اداره خودمختار شنگال: منال مردین انقلابی در حمله ای ناگوار به شهادت رسید

اداره خودمختار شنگال با انتشار بیانیەای اعلام کرد که روز دوم ژانویه در شهر تل‌عزیر شنگال در جریان یک حمله مسلحانه با همکاری دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان. ، انقلابی و روشنفکر منال ماردین جان خود را از دست داد.

اداره خودمختار شنگال در بیانیه ای کتبی اعلام کرد منال مردین انقلابی و روشنفکر که ٤٣ سال در نهضت آزادی کوردستان حضور داشت بر اثر ترور ترکیه در شهر تل‌عزیر شنگال جان خود را از دست داد.

بیانیه اداره خودمختار به این شرح است:

در آغاز سال جدید، در ٢ ژانویه ٢٠٢٣، حمله ناگوار جدیدی توسط دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان در منطقه تل‌عزیر شنگال انجام و در نتیجه  دوست ما مانال مردین  در یک سوء قصد به شهادت رسید. هوال منال مردین انقلابی و روشنفکری است که تمام عمر خود را در مبارزه برای آزادی سپری کرده است. او در طول ٤٣ سالی که در نهضت آزادی جای خود را گرفته است، برای همه مردم و باورهای کوردستان و خاورمیانه کار بزرگی کرده است. از این ٤٣ سال، ٢٠ سال در زندان های دولت اشغالگر ترکیه بوده و حتی یک روز هم تسلیم فشار و شکنجه نشده است. هوال مانال مردین حتی پس از عملە داعش برای نهادن مرهمی بر زخم های جامعه ایزدی به شنگال رفت تا با دانش و تجربه خود به جامعه ایزدی خدمت کند.

او در حال نگارش کتابی بود، مخصوصاً برای اینکه حقیقت فرمان – حملات صورت گرفتە علیە ایزدیان- موجود بر جامعه ایزدی و وضعیت پس از دستور برای همه جهان شناخته شود. به همین دلیل مدتی در سردشت ماند و در آنجا می خواست با جامعه ایزدی، کوه شنگال و ایزدی آشنا شود. پس از این کار از سردشت به تل‌عزیر رفت. او می خواست مشکلات جامعه ایزدی را حل کند، به نیازهای جامعه پاسخ دهد. مخصوصاً شبانه روز برای آموزش جامعه ایزدی تلاش می کرد. او در صدد بود از هر طریق ممکن در درد و رنج جامعه ایزدی سهیم باشد. هوال منال در تاریخ ٢٠٢٣/٠٢/٠١ در تیل زره دچار حمله ناگواری شد. در منزلی که فعالیت های اجتماعی و فکری خود را انجام می داد ترور شد و در منزل خود به شهادت رسید. ما به خوبی می دانیم که چه کسی این حمله را انجام داده است و اهداف این حمله چیست. این حمله توسط سازمان اطلاعات ترکیه و حزب دموکرات کوردستان انجام شد. این یک حمله برنامه ریزی شده تاسف بار است. مایلیم این اطلاعات را با مردم به اشتراک بگذاریم، در ساعاتی که این حمله اتفاق افتاد، هواپیمای شناسایی دولت ترکیه نیز بر فراز تلی زر  بود. واضح است که این حمله توسط اطلاعات ترکیه و حزب دموکرات کوردستان طراحی و اجرا شده است. دولت اشغالگر ترکیه و پ.د.ک  هر بار برای جلوگیری از رفت و امد  مردم حمله میکنند.

همانطور که مشخص است اخیراً بازگشت به محل خود ادامه دارد، اخیراً حدود ١٠٠ خانواده از سردشت به تل زر بازگشتند. هر جا که بازگشت مردم باشد بلافاصله دولت ترکیه و PDK به آن حمله می کنند. این حمله آخر در تلی زر اتفاق افتاد، دشمنان جامعه ایزدی می خواهند با این حملات از بازگشت مردم جلوگیری کنند. ما این حملات را به خوبی می شناسیم. دولت اشغالگر ترکیه با همکاری حزب دمکرات کردستان حملات مشابهی را در بسیاری از مناطق باشور کوردستان و در درجه اول در سیلمانی انجام می دهد.

اخیراً در  ٥ اکتبر ٢٠٢٢، ناگهان آکارسل بانوی پیشرو انقلاب در سلیمانی با همکاری میت و پ.د.ک  به شهادت رسید. همچنین در 23 دسامبر ٢٠٢٢، اوین بوتان، میر پرور و عبدالرحمن قیزیل در پاریس به شهادت رسیدند. همه این حملات از یک مرکز انجام شد و ترور هوال منال مردین یکی از این حملات است. دولت اشغالگر ترکیه و حزب دمکرات کوردستان از زمان صدور فرمان، افراد برجسته ای را هدف قرار داده اند که از شنگال و جامعه ایزدی محافظت کرده اند. مردمی که در مقابل نظم ایستادند، افرادی که شنگال را نجات دادند، افرادی که برای خدمت به جامعه ایزدی به شنگال رفتند، هدف دشمنان ایزدی هستند. هرکسی که به جامعه ایزدی خدمت کند در چشم دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان به دشمن تبدیل می شود. چون همیشه دوست دارند شنگال مجروح بماند اما افرادی مثل هوال منال هم با ایمان زیاد برای التیام زخم های شنگال به آنجا روی می آورند.

هوال مانال می خواست حقیقت فرمان را بررسی کند، او می خواست سیاست نسل کشی جامعه ایزدی را روشن کند. دشمنان ایزدی نمی خواهند نقشه و سیاست نسل کشی فاش شود، هوال مانال به همین دلیل دستگیر شد. ما یک بار دیگر به دولت متجاوز ترکیه و حزب دمکرات کوردستان خائن اعلام میداریم هر کاری که بکنید نمی توانید اراده ما را بشکنید. حساب فرمان را از آنها پرسید. ما بە شهادت هوال منال پاسخ خواهیم داد. و ما می دانیم که دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان می خواهند شنگال را محاصره کنند و جامعه ایزدی را از دوستانش جدا کنند. اما هر کاری بکنند نمی توانند در سیاستهای پلید خود موفق شوند. جامعه ایزدی دوستان و دشمنان خود را به خوبی می شناسد. و ما می گوییم همانطور که دوستان و خیرین جامعه ایزدی به شنگال رسیدگی کردند، ما نیز به کار آنها رسیدگی خواهیم کرد. ما به عنوان اداره خودمختار شنگال به خانواده، دوستان و آشنایان منال تسلیت میگوییم. ما از همه مردم خود می خواهیم که در برابر این حملات نگرش قوی داشته باشند. مثل همیشه در بالاترین سطح به این حملات پاسخ دهند.

همانطور که انقلابی بزرگی چون مانال در روزهای سخت و طاقت فرسا برای خدمت به جامعه ایزدی به شنگال رفت و در این راه به شهادت رسید، ام١٣:٣٠  از مقابل مجلس مردمی تلی زر آغاز میشود. ما در وهله اول مردم تلی زر از همه آحاد خلقمان می خواهیم که برای پاسخگویی به این حملات نسل کشی در راهپیمایی شرکت کنند.