آغاز اعتصاب غذای مرگ چهار زندانی بهدینان در زندان‌های بارزانی

دومین جلسه محاکمه چهار فعال بهدینان در دادگاه هولیر به تاریخ دیگری موکول شد. فعالان محبوس در زندان‌های بارزانی در محکومیت سیاست‌های پ.د.ک دست به اعتصاب غذای مرگ زدند.

دادگاه هولیر پیش از این اعلام کرده بود که امروز (دوشنبه ١۵ شهریور/ ۶ سپتامبر) دومین جلسه محاکمه چهار فعال بهدینان به نام‌های مسعود علی حاجی، بندوار ایوب رشید، کارگر عباس علی و شیروان طه امین برگزار می‌شود، اما دادگاهی این فعالان به تعویق افتاد.

بشدار حسن، وکیل مدافع پرونده دستگیر شدگان بهدینان در نشستی رسانه‌ای اعلام کرد: نشست به دلیل تغییر در ریاست دادگاه و دو عضو دیگر دیوان که پرونده را مطالعه نکرده بودند به زمان نامعلوم دیگری موکول شد.

بشدار حسن خاطرنشان کرد که زندانیان اعلام کردند که در وضعیت وخیمی بسر می‌برند و اجازه ملاقات آنان با خانواده‌هایشان داده نمی‌شود و همچنین رفتار بازجوی‌های آسایش با آنان بد است و در تضاد با تمامی موازین حقوق بشر است.

وکیل زندانیان بهدینان در ادامه خاطرنشان کرده است زندانیان بسیار خشمگین و ناامید هستند و به رئیس دادگاه اعلام کردند که دست به اعتصاب غذای مرگ زد‌ه‌اند و از آن دست نخواهند کشید.

بشدار حسن در مورد اتهامات طرح شده علیه این فعالان گفت: دستگیر شدگان متهم شده‌اند که گویا درتلاش ایجاد گروه و سازمان بوده‌اند که هدف از آن ضربه زدن به امنیت اقلیم کوردستان بوده است، اما این اتهام اصلاح صحیح نیست زیرا این افراد همگی از آزادیخواهان بهدینان هستند.

به گفته بشدار حسن یکی دیگر از اتهامات طرح شده علیه فعالان بهدینان ارائه پیشنهاد به آمریکا برای بازگرداندن زنان ربوده شده ایزدی به دامان خانواده‌هایشان بوده است. این پیشنهاد در هیچ صورتی نمی‌تواند جرم باشد.

کامران عثمان، از اعضای شعبه کوردستان سازمان گروه‌های مسیحی میانجی صلح (CPT) در ادامه این نشست خبری اعلام کرد:"این چهار فعال در جلسه دادگاه با صدای بلند گفتند که به خارج از زندان بگویید، ما اعتصاب غذای مرگ را آغاز کرده‌ایم."