ارتش ترک، پلتفرم مقابله با اشغالگری کوردستان که مرکب از شخصیتهای هر چهار بخش کوردستان است، در ۴ سپتامبر کنفرانسی را برگزار کرد. عزیر ماملی عضو کنگره ملی کوردستان و کمیته پلتفرم مقابله با اشغالگری در رابطه با قطعنامه کنفرانس پلتفرم مقابله با اشغالگری سرزمین کوردستان ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ارتش ترک در باشور کوردستان، قطعنامه کنفرانس پلتفرم را ارزیابی کرد.

عزیز ماملی در سخنان خود اعلام کرد که کنفرانس پلتفرم مقابله با اشغالگری با مشارکت صدها نفر از شخصیتهای کورد برگزار شده و در این باره افزود: در شهر بروکسل این کنفرانس برگزار شد. در این کنفرانس مواد مهمی از جمله اختلافات و مشکلات داخلی در میان کوردها و اشغالگری ارتش ترک در روژآوای کوردستان و باشور کوردستان مورد ارزیابی قرار گرفتند. در نتیجه این کنفرانس پلتفرمی ایجاد شد و در این پلتفرم شخصیتهای مستقلی حضور داشتند که عضو هیچ حزبی نبودند. تلاش‌های این پلتفرم نزدیک به یک ماه ادامه پیدا کرد. بعد از آن درخواست شد که کنفرانسی در این باره از سوی اعضای در هلسینکی برگزار گردد. با ایجاد این پلتفرم، ما خواستیم که در مقابله با اشغالگری و سیاستهای اشغالگرانه فعالیتی داشته باشیم. در نتیجه این پلتفرم، با مشارکت نهادها و احزاب هر چهار بخش کوردستان، برگزار و بیانیه‌ای منتشر شد و ۱ هزار و ۱۳۸ امضا که همگی از شخصیتهای برجسته کورد هستند، برای محکومیت این حملات و اشغال خاک کوردستان جمع آوری شد.

این فعالیت را لازم دانستیم

عزیز ماملی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام نمود که در کنفرانس برگزار شده، مناقشات و ارزیابی‌های جدی‌ای از وضعیت موجود ارائه شده و اظهار داشت: چنین فعالیتی معنادار بوده و افرادی که در این کنفرانس شرکت داشتند، در مجموع افرادی مستقل بودند. این افراد در رابطه با اشغال خاک کوردستان نظرات و مباحث خود را مطرح کردند و برای ممانعت از اشغالگر پیشنهاداتی ارائه کردند. بویژه که علت ایجاد و برگزاری این پلتفرم این بود که نگرش‌های سیاسی نیروهای سیاسی مختلف اخذ شود.

این مسئله از نظر قابل توجه بود که روشنفکران، هنرمندان و نویسندگان کورد چگونه با مسئله اشغال خاک در کوردستان برخورد می‌کنند. همزمان ما خواستیم که از نقش و عملکرد کوردها در مقابله با اشغالگری اطلاع پیدا کنیم، اطلاع پیدا کنیم که نهادها و موسسات کوردی در این مرحله چه موضعی از خود نشان می‌دهند و در نهایت اطلاع پیدا کنیم که پاسخ به این سوالات را چگونه می‌دهند. همچنین برای اینکه در این باره به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم،  هم در داخل و هم درخارج از کوردستان مواضع منسجم و مشابهی یافتیم. در این کنفرانس موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت. نگرش‌های احزاب مختلف سیاسی هم اخذ شد.

۵ ماده اساسی مورد توجه قرار گرفت

عزیز ماملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در کنفرانس تصمیمات مهمی اتخاذ شدند و در خصوص قطعنامه کنفرانس گفت: در این پلتفرم ۵ ماده اساسی مورد توجه قرار گرفت. نخست؛ در بخش‌های مختلف کوردستان احترام متقابل و مقاومت در مقابل اشغالگری، دوم؛ تنها نگذاشتنن احزاب سیاسی کوردی که در مقابل اشغالگری مقاومت می‌کنند، سوم؛ اتخاذ موضعی مسئولانه در مقابله با اشغالکردن خاک کوردستان، چهارم؛ شکست سکوت و پنجم؛ ایجاد کمیسیون. این کمیسیون ایجاد شده است. یکی از این کمیسیونها کمیسیون دیپلماسی بود. این کمیسیون با دولت‌ها در ارتباط است. همچنین کمیسیون خبررسانی نیز ایجاد شده است. این کمیسیون برای اطلاع‌رسانی در مورد این حملات ایجاد شده است. همچنین کمیسیونی هم برای ایجاد ارتباط خلق با نیروها و سازمان‌های کوردستانی تشکیل شده است.

مقاومت در مقابل اشغالگری

عزیز ماملی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که در مقابله با اشغالگری مبارزه وظیفه تمام کوردها بوده و در ادامه افزود: حملاتی که علیه خلق کورد صورت می‌گیرند، در سطح خطرناکی قرار دارند. شاید برای نخستین بار است که در سطح کوردستان کورد با چنین خطر و تنشهایی روبرو است. به همین دلیل لازم است که خلق کورد تمام خطرهای موجود را دیده و تمام سازمان‌ها و مولفه‌های جامعه سیاسی کوردستان در مقابل خطرات اشغالگری ایستادگی کنند. پیش از انکه ضربه‌ای مهلک به دستاوردهای ما روی دهد، لازم است که متحد شده و در مقابل اشغالگری اعلام موضع کرده و ایستادگی کنیم. در غیر اینصورت ما شکست خواهیم خورد. از امکانات و فرصت‌هایی برای خروج از این فرایند برخورداریم. در هر چهار بخش کوردستان مقاومت بسیار بزرگ و بی‌نظیری در جریان است. از ۲۳ آوریل به بعد دولت ترکیه از هوا و زمین علیه مناطق آواشین، زاپ و متینا دست به حمله زده است. اما با وجود این حملات به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است. زیرا در مقابله با اشغالگری مقاومت در جریان است. در صورتیکه کورد متحد شود، این ترکتازی‌ها می‌توانند خنثی شوند. کورد از چنین نیرویی برخوردار است.

امروز بیش از هر زمان دیگری کورد نیازمند اتحاد است

عزیز ماملی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به نقش و عملکرد کورد در مقابله با طرح اشغالگری گفت: لازم است که هر کورد و هر سازمانی بر این نکته واقف باشد که این حملات تنها علیه یک بخش از کوردستان نیستند. این حملات علیه تمام کوردستان هستند. به همین دلیل لازم است که احزاب سیاسی ما در رابطه با این موضوع بسیار حساس عمل کنند. شخصی که می‌گوید، من کوردم و در سنگر دفاع از کوردستان جا نگیرد، دلسوز مسئله کورد نیست. به همین دلیل باید تمام سازمان‌ها و نهادهای کوردستانی در مقابل اشغالگری دولت ترکیه موضعی مشترک اتخاذ کنند. اکنون نیازمند مقاومت هستیم لازم است که هر چهار بخش کوردستان با هم دست به مقاومت بزنند و از یکدیگر حمایت کنند. لازم است که تمام نیرو و انرژی ما متحد شود. رژیم ترکیه امروز تلاش می‌کند باشور کوردستان را اشغال کند. تا جایی که ما وضعیت را تحت نظر داریم، در شرایط بسیار خطرناکی قرار داریم. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند اتحاد خلق کورد هستیم. ما نیازمند موضعی واحد، زبانی مشترک و مقاومتی یکدست و متحد هستیم.

منبع: MA