اروپا باید سکوتش را بشکند

فراخوان فدراسیون جوامع کوردی اروپا به تجمع در استراسبورگ

در حالی که انتظار می‌رفت کمیته وزیران شورای اروپا پس از جلسه دو روزەی خود در مورد تخطی دولت ترکیه از اجرای حکم دیوان حقوق بشر اروپا و علت عدم آزادی رهبر عبدالله اوجالان پس از ٢٢ سال اسارت اظهار نظر کند، تاکنون اروپا ساکت است. فدراسیون جوامع کوردی اروپا در فراخوانی گفته تا دو هفته دیگر تجمع در مقر نهادهای اروپایی در استراسبورگ فرانسه متوقف نمی‌شود.

فدراسیون جوامع کوردی در اروپا با صدور فراخوانی خواستار شرکت در تجمع اعتراضی در مقابل مقر شورای اروپا در استراسبورگ فرانسه شده است. 

این تجمع که از یکم دسامبر آغاز شده تا هفدهم دسامبر ادامه پیدا می‌کند. معترضان خواستار فشار بر ترکیه برای پایان دادن به شکنجه در امرالی و آزادی رهبر اوجالان هستند. ترکیه یکی از اعضای شورای اروپاست و قوانین آن را باید اجرا کند.

طبق حکمی که ٧ سال پیش دیوان عالی دادگاه حقوق بشر اروپا داده بود تمامی اعضای شورای اروپا که قبلا حکم اعدام را لغو کرده بودند، همچنین نباید هیچ فردی را تا ابد در زندان نگه دارند. این حکم شامل حال رهبر اوجالان نیز می شود که از پانزدهم فوریه ١٩٩٩ توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی در کنیا ربوده و به ترکیه تحویل داده شد.

رهبر اوجالان از آن زمان تاکنون که ٢٢ سال از آن می‌گذرد در یک سلول افرادی در زندان فوق امنیتی جزیره امرالی بسر می‌برد.

ترکیه بر خلاف تعهدات بین‌المللی خود طی این سال‌ها با برخوردهای کینه توزانه قرون وسطایی، هیچ اقدام ضد انسانی نبوده که در امرالی انجام نداده باشد. رهبر اوجالان سالها در شرایطی بسیار سخت انفرادی مقاومت کرده و خواستار پایان جنگ افروزی ترکیه حل مسالمت آمیز مسئله کورد شده است. این مقاومت دولتمردان در آنکارا را به شدت آزار می‌دهد.

براحتی می‌توان گفت طی دو دهه گذشته، دهها هزار جلسه و تجمع و راهپیمایی در سراسر جهان با خواست آزادی رهبر اوجالان برگزار شده از جمله در استراسبورگ فرانسه که مقر نهادهای مهمی مانند شورای اروپا، پارلمان اروپا و سازمان منع شکنجه اروپا موسوم به سی‌پی‌تی است. 

اروپا تاکنون سیاست مماشات با ترکیه را دنبال کرده و چشمان خود را بر شکنجه های وحشیانه در زندان‌های این کشور عضو ناتو بسته است. 

کمیته وزیران شورای اروپا که ناظر بر اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپاست طی سه روز گذشته جلساتی در استراسبورگ برگزار کرد و وکلای رهبر اوجالان گفته بودند که پرونده امرالی نیز روی میز مذاکرات است. انتظار می‌رفت کمیته وزیران اروپا بخاطر تخطی ترکیه از رأی دادگاه حقوق بشر اروپا و عدم لغو حکم حبس ابد و عدم آزادی رهبر اوجالان پس از ٢٢ سال اسارت اظهار نظر کند ولی تاکنون هیچ بیانیه ای در این رابطه منتشر نشده است. 

معترضان در استراسبورگ فرانسه که فدراسیون جوامع کوردی در اروپا خواسته تعداد بیشتری در تجمع آنها شرکت کنند خواستار پاسخگویی سی‌پی‌تی و شورای اروپا هستند تا به این سئوال پاسخ دهند چرا در برابر شکنجه در امرالی و نقض فاحش حقوق بشر ساکتند؟