دروغگویی اردوغان در روز روشن: کسانی که فرآیند حل مسئله کورد را به هم زدند، ما نبودیم

اردوغان در سال ۲۰۱۵: فرآیند حل مسئله کورد را به تعویق می‌اندازیم/ اردوغان در سال ۲۰۲۱: کسانی که فرآیند حل مسئله کورد را به هم زدند، ما نبودیم

اردوغان که برای توافقنامه دولما باغچه گفته بود "این یک چیز واقعی نیست" و برای حل و فصل مسئله کورد گفته بود "ما آن را به تأخیر می‌اندازیم"، امروز در شهر آمد گفت:  "ما کسانی نبودیم که روند حل و فصل مسئله کورد را بر هم زدیم."

رجب طیب اردوغان، رئیس آ.ک.پ پس از ۳ سال بار دیگر به شهر «آمَد» آمد. طیب اردوغان در آمد بار در مورد مسئله کورد و "فرآیند چاره‌یابی" توضیحی نداد و بر خلاف گفته‌های قبلی خود صحبت کرد. اردوغان در سخنرانی خود ادعا کرد: "من با تمام وجود می‌گویم، ما فرایندی را امتحان کردیم. بله، ما فرآیند چاره‌یابی را شروع کردیم اما ما نبودیم که آن را به پایان رساندیم. دست‌های پشت‌پرده آن‌ها و نیت بد آنها به این فرآیند پایان داد."

با این حال اظهارات گذشته با اظهارات امروز اردوغان در شهر آمد کاملا متناقض است.

در اینجا برخی از اظهارات اردوغان را در رابطه با فرآیند مذاکرات صلح جمع‌آوری کردیم:

۱۵ مارس ۲۰۱۵: اکنون شما به دنبال مسئله کورد هستید. برادر من چه مسئله کوردی؟ دیگر چنین چیزی وجود ندارد.

۲۰ مارس ۲۰۱۵: من از چنین چیزی [توافق نامه دولما باغچه که توسط رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تهیه شده و توسط هیئت امرالی و مقامات دولتی در ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ اعلام شده بود] مطلع نیستم. به نظر من این یک چیز واقعی نیست.

۱۱ آگوست ۲۰۱۵: ما برای حل مسئله تروریسم راه حلی نداشتیم. فرآیند حل و فصل را اکنون به تعویق انداخته‌ایم.

۸ اکتبر ۲۰۱۵: من نگفتم روند حل و فصل لغو شده است، من گفتم که به تعویق افتاده است. اکنون در صورت بهبود اوضاع، فرآیند دوباره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

۱۶ آوریل ۲۰۱۶: معلوم است که ما در کجا قرار داریم. ما چیز‌های زیادی از دست دادیم. ابتدا گفتیم گام دمکراتیک، گفتیم وحدت ملی و برادری و گفتیم فرآیند حل و فصل، اما این اتفاق نیفتاد. همه چیز را رها کنید، ما فرآیند صلح را به تعویق انداختیم. اکنون زمان عملیات است. این دوره این کار به پایان می‌رسد.

۲۹ مه ۲۰۱۶: در این کشور هیچ مسئله کوردی وجود ندارد، مسئله تروریسم است.