خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

دکتر باگر باران: مدارکی در دست داریم که ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است

یک پزشک نیروهای گریلا می‌گوید، با سند و مدرک اثبات می‌کنند که دولت ترکیه از سلاح‌های ممنوعه‌ی شیمیایی علیه آنها استفاده کرده و درخواست می‌کند یک هیئت کارشناس برای اثبات حقایق به مناطق گریلا بروند، گریلا آماده‌اند با این هیئت از هر لحاظ همکاری کنند.

مرکز اطلاع‌رسانی و نشر ه.پ.گ در ۲۴ اکتبر اعلام کرد، از ۲۳ آوریل امسال دولت ترکیه ۳۲۳ بار از سلاح شیمیایی در مناطق گریلا استفاده کرده است.

دکتر باگر باران در این رابطه به خبرگزاری فرات گفت، سلاح‌های شیمیایی ممنوعه توسط دولت ترکیه علیه نیروهای گریلا به کار گرفته می‌شوند. این اقدام نباید توسط هیچ فرد و یا طیف و یا دولتی پذیرفته شود، اما زمانی که مسئله کوردها و کوردستان و گریلا است، همه‌ی مراکز بین‌المللی سکوت می‌کنند.

وی همچنین می‌گوید، در حقیقت سلاح‌هایی که اکنون توسط دولت ترکیه به کار گرفته می‌شوند، توسط همه‌ی کشورها ممنوع شده‌اند، اما برخی حکومت‌ها با دولت ترکیه همکاری و از آن‌ها از پشتیبانی می‌کنند و تعدادی نیز سکوت کرده‌اند.

این پزشک در رابطه با اسنادی که اثبات می‌کند از سلاح شیمیایی استفاده شده صحبت کرده و می‌گوید: ویدیوهایی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد دولت ترکیه علیه نیروهای گریلا از سلاح شیمیایی استفاده کرده است. دولت ترکیه در برخی کارگاه‌های خود می‌تواند مواد شیمیایی تولید کند و موادی که بسیار خطرناک هستند را نیز در کوهستان تولید کرده و علیه نیروهای گریلا به کار می‌گیرند.

وی در رابطه با خطر گازهایی که دولت ترکیه استفاده می‌کند، گفت: گازی که دولت ترکیه از آن استفاده می‌کند، در مناطقی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، هیچ اکسیژنی باقی نمی‌گذارد. همین امر نه تنها برای انسان بلکه برای همه‌ی جانوران و موجودات زنده و طبیعت نیز بسیار خطرناک است. تاثیر این گاز بر روی انسان بیشتر بر روی تنفس و پوست است و خیلی سریع تاثیر می‌گذارد.

دکتر باگر باران در ادامه گفت: به دلیل نداشتن وسایل و ابزار لازم نتوانستیم نوع این گاز شیمیایی را تشخیص دهیم. اگر ابزار پیشرفته در اختیار داشتیم، می‌توانستیم نوع گاز شیمیایی را تشخیص دهیم. اما زمانی که پیکر گریلاهای شهید را می‌بینیم، مشخص است که از یک گاز شیمیایی بسیار قوی استفاده شده است.

وی در پایان سخنانش گفت: به دلیل نداشتن ابزار و وسایل پیشرفته نمی‌توانیم تحقیقات کافی انجام دهیم، اما اگر هیئتی به اینجا بیاید، می‌تواند در این رابطه تحقیق کند و ما نیز با آنها همکاری خواهیم کرد. آنچه وجود دارد با سخن بیان نمی‌شود، بلکه باید هیئتی کارشناس اینجا بیاید و با چشمان خود ببینند که از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند.

در همین رابطه مراد کارایلان فرماندهی قرارگاه مرکزی مدافع خلق ن.پ.گ در پایان ماه گذشته از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد، تا برای انجام تحقیقات در رابطه با به‌کارگیری سلاح‌های ممنوعه توسط ترکیه تیمی به این مناطق فرستاده و در این رابطه به تحقیق بپردازند و نتایج را برای افکار عمومی آشکار کنند.