دوران کالکان: جنگ‌های جاری فینال نبرد با دولت ائتلافی ترکیه است

کالکان گفت: نیروهای آزادی‌بخش عفرین و ق.س.د حق دارند به هر حمله ترکیه پاسخ دهند

دوران کالکان عضو کمیته اجرایی حزب کارگران کوردستان در یک گفتگوی ویژه با تلویزیون "مدیا هابر" درباره منزوی‌سازی عبدالله اوجالان، رهبر خلق کورد در جزیره امرالی صحبت کرد. او همچنین از هزیمت ارتش اشغالگر ترکیه در مناطق حفاظتی میدیا گفت و تأکید کرد در حال فینال مبارزات با دولت ائتلافت ترکیه هستند.

دوران کالکان سخنانش را با درود به مقاومت رهبر اوجالان در امرالی آغاز کرد و گفت: "سیستم شکنجه و انزوای امرالی پابرجاست. در این زمینه هیچ تغییری وجود ندارد. آنها که این سیستم را ساختند و تداوم بخشیدند از نظر فکری و سیاسی تغییری پیدا نکرده‌اند، آنها کشتارگرند، فاشیستند، استعمارگرند و دشمن کوردها."

 عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک با بیان آنکه نیروهای مورد نظر، کوردها را شایسته ‌هیچ چیز نمی‌دانند گفت: "فشار، خشونت و ظلم کنونی اینگونه است. در امرالی بر رهبر آپو و در بیرون از آن علیه جنبش و گریلاها و مردم ما نابودی را تحمیل می‌کنند. آشکارا می‌گویند نابودتان می‌کنیم. می‌گویند آنها که بگویند ما هستیم و می‌خواهیم با هویت کوردی خود زندگی کنیم، حق حیات ندارند. بهترین آنها ما را به تسلیم شدن دعوت می‌کنند. حتی آنها که خود را دمکرات می‌نامند. می‌گوید تسلیم شو، بردەی من شو. مابقی آنها به صراحت برای نابودی حمله می‌کنند."

کالکان افزود: "در مقابل، مقاومت بزرگی جریان دارد. رهبر آپو گفته که مقاومت، اصرار در انسانیت برای هستی است. بی‌شک این مقاومت فقط مربوط به رهبر آپو و کوردها نیست. هر جایی انسانیت به قتل برسد به این معناست که انسانیت در همه جا کشته شده است. وقتی انسانیت جایی کشته می‌شود نمی‌توان که از زندگی انسانی در جایی دیگر حرف زد."

کالکان جنگ‌های جاری با ارتش ترکیه را فینال نبرد با دولت اردوغان و باغچلی عنوان کرد و به شهدای قهرمان زاپ، آواشین و متینا و رزمندگان در جبهەهای جنگ درود فرستاد. او به نتایج چهار ماه جنگ متوالی پرداخت و گفت ارتش ترکیه علیرغم جنایات جنگی و همه امکاناتش پریشان شده و با قریب دو هزار کشته، ضربه مهلکی دریافت کرده است.

دوران کالکان در این برنامه همچنین به سئوالات درباره احتمال توافق دول ترکیه و سوریه پس از سال‌ها دشمنی پاسخ داد و گفت که هنوز برای اظهار نظر در اینباره زود است. او با اینحال ابراز امیدواری کرد که سوریه و همچنین روسیه و ایران مرتکب چنین اشتباهی نشوند که نفعی به حال آنها نخواهد داشت.

عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک کشتن کودکان روژاوا توسط ترکیه را ادامه کشتن کودکان خردسال در نسل‌کشی درسیم خواند و به مقاومت و حملات تلافی‌جویانه نیروهای آزادیبخش عفرین درود فرستاد. او گفت:"نیروهای سوریه دمکراتیك نیز واکنش نشان دادند و مانند سابق نیست. آنها از حق دفاع و پاسخدهی برخوردارند. اگر تاکنون جواب نداده‌اند از این پس باید جواب بدهند. کسی نمی‌تواند بگوید چرا از حقت استفاده می‌کنی."

کالکان درباره تماس‌های ترکیه با روسیه، ایران و سوریه نیز گفت: "هنوز زود است درباره معنای این تلاش‌ها اظهارنظر کنم. سخت است از هم‌اکنون چیزی گفت. تماس در سطح وزای خارجه ترکیه و سوریه حائز اهمیت است. این وضع، گروه‌های تبهکار را خشمگین کرد، راهپیمایی کردند و پرچم ترکیه را سوزاندند. شواهد نشان می‌دهد وضع متشنج‌تر نیز خواهد شد."

عضو کمیته اجرایی پ.ک.ک خاطرنشان کرد زیربنای تماس‌های میان آنکارا و دمشق، ضدیت با حزب کارگران کوردستان، دشمنی با کوردها و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه است چون حکومت ترکیه هیچ مشکل دیگری غیر از این ندارد. برای این مشکل از دولت اسد کمک می‌خواهد. اما اینکه چه حمایتی می‌تواند جلب کند و روابط و تفاهمشان در چه سطحی خواهد بود جای سئوال دارد. همچنین اینکه بعد از این همه خصومت‌ورزی دوباره خواهند توانست توافق کنند جای پرسش دارد. بهرحال حل اختلافات فی مابین آسان نخواهد بود."

کالکان به حمایت همیشگی پ.ک.ک از گفتگوی سیاسی میان دولت دمشق و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اشاره کرد و گفت:"ما به دولت سوریه می‌گوییم که به گذشته نگاه کند. حکومت فعلی سوریه وقتی که رابطه خوبی با کوردها برقرار کرد، جای پایش قوی شد. وقتی با پ.ک.ک دوستانه برخورد کرد قوی‌تر شد. نباید این را هرگز فراموش کنند. نباید به ابزار دشمنی حکومت ترکیه با کوردها بدل شوند. از این راه چیزی به دست نخواهند آورد. این وضع برای روسیه و ایران هم صادق است. اگر برای پیشبرد تخاصمات با ناتو و گرفتن امتیازاتی از ترکیه بر سر کوردها معامله کنند، نخواهند توانست به نتیجه‌ای برسند. نمی‌توانند ترکیه را از ناتو جدا کنند. امیدواریم که اقدامات غیرسازنده و اشتباه انجام ندهند."