اشغال ۴٢ ساله قلعه میر در مرکز شهر جولمرگ از سوی نظامیان ترک

قلعه میر که در مرکز جولمرگ در باکور کوردستان قرار دارد، مدت ۴۲ سال است توسط سربازان و پلیس ترکیه اشغال شده است. این قلعه که بازدید از آن برای مردم و توریست‌ها ممنوع است، سال‌هاست توسط نیروهای دولتی ویران شده ‌است.

در باکور کوردستان چندین بنا و محل تاریخی که نشان ‌دهنده فرهنگ کوردهاست توسط سربازان و پلیس ترکیه اشغال شده‌اند. یکی از این آثار، قلعه میر است که در مرکز جولمرگ قرار دارد.

پس‌از کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ وزارت دفاع ملی ترکیه قلعه میر را منطقه نظامی اعلام کرده و آن را ممنوع نمود. این قلعه که تا آن زمان برای گردش و بازدید باز بود، حدود ۴۲ سال است غیر از نیروهای مسلح دولت ترکیه به روی همگان بسته‌ است. اکنون این قلعه در دست پلیس ویژه دولت‌ ترکیه قرار دارد و  ساختمان قلعه به‌طور کامل از بین رفته‌ است.

در سال ۲۰۱۴ رؤسای مشترک شهرداری جولمرگ ه.د.پ درخواستی قانونی به وزارت دفاع ارائه نمود، اما وزارت دادگستری ترکیه پاسخی به آن نداد.

بازدید از قلعه ممنوع است

این قلعه دور از دسترس و دید مردم مرکز جولمرگ قرار دارد. اهالی جولمرگ فقط باید از دور به آن نگاه کنند. همچنین دیدن آن از نزدیک ممنوع است. آن‌هایی که می‌خواهند قلعه را ببینند ممکن است دستگیر، شکنجه و حتی کشته شوند.

قلعه باید به صاحبان آن پس داده شود

یکی از اهالی محلات اطراف قلعه میر که به دلایل امنیتی نخواست نامش آشکار شود، گفت: این قلعه چندین سال است توسط پلیس ویژه استفاده می‌شود. این شهروند اعلام نمود، در کنار این قلعه زندگی کرده‌اند اما نتوانستند آن را ببیند. او در ادامه سخنانش گفت:

ما حدود ۳۰ سال است در این محله زندگی می‌کنیم. قلعه در مقابل ما قرار دارد اما نمی‌توانیم برویم و آن را ببینیم. همچنین نمی‌توانیم سرمان را بلند کرده و به آن نگاه کنیم، چون درهمه جای قلعه برجک‌های دیده‌بانی وجود دارد. زمانی‌که برای آن‌ها مشخص شود ما به قلعه نگاه می‌کنیم، ممکن است ما را دستگیر کنند. علی‌رغم ممنوعیت بازدید از قلعه، دیدن قلعه نیز ممنوع است. این قلعه هم برای مردم جولمرگ و هم برای خلق کورد بسیار مهم است. سال‌های طولانی است این قلعه توسط پلیس به‌کارگرفته می‌شود. ما می‌خواهیم که قلعه‌مان به ما بازگردانده شود. قلعه میر که سمبل مردم جولمرگ است، باید هرچه سریع‌تر به صاحبان اصلی‌اش باز گردد.