اقلیم کوردستان میدان جولاندهی ایران و ترکیه

اقلیم کوردستان بویژه استان هولیر به میدان جدال قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بدل شده است. ترکیه، ایران و حشد الشعبی هر یک از سویی خاک اقلیم را با هواپیما و موشک و پهباد هدف قرار می‌دهند. بارزانی‌ها به روال همیشه در قبال ترکیه و ایران کرنش پیشه‌ کرده‌اند.

شامگاه دیروز صدای انفجار دوباره ساکنین شهر هولیر اقلیم که تحت کنترل حزب دمکرات کوردستان به رهبری بارزانی قرار دارد را نگران کرد.

طبق اعلام نهادهای امنیتی پ‌.د.‌ک این حمله توسط یک پهباد مسلح صورت گرفت و منجر به جراحت سطحی سه نفر شد.

ولی منابع نزدیک به جمهوری اسلامی ایران مدعی شده‌اند که یک مقام اطلاعاتی اسرائیل در این حمله کشته شده. ادعایی که تاکنون سندی مبنی بر صحت آن وجود ندارد.

محل حمله مکانی مقابل یک رستوران در خیابانی نزدیک به کنسولگری‌های امارات و آمریکا بود.

شورای امنیت دولت اقلیم که نهادی وابسته به پ.‌د‌.ک است مدعی شده یک گروه حشد الشعبی نزدیک به ایران بنام "کتائب حزب‌الله عراق" عامل حمله است.

این برای نخستین بار نیست که چنین اتفاقی در هولیر رخ می‌دهد. در طول یک و نیم سال گذشته ١٢ بار هولیر هدف حملات موشکی و پهبادی قرار گرفته است.

یکی از این حملات در سیزدهم مارس امسال رخ داد که طی آن ویلای "شیخ باز" مدیر یک شرکت تجاری مورد اصابت موشکی‌هایی قرار گرفت که از ایران شلیک شده بودند.

شرکتی که او مدیریت آن را بر عهده دارد یک شرکت نزدیک به سران بارزانی است که در زمینه نفت و گاز و ساختمان‌سازی فعالیت می‌کند. گفته می‌شود این شرکت در صادرات انرژی و قاچاق نفت اقلیم نقش چشمگیری دارد.

مقامات پ‌.د.ک آنزمان هم مدعی شدند کسی در آن حمله کشته نشد. رسانەهای ایرانی اما مدعی بودند هدف حمله یک مرکز مخفی سرویس اطلاعاتی اسرائیل بوده و چند اسرائیلی در موشک‌باران آن کشته شده‌اند.

جدای از حملات موشكی به هولیر، دو حکومت ایران و ترکیه طی سالیان گذشته بارها اقدام به بمباران و توپباران نوار مرزی اقلیم کرده‌اند.

ترکیه بیش از پنجاه روز است که با سلاح شیمیایی، بمباران و انواع جنگ‌افزارهای پیشرفته به جنوب کوردستان حمله کرده و با اعزام هزاران نظامی به اقلیم در پی اشغال خاک‌ جنوب کوردستان است.

دولتمردان اقلیم تاکنون هیچ موضع جدی در برابر حملات ایران و ترکیه اتخاذ نکرده‌اند. بویژه پ.‌د.‌ک علیرغم موضعگیری تند علیه سایر احزاب کوردستانی، در برابر تهران و آنکارا ساکت بوده و از خود نرمش نشان می‌دهد.

به دنبال حمله موشکی به ویلای مدیر شرکت کار، یک هیأت بلندپایه مقامات پ.‌د.‌ک در سفری مخفیانه به تهران سعی در کاهش نگرانی‌های جمهوری اسلامی کرده بودند. معلوم نیست در پی حمله شامگاه دیروز اینبار هیأتی با چه سطوحی راهی پایتخت ایران خواهد شد.