کمیته اکولوژی کودار: تلاش و حضور خلقمان، صیانت از راه شهدای محیط‌زیست پاوه است

کودار: بدون‌شك در پشت‌پرده بسیاری از آتش‌سوزی‌ها دستان پلید عوامل رژیم با اهداف سیاسی ـ نظامی قرار دارد كه خلقمان باید نسبت به آن سیاست‌ها هوشیار باشد و به حركت‌های خودجوش كه تاكنون در روژهلات کوردستان وجود داشته ادامه دهد.

کمیته اکولوژی کودار در بیانیه‌ای مراتب همدردی خود را با خانواده شهدای مدافع محیط زیست پاوه و انجمن ژیوای و عموم خلق کورد اعلام کرده و خواستار حضور فعالانه‌تر جوانان کورد در عرصه‌های سازماندهی دمکراتیک شده است.

متن بیانیه کمیته اکولوژی کودار به شرح زیر است:

"جانباختن سه تن از مدافعان محیط‌زیست پاوه كه فداكارانه و داوطلبانه برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع عزیمت‌ كرده‌بودند، بار دیگر همچو واقعه شهدای فعالان مریوانی در سال ۲۰۱۸ خلقمان را در اندوه فروبرد. همچو كمیته اكولوژی جامعه دمكراتیك و آزاد روژهلات كوردستان (كودار) شهادت هر سه فعال فداكار را تسلیت گفته و سیاست‌های ضدانسانی رژیم را محكوم‌ می‌نماییم.

شهادت سه فعال محیط‌زیست و عضو انجمن محیط‌زیستی «ژیوای» در پاوه به نام‌های «مختار خندانی، بلال امینی و یاسین كریمی» كه فداكارانه و با ازخودگذشتگی برای مهار آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های منطقه حفاظت‌شده «بوزین و مره‌خیل» عزیمت ‌كرده‌ بودند، بار دیگر واقعه اسفبار مریوان در سال ۲۰۱۸ را كه بر اثر آن «شریف باجور» و همكارانش جانباختند، در خاطره‌ها زنده ‌ساخت. خلق غیور پاوه در یكشنبه ‌شب، ٨ تیرماه با در دست‌ داشتن تصاویر جانباختگان و استقبال از پیكرهای آنها، شعار «شهیدان نمی‌میرند» سرداده، آنها را «شهید» نامیده و نشان دادند كه علی‌رغم بی‌توجهی‌های عامدانه و سیاست‌های مزورانه رژیم ایران، اما هوشیارند و به حركت‌های مردمی خویش ادامه خواهند داد كه این حضور مردمی جای بسی افتخار است. كاملا عیان است كه در روزهای گذشته در سراسر ایران طبق آمارهای غیررسمی ۴۲ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها در آتش سوخته‌ است اما رژیم در قبال آن سكوت كرده. بویژه از ایلام گرفته تا پاوه و دیواندره جنگل‌های روژهلات كوردستان و زاگرس توسط عوامل رژیم و توپ‌باران‌ها به خاكستر مبدل می‌شوند اما رژیم با تداوم محروم‌سازی، هیچگونه اقدامی نكرده و كوچكترین امكاناتی را مهیا نساخته كه این عوامل سبب جانباختن فعالان محیط‌زیست می‌گردد. بدون‌شك در پشت‌پرده بسیاری از آتش‌سوزی‌ها دستان پلید عوامل رژیم با اهداف سیاسی ـ نظامی قرار دارد كه خلقمان باید نسبت به آن سیاست‌ها هوشیار باشد و به حركت‌های خودجوش كه تاكنون در روژهلات کوردستان وجود داشته ادامه دهد.

همچو كمیته «اكولوژی جامعه دمكراتیك و آزاد روژهلات کوردستان (كودار)» بار دیگر جانباختن مدافعان محیط زیست پاوه را به خلقمان، خانواده‌های محترمشان و انجمن ژیوای، تسلیت می‌گوییم و آرزوی شفای عاجل برای فعال مجروح داریم. سیاست‌ها و بی‌توجهی‌های عامدانه رژیم ایران را شدیدا محكوم می‌نماییم و از خلقمان بویژه جوانان غیور در تمامی مناطق روژهلات کوردستان دعوت به عمل می‌آوریم كه با حفاظت از سرزمین حیات‌بخش خویش و صیانت از راه شهدای جانباخته، حضورشان را در صحنه‌های فعالیت عملی پررنگ‌تر سازند و بدون كوچك‌ترین انتظار از رژیم به سازماندهی دمكراتیك خود بپردازند و راه شهدای پاوه و مریوان را ادامه دهند."