بسی خوزات: حاکمیت‌های اروپایی که نقاب دمکراسی و حقوق بشر بر چهره زده‌اند، چهره پلید تاریخی دارند

ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک خاطرنشان ساخت:"در صورتیکه حمایت کشورهای اروپایی نیز در جریان نبود، دولت ترک نمی‌توانست دست به این حملات اشغالگرانه بزند. از موضع آلمان بار دیگر عیان شد که این کشور بار دیگر از سیاست‌های دولت ترک حمایت می‌کند."

بسی خوزات ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان خاطرنشان ساخت که کورد و هیچ سازمان کوردی نباید خود را فریب دهد، واقعیت نابودگرانه دولت فاشیست ترک را همه باید به خوبی درک کنند، بدانند که هر زمان که به گریلا ضربه سنگینی وارد شده باشد آنزمان است که عمر موقعیت جنوب کوردستان نیز به پایان رسیده است. دولت ترک که با موجودیت و زبان کوردی دشمنی دارد، موقعیت سیاسی در جنوب کوردستان را نیز هنوز به رسمیت نشناخته است، اما تنها برای نابودی پ.ک.ک است که با این بخش از جنوب کوردستان رابطه برقرار کرده است.

خوزات در گفتگوی خود همچنین تاکید کرد که دولت ترک با حملات اشغالگرانه خود به جنوب کوردستان، دو هدف اصلی را در سر دارد: تلاش می‌کند جنبش آزادیخواه کورد را نابود کرده و از این طریق بتواند به آسانی موجودیت کورد را از میان بردارد. همراه با آن نیز تلاش می‌کند که به دومین هدف خود دست پیدا کند که اشغال تمام جنوب کوردستان است.

بسی خوزات ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان به پرسش‌های خبرگزاری فرات نیوز پاسخ داد. بخش دوم این گفتگو را می‌خوانید.

فرات نیوز: زنان و مردان خلق کورد در مقابل فاشیسم بدنهایشان را به سپری بدل کرده و نبرد را ادامه می‌دهند. پارت دمکرات کوردستان نیز تلاش می‌کند تا در متینا دست به اقدامات تحریک‌امیز بزند. طبق اشارات جنبش شما، پارت دمکرات کوردستان تلاش نموده است تا از پشت نیروهای شما را به محاصره درآورد و از پشت به شما خنجر بزند. هدف پارت دمکرات کوردستان از دست زدن به این اقدامات چه بوده است؟

بسی خوزات: پارت دمکرات کوردستان از سیاستها و حملات اشغالگرانه دولت قاتل و استعمارگر ترک حمایت می‌کند. در صورتی که حمایت‌های پارت دمکرات کوردستان موجود نباشند، دولت ترک نمی‌تواند دست به چنین حمله اشغالگرانه‌ای بزند. پارت دمکرات کوردستان شریک و بخشی از این حملات است. به منظور نابودی پ.ک.ک اجازه می‌دهد تا دولت فاشیست ترک به جنوب کوردستان حمله کند. دیگر مسئله‌ای پنهانی نیست که پارت دمکرات کوردستان و دولت ترک پیمانهای پلید بی‌شماری را با هم امضا کرده‌اند. پیمان نفت پنجاه ساله یکی از این موارد است. ادعا می‌شود که تلاش می‌شود تا  نفت کرکوک را همراه با ترکیه تحت کنترل خود قرار می‌دهند و در این راستا اشغالگری دولت ترک را نادیده گرفته و در کرکوک هم چشم خود را بر سازماندهی سیاسی و نظامی ترکمن‌ها می‌بندند. پارت دمکرات کوردستان می‌خواهد که تمام سازمان‌ها و نیروهای سیاسی را که خارج از اهداف این حزب قرار دارند نابود کند و تمام منابع جنوب کوردستان را تحت کنترل خود قرار دهد. این نیرو اکنون دچار غفلتی شده و می‌گوید که در صورتیکه پ.ک.ک نابود شود می‌توان تمام کوردستان را تحت حاکمیت قرار دهد. ارتباط ترکیه- پارت دمکرات کوردستان بر این اساس است. در طرح دولت ترک، اشغال جنوب کوردستان با همراهی پارت دمکرات کردستان است. پارت دمکرات کوردستان نیز در صورتیکه از روزهای ابتدایی وارد جنگ می‌شد، با محکومیتهای شدیدی مواجه می‌شد و مشروعیت آن از میان می‌رفت. زیرا کورد، همان کورد گذشته نیست. در میان جامعه کوردی احساس ملی بسیار قدرتمندی شکل گرفته است. خلقمان در رابطه با اتحاد ملی خود وارد مرحله جدیدی از اگاهی ملی شده است. پارت دمکرات کوردستان که دگرگونی جامعه‌شناسی در میان کورد را می‌بیند، تا امروز نخواسته است که مستقیما وارد جنگ شود. اما به شیوه‌ای پنهان به هر طریق ممکن از دولت ترک حمایت می‌کند. یکی از دلایلی که تا کنون نیز وارد جنگ نشده است این است که می‌گوید همراه با حمله نظامی دولت ترک، من نیز پ.ک.ک ار محاصره کرده و از این طریق می‌توان به نتیجه مورد نظر دست پیدا کرد. از نظر آنها دولت ترک از امکانات تکنولوژیک کافی برخوردار است و همین که از آن‌ها حمایت کنند کافی است. به همین دلیل در ابتدا با ارتش ترک وارد جنگ نشد. اما همراه با محاصره، با مشاوره نظامی، از روزهای نخست نشان داده است که از ارتش ترک و اشغالگری حمایت می‌کنند. به کرات اعلام کرده‌اند که ترکیه اشغالگر نبوده و ترکیه تنها علیه پ.ک.ک مشغول جنگ است. به طور خلاصه، حمایت عظیم سیاسی پارت دمکرات کوردستان از دولت ترکیه، به این کشور مشروعیت داده است. پارت دمکرات کوردستان به دنیا اعلام کرده است که ترکیه با کورد مشکلی ندارد، من نیز کورد هستم و با این کشور از ارتباطات بسیار خوبی برخوردارم. پ.ک.ک با ترکیه مشکل دارد و مانع از این شد که دولت‌های دیگر جهان نسبت به حمله ترکیه اعتراض کنند.

در محورهای جنگ نیز نیروهای گریلا را به محاصره درآورده است، تلاش می‌کند تا ارتباط مناطق گریلایی را با یکدیگر قطع کند، اطلاعات نظامی را در اختیار ترکیه قرار می‌دهد و از این طریق باعث شهادت نیروهای گریلا می‌شود، هر نوع همکاری و حمایت لجستیگی را برای نقل و انتقالات ارتش ترک انجام می‌دهد. چند سال است که با استخبارات پارت دمکرات کوردستان بسیاری از نیروهای گریلا، پ.ک.ک، فرماندهان و مسئولین پ.ک.ک و ک.ج.ک را به شهادت رسانده‌اند. می‌توان گفت: بسیاری از تلاش‌های دولت ترک را که اظهار می‌دارد تلاش‌های میت است، در واقع تلاشهای پارت دمکرات کوردستان و استخبارات این حزب است. اما این سطح از همکاریها برای دولت ترک کافی نیست. چون دولت ترک در برابر مقاومت گسترده نیروهای گریلا شکست خورده است، نمی‌تواند که به پیشروی دست بزند و نمی‌تواند نتیجه دلخواه خود را از این حمله کسب کند. می‌خواهد که پارت دمکرات کوردستان مستقیما وارد جنگ شود.

کاملا آشکار است که خلوصی آکار تلاش کرده است تا پارت دمکرات کوردستان مستقیما وارد جنگ شود و پارت دمکرات کوردستان نیز در این باره وعده‌هایی داده است. پ.د.ک وعده داده است که وارد جنگ می‌شود. اما برای اینکه مشروعیت و اعتبار خود را از دست ندهد، تلاش کرده است این تصور را ایجاد کند که گریلا دست به حمله زده است و این نیروهای گریلا هستند که زمینه را برای جنگ آماده می‌کنند. در متینا، طبق اظهارات و مستندات بسیاری از کارشناسان، این موشک هوایپماهای جنگی بدون سرنشین SÎHA بوده است که وسیله زرهی پ.د.ک را هدف قرار داده است. تلاش کردند تا این حمله را بر گردن نیروهای گریلا بیندازند و زمینه و مشروعیت جنگ با نیروهای گریلا را ایجاد کنند. از زمانیکه اشغالگری ترک آغاز شده است، اقدامات تحریک کننده فراوانی از سوی پ.د.ک صورت گرفته است.در واقع زمانیکه تلاش کردند تا وارد مناطق گریلایی شوند و نیروهای گریلا را محاصره کردند، تمام این اقدامات اقدامات تحریک کننده بودند. در صورتیکه ما با حساسیت و مسئولیت‌پذیری با این مسئله برخورد نمی‌کردیم، اکنون انها وارد جنگ شده بودند. ما می‌دانیم که این جنگ هیچ فایده‌ای برای کورد ندارد، و به ضرر کورد تمام می‌شود. تنها دولت ترک است که از این جنگ نفع می‌برد. زیرا دولت ترک در مقابل نیروهای گریلای ما نمی‌تواند دست به اقدامی بزند، تنها مسئله‌ای که می‌تواند دولت ترک را نجات دهد، این است که پ.د.ک وارد جنگ با پ.ک.ک شود. زمانیکه پ.د.ک خواست وارد چمچو شود این اقدام را در چارچوب طرح‌های دولت ترک انجام می‌داد. در صورتیکه چنین جنگی صورت بگیرد، ضررهای بسیاری را متوجه خلقمان می‌کند و دستاوردهای خلقمان را از میان بر‌می‌دارد. لازم است که پ.د.ک دست از این اقدامات خطرناک و تحریک کننده بردارد.

فرات نیوز: پ.ک.ک سالیان درازی است که در باشور کوردستان حضور دارد. چرا در این مرحله پارت دمکرات کوردستان می‌خواهد پ.ک.ک از باشور کوردستان خارج شود؟

بسی خوزات: بله پ.ک.ک چهل سال است که در باشور کوردستان است. حتی زمانیکه صدام حسین نیز در مسند قدرت بود، پ.ک.ک در این مناطق مستقر شده بود. پیش از سال ۲۰۰۳ نیز نیروهای گریلا در مناطق حفاظتی میدیا قرار داشتند. در سال ۱۹۸۲ پروتکلی بین پ.د.ک و پ.ک.ک امضا شده و حرکت مشترک بین این دو علیه نیروهای استعمارگر مبنای این پروتکل بود. پ.د.ک تا امروز حضور پ.ک.ک را مشکلی برای خود ندیده است، اما چرا اکنون دست به این اقدام زده است؟ پ.ک.ک سال‌هاست که در این مناطق قرار دارد. دولت ترک سالیان درازی است که دست به حملات نظامی می‌زند، بسیاری از گریلاها در این سرزمین به شهادت رسیده‌اند. خون هزاران شهید پ.ک.ک در این مناطق بر زمین ریخته شده است. پ.ک.ک ده‌ها سال است که مانند یک حزب کوردی در باشور کوردستان است. صدها جوان از باشور کوردستان در صفوف پ.ک.ک به شهادت رسیده‌اند. هم اکنون هم صدها نفر در صفوف این حزب هستند. زمانیکه داعش دست به حمله زد، پ.د.ک و نیروهای گریلا به بزرگترین نیروی دفاعی باشور تبدیل شدند. واقعیت پ.ک.ک و گریلا این است. دولت ترک علیه کورد به چنین حمله‌ای دست زده است. چرا باید پ.د.ک به بخشی از این حملات تبدیل شود؟ لازم است که پ.د.ک این مسئله را برای خلق توضیح بدهد. خلقمان خواهان چنین توضیحی از سوی پ.د.ک است.

پ.د.ک دولت ترک استعمارگر و نابودگر را مانند یک دولت اشغالگر نمی‌بیند. مناطق اشغال شده را مانند مناطق اشغالی ملاحظه نمی‌کند. برعکس جنبشمان را که نیرویی کوردستانی بوده و برای آزادی مورد مبارزه می‌کند مانند یک اشغالگر ملاحظه می‌کند. چرا؟ چونکه پ.ک.ک ارتباط پارت دمکرات کوردستان را با دولت ترکیه آشکار می‌کند. فاش می‌کند که سیاستهای این کشور بر اساس منافع ملی نیست. پ.ک.ک زمانی که علیه دولت ترک مشغول نیرد است، خلق را هوشیار می‌کند و راه را برای آشکار شدن واقعیات می‌گشاید، مسعود بارزانی ریاست پارت دمکرات کوردستان زمانی که اعلام کرد که جنگ برادران حرام است، پ.ک.ک و گریلا در همین مناطق حضور داشتند. مگر چه اتفاقی روی داده است که اکنون پ.د.ک می‌خواهد علیه پ.ک.ک وارد جنگ شود؟ خلقمان پاسخ این پرسش‌ها را از پ.د.ک می‌خواهد. زمانیکه دولت ترک از پ.د.ک درخواست کرد که موضع خود را در مقابل پ.ک.ک شفاف کند، همراه با ما علیه پ.ک.ک وارد جنگ شود، لازم بود به جای انکه حملات دولت ترک علیه ما را مشروع نشان داده و همراه با آنان وارد جنگ شود، له دولت ترک اعلام کند که منبع تمام مشکلات عدم حل مسئله کورد است و اگر شما می‌خواهید که این مسئله حل شود، باید مسئله کورد را حل کنید. لازم بود که در حل مسئله کورد نقش فعالی را ایفا می‌کردند، وضعیت سیاسی داخلی ترکیه، نگرش عرصه بین‌المللی را نسبت به ترکیه تغییر می‌دادند. در آنصورت بود که مسئله کورد در ترکیه نیز می‌توانست حل شود.

اگر ترکیه مشاهده می‌کرد که موضع تمام کوردها اینگونه است، اتحادی بین کورد ایجاد شده است، و می‌دید که سیاستهای موجود به هیج نتیجه‌ای دست پیدا نمی‌کنند، می‌توانست به راه‌حلی برای حل مسئله کورد نزدیک شود. عفرین و سریکانی و گری‌سپی اشغال نمی‌شدند. موضع یک حزب کوردی در مورد فشار و شانتاژ رژیم ترک باید چنین باشد که خواستار حل مسئله‌ی کورد به شیوه‌ی دمکراتیک باشد، در غیر اینصورت به ابزار دست سیاستهای نابودی پ.ک.ک تبدیل می‌شود. هیچ حزب کوردی این حق را ندارد  که چنین موضعی بگیرد. چون هم اکنون دولت ترک موجودیت کورد را به رسمیت نمی‌شناسد، فرهنگ و هویت آن را نابود می‌کند و می‌خواهد که کورد را نابود کند.

فرات نیوز: شخصیتهای نامدار کورد و دوستان خلق کورد، هیات صلحی را ایجاد کرده و پ.د.ک به این هیات حمله کرد. کسانی که برای صلح وارد منطقه شدند، از سوی پ.د.ک با ممنوعیت ایجاد شدند، آیا می‌توان گفت که این مسئله اثبات کننده تصمیم حمله به جنبش ما است؟

بسی خوزات: زمانیکه هیات صلح وارد منطقه شد، با حمله پ.د.ک مواجه شد. پ.د.ک نمی‌خواهد که ارتباطاتش با دولت ترک فاش شود. می‌خواهد کورد و دنیا را با آن فریب دهد. این حزب یکی از احزاب کورد بوده و حملات دولت استعمارگر ترک را مشروع جلوه می‌دهد. هیات صلح بین‌المللی که علیه اشغالگری دولت ترک وارد منطقه شده و نمی‌خواهد که بین پ.د.ک و پ.ک.ک جنگی روی دهد، پ.د.ک در این باره موضعگیری کرده و بار دیگر ین مسئله نشان می‌دهد که این حزب بخشی از حمله و طرح اشغالگری و نابودگری است. یک حزب گوردی باید بسیار خوشحال باشد که خلق کورد از چنین دوستانی برخوردار است و چنین اقداماتی را انجام می‌دهند. همانگونه که شما هم اطلاع دارید هیات صلح سپس موجودیت ابتکار عمل برای صیانت از کوردستان را اعلام نمود. این ابتکار عمل بسیار ارزشمند است. در جنوب کوردستان اقدامات بسیار مهمی را انجام داده است. با بسیاری از شخصیتها و طرف‌های مدنی و سازمان‌های مدنی دیدار کرده است. تلاش نمود که اتحادی دمکراتیک میان نیروهای کورد برقرار شود، مایه غرور است که کورد چنین دوستانی دارد. ارزش‌هایی که این مبارزه را ایجاد کرده‌اند، به عنوان بخشی از انقلاب، و حتی خود بخشی از انقلاب هستند. این اقدمات و این تحولات انقلابی در آزادی خلق کورد، بخش بسیار مهمی از این تحولات هستند. برای چنین اقداماتی و ابتکار عمل صیانت از کوردستان ارزش بسیار قایل هستیم. در صورتیکه حمایت کشورهای اروپایی نیز در جریان نبود، دولت ترک نمی‌توانست دست به این حملات اشغالگرانه بزند. از موضع آلمان بار دیگر عیان شد که این کشور بار دیگر از سیاستهای دولت ترک حمایت می‌کند. این سیاستهای پلید و پراگماتیک آلمان و کشورهای اروپایی در قتل‌عام خلق کورد به معنای شراکت در جرم است. خلقمان قربانی منافع پلید حاکمیتهای اروپایی بوده و این مسئله نیز در دوران ما واقعیت بسیار خطرناکی است. حاکمیت‌های اروپایی که نقاب دمکراسی حقوق بشر بر چهره زده‌اند، چهره پلید تاریخی دارند. دردها و مصائبی را که سرمایه‌داری بر انسان‌ها تحمیل کرده است، بخش بزرگی از واقعیت نقاب این حاکمان اروپایی را نشان می‌دهد. مبارزه علیه این سیاست پلید، مبارزه‌ای بسیار گرانقدر در دوران ماست. دوستان گرانقدر ما این مبارزه را آغاز کرده‌اند. به تمام این دوستان درود می‌فرستیم و برایشان آرزوی موفقیت داریم.

فرات نیوز: در مقابل حملات اشغالگرانه و تلاش‌های خطرناک پارت دمکرات کوردستان سیاستمدارن و احزاب سیاسی کورد باید چه موضعی را از خود نشان دهند؟

بسی خوزات: در این مرحله ما شاهد حساسیت بزرگی در میان جامعه کوردی هستیم. در واقع حساسیت ملی در میان جامعه ما بسیار گسترش یافته است و اندیشه سیاسی عمیق شده است. این حساسیت در هر چهار بخش کوردستان وجود دارد. با مبارزه تحت رهبری حزب کارگران کوردستان است که این حساسیت ایجاد شده است و این مسئله برای خلق کورد دستاوردی عظیم به شمار می‌رود. در واقع همه اعلام می‌کنند که جامعه کوردی سیاسی‌ترین جامعه منطقه است. این مسئله دستاورد بزرگی برای خلق کورد است. خلقمان دشمن را به خوبی می‌شناسد. به خوبی می‌داند که جنگ بین ما کوردها تنها در راستای منافع دشمنان کورد است و به دستاوردهای خلق کورد آسیب می‌زند. به همین دلیل است که نمی‌خواهد که بین نیروهای کوردی جنگی روی دهد. با شدت در مقابل آن جبهه می‌گیرند. ما در باشور کوردستان این مسئله را آشکارا ملاحظه می‌کنیم. خلقمان در باشور کوردستان علیه جنگ نیروهای سیاسی کورد موضع گرفته‌اند. غیر از پ.د.ک تمام نیروهای کورد مخالف جنگ کورد هستند. ما در جنوب کوردستان این مسئله را به صراحت می‌بینیم. روشنفکران، هنرمندان، سازمان‌های مدنی اجتماعی خلاصه، تمام جنوب کوردستان، غیر از بخشی از نخبگان پارت دمکرات کوردستان همه مخالف جنگ هستند.

در همین رابطه شاهد برخی از اظهارات و بیانیه‌های رهبری اتحادیه میهنی کوردستان نیز هستیم. سازمان‌های خارج از اتحادیه میهنی نیز در مقابل اشغالگری و موضع پارت دمکرات کوردستان که جنگ‌طلبانه هستند، اظهاراتی داشته‌اند. این اظهارات مهم اما کافی نیستند. لازم است که واکنش و نارضایتی شدیدی علیه این اقدامات نشان داده شود. خلق در جنوب کوردستان علیه اشغالگری دولت ترک است، در مقابل اقدامات تحریک کننده پارت دمکرات کوردستان برای محاصره گریلاها است. اما نیروهای سیاسی جنوب کوردستان نمی‌خواهند که این موضع خلق کاملا عیان شود. لازم است که احزاب جنوب کوردستان به فشار علیه خلق دست نزنند تا خلق بتواند واکنش‌های خود را آشکارا و مستقیم نشان دهد. اگر علیه خلق در باشور کوردستان دست به فشار و ارعاب نزنند، صدها هزار نفر اشغالگری دولت ترک را مورد اعتراض قرار می‌دهند. در مقابل اقدامات  پ.د.ک و تلاش برای محاصره گریلاهای کوردستان، خلق باید اعتراض شدید خود را نشان بدهد. فشاری که دولت اشغالگر ترک بر سازمان‌های شمال کوردستان وارد می‌کند، از همان نوع فشاری است که بر سازمان‌های مدنی در جنوب کوردستان وارد می‌شود. این وضعیت خوب نیست و در راستای منافع دولت اشغالکر ترک است. لازم است که سازمان‌های باشور کوردستان دست از این سیاست برداشته و خلق بتواند خواسته‌های خود را آزادانه بیان کند. تا جایی که لازم است که خودشان میتینگهایی را برای اعتراض به اشغالگری و مشروعیت بخشیدن پ.د.ک به این حملات برگزار کنند. این وضعیت بر وزن و اعتبار تمام سازمان‌ها می‌افزاید نه فقط در جنوب کوردستان، بلکه در هر چهار بخش کوردستان می‌تواند باعث غرور و سربلندی شود. اتحادیه میهنی کوردستان می‌تواند با موضع‌گیری مثبت خود در راستای منافع خلق، موضع تمام احزاب و سازمان‌های دیگر را تقویت کند. خلقمان از اظهارات مثبت لاهور شیخ جنگی روسای مشترک اتحادیه میهنی کوردستان، خوشحال است. تمام سیاستمدارانی که موضعی ملی از خود نشان داده‌اند، از هر حزبی که بوده باشند، از ارج و اعتبار فراوانی در میان خلق‌مان برخوردار خواهند شد. زیرا دیگر کوردستان مرکز توسعه بوده و برای حمایت خلق لازم است که منافع ملی بر تمام منافع دیگر اولویت داشته باشد. هر نیرویی که اینگونه حرکت کند، قدرت فراوانی را به دست می‌گیرد، و در میان قلب خلق کورد جای می‌گیرد. پ.ک.ک نشان دهنده این واقعیت است.

فرات نیوز: در مقابل اشغالگری، زنان، روشنفکران و هنرمندان کورد باید چگونه عمل کنند؟

بسی خوزات: زنان کورد در مقابل اشغالگری دولت ترک و جنگی که می‌خواهند بین نیروهای نظامی پارت دمکرات و گریلا روی دهد، باید در کوردستان و خارج از کوردستان به شیوه‌ای جدی ابراز مخالفت نشان دهند. زنان کورد روح آزادی و کوردایتی را باید توسعه دهند. در جامعه کوردستان زنان کورد جایگاه ویژه‌ای دارند. نه فقط در میان جامعه کورد، بلکه در سطح جهانی مبارزات زنان کورد مایه تعجب برانگیز و شگفتی ساز بوده است. زنان کورد اگر این موضع سازماندهی شده را ابراز کنند، آینده کوردستان و تاریخ کوردستان را تعین کنند، به همین دلیل باید در هر چهار بخش کوردسان و خارج از آن، علیه فاشیسم، اشغالگری و جنگ بین کوردها، باید صدها هزار نفر به میادین بیایند. روشنفکران و هنرمندان کورد در سال‌های اخیر برای اتحاد ملی تلاش‌های بزرگی را انجام داده‌اند. با مسئولیت با این مسئله برخورد کرده‌اند. در پایان ماه گذشته، هیاتی وارد باشور کوردستان شد و در این باره موضع‌گیری کرد. این تلاش‌ها بسیار ارزشمند هستند. اما باید با حساسیت این مسئله را به پیش برد. اکنون اشغالگری دولت ترک در جنوب کوردستان بیش از پیش افزایش یافته است. هنرمندان باید در باشور کوردستان بر تلاش‌های خود بیفزایند. باید در وجب به وجب باشور کوردستان دست به فعالیت بزنند و علیه جنگ پارت دموکرات کوردستان پیام خود را به خلق برسانند. باید با تمام سازمان‌ها گفتوگو دیدار به عمل آرده و موضعگیری کنند و اتحاد ملی را تقویت کنند. بدون شک خواست دست‌یابی به اتحاد ملی و دشمنی با جنگ کافی نیست. باید در مقابل سیاستهایی که علیه اتحاد ملی و تنش‌زایی شکل گرفته‌اند، موضع جدی خود را نشان دهند.

موضع پارت دموکرات کوردستان در جامعه کورد، باید نگرانی‌ها در میان روشنفکران و هنرمندان را افزایش دهد. هنرمند به معنای روح، وجدان، تاریخ و فرهنگ جامعه است. هم اکنون در مقابل این روح و این ارزش‌ها، حملات نابودگرانه‌ای در جریان است. حمله‌ای علیه هنرمندان صورت گرفته است. نارضایتی و اعتراضات موجود برا متوقف کردن این حملات کافی نیست. باید مواضع شدیدی علیه این اقدامات صورت گیرد. حساسیت هنرمندان در این رابطه شدید است، اما زمانیکه به عمیق قتل‌عام و سرکوب‌ها نگریسته می‌شود، باید اعتراض و واکنش در مقابل آن نیز به همان اندازه شدید باشد.

فرات نیوز: در خصوص اتحاد ملی چه نگرانیهایی دارید؟ به نظر شما آیا شرایطی برای اتحاد ملی وجود ندارد؟

بسی خوزات: مسئله این است که از چه زاویه‌ای به این موضوع می‌نگریم. چرا باید شرایط وجود نداشته باشد. مسئله این است که در شرایطی که در خاورمیانه شرایط جنگ جهانی سوم در جریان است، ایجاد اتحاد ملی باید با مسئولیت تاریخ همراه باشد. به همین علت می‌توان گفت که کاملا زمان اتحاد ملی است. رهبر آپو نیز خواستار آن شده بود. به دلیل اختلافات بین پ.د.ک و پ.ک.ک خواسته بود که پروتکل سال ۱۹۸۲ احیا شود. در چنین وضعیتی که دشمن اصلی کورد، دولت ترک بوده و دست به حمله می‌زند، می‌خواهد که ارزش‌هایی که کورد با هزینه‌های سنگین کسب کرده‌اند، از میان برداشته شوند. در این باره مسئله‌ای که باید سریعا صورت گیرد، تلاش‌های برای دست‌یابی به اتحاد ملی است. اکثریت خلق کورد خواهان دست‌یابی به اتحاد ملی است. این موضع نیازمند آن است که کنگره ملی سریعا تشگیل شود. اگر چنین کنگره‌ای وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات میان احزاب کوردی حل می‌شوند. کنگره تمام تصمیمات خود را بر اساس دیالوگ دمکراتیک میان کوردها تحقق می‌بخشد. به عنوان نتیجه طبیعی این مسئله، جنگ مسلحانه میان احزاب سیاسی کورد باید از میان برداشته شود. تلاش می‌شود که نیروهای مسلح کورد تحت فرماندهی دفاعی مشترکی عمل کنند، با توجه به ویژگی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مسئله کورد، باید ارگانی ایجاد شود که به نمایندکی از سوی کورد دست به دیپلماسی بزند.

بدون شک در این کنگره نه فقط احزاب سیاسی، بلکه باید افکار عمومی کورد، دستگاه‌ها و سازمان‌های دمکراتیکی که اراده خلق را نمایندگی می‌کنند نیز باید حضور داشته باشند. برای تاسیس کنگره ملی موضع احزاب سیاسی کورد مهم است. در این رابطه باید پارت دمکرات کوردستان نیز وارد این ائتلاف سیاسی و دیپلماتیک با جنبش سیاسی آزادیخواهانه کورد شود. هیچ سازمان سیاسی کوردی نباید انکار و امحای کورد، آسیمیلاسیون کورد و استعمار کوردستان را مشروعیت ببخشد. به بخشی از حملات تبدیل نشوند. اختلافات میان سازمان‌های کورد باید با مکانیسم مشترک، از راه دیالوک و مذاکره حل شوند. سازمان‌های کورد به دلیل برخورد دولت‌های منطقه‌ای یا نیروهای بین‌المللی نباید از مسئولیت حضور در کنگره ملی شانه خالی کنند و به دلیل تاثیر این نیروها در کنار یکدیگر نگیرند. لازم است که منافع خلق را در ارجحیت قرار دهند و از این طریق سیاست‌ورزی کنند. اتحاد ملی نباید در انحصار یک یا دو حزب باشد. لازم است تمام احزاب و سازمان‌های سیاسی دیگر دمکراتیک در کنار هم قرار گرفته و این کنگره را تشکیل دهند. زمینه تاسیس کنگره ملی بیش از هر زمان دیگری مهیا است. در این چارچوب ما بار دیگر برای تاسیس کنگره ملی فراخوان می‌دهیم. خلقمان، روشنفکران و هنرمندان کورد باید برای دست‌یابی به اتخاد ملی بیش از هر زمان دیگر تلاش کنند، علیه ذهنیت و موضعی که در مقابل دست‌یابی به اتحاد ملی قرار گرفته است، باید فشارهای عمومی را افزایش دهند.