فراخوان ک.ژ.ک به مناسبت سالروز شهادت بریتان: به صفوف گریلا بپیوندید

شورای اجرایی کوما ژنین کوردستان در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره گُلناز کارتاش (بریتان) که سال ١٩٩٢ در جنگ علیه حزب مزدور پ.د.ک به شهادت رسیده بود آزادیخواهان و بویژه زنان دعوت کرد به صفوف نیروهای گریلا ملحق شوند

شورای اجرایی کوما ژنین کوردستان (ک.ژ.ک) در بیانیه‌ای اعلام کرد:"با ادای احترام به هوال بریتان (گُلناز کاراتاش) که علیه دولت فاشیست ترک و نوکران تسلیم‌ شده و نژادپرستی وحشیانه جنگ باشور در ١٩٩٢ قهرمانانه مقاومت کرده و به شهادت رسید، یاد و خاطره تمامی مردان و زنان مقاومتگر را گرامی می‌داریم و پیمان می‌بندیم که مبارزه آزادیخواهی را برای زنده‌ نگاه داشتن یاد شهیدان شعله‌ورتر کنیم."

در پیام ک.ژ.ک آمده است:"رفیق بریتان، دختر جسور، اصیل و شرافتمند درسیم، با زندگی و عملیات خود بزرگترین پاسخ را به تاریخ قتل‌عام خلق کورد و زنان کورد داد. علیه رژیم فاشیست و اشغالگر ترک و خط نوکر کورد و تسلیمیت‌خواه تا واپسین گلوله خویش جنگید و برای آنکه تسلیم نشود خود را از صخره‌ها پرتاب کرد. تاریخ مقاومت بی‌همتای «بسی‌»ها در ١٩٣٨ علیه رژیم قاتل ترک که تا آخرین گلوله خود جنگیدند و در راه تسلیم ناپذیری خود را از صخره‌ها پرتاب کردند، برای آنکه به دست ارتش عثمانی نیفتند زنان کورد ایزدی خود را رود الیح و دجله انداختند، را در زندگی و عملیات خود به اجرا گذاشت. این ایستار که تاریخ و لحظه را در شخصیت و عملیات خود در هم آمیخت، به سمبل بازگشت به خویشتن زنان کورد مبدل شد، زنان علوی با برگزیدن زندگی آزاد و خودآگاهی از سیستم ذهنیتی حاکم جدا شدند و علیه سیاست‌های نابودگرانه ایستادگی می‌نمایند. در درسیم از بسی‌ها تا ظریفه‌ها، ساراها، بریتان‌ها، زیلان‌ها این خط مقاومت و این فرهنگ چنان کرده است که حتی دشمن نیز برای آن احترام قائل است، ارتش آزادی بزرگ زن را ایجاد کرده، جنبش آن را تأسیس نموده و به انقلاب زن انجامیده است.

روحیه مقاومتگری هوال بریتان همچنین نشان داده است که علوی‌های کورد در درسیم علیه آسیمیلاسیون، قتل‌عام دولت ترک چگونه باید مبارزه را به پیش برد و مقاومت را چگونه ادامه داد. با موضع آزادیخواهی این مهم را نشان داده است. رهایی درسیم، شعله‌ور کردن مبارزه کوردستان آزاد و زنان آزاد، با نیرومند کردن اتحاد ملی میسر می‌شود. خط هوال بریتان همچنین به الگویی برای خلق علویمان برای بازگشت به خویشتن مبدل شده است.

خط نوکری و تسلیمیت‌خواهی علیه خط مقاومت و آزادی در جنگ خیانت و اشغال باشور در سال ١٩٩٢ از سوی هوال بریتان خنثی شد. پس از ٢٩ سال این خط نوکر علیه کورد آزاد، علیه جنبش و گریلا وارد کانسپت تازه نابودی شده است. در تمام باشور کوردستان و بالاخص در مناطق حفاظتی میدیا برای جلوگیری از پیشرفت زندگی آزاد، با شیوه‌های سیاسی، نظامی و جنگ کثیف به جنبش آزادیخواهیمان و نیروهای گریلا حمله‌ور شده، آنان را به شهادت می‌رساند و برای موفقیت اشغالگری دولت استعمارگر، قال و فاشیست و تسویه جنبشمان به هر اقدامی دست می‌زند. اما خط آزادی و مقاومت هوال بریتان امروز نیز در آواشین، زاپ و متینا علیه این خیانت و قتل‌حام دولت ترک با دارا بودن صدها هزار «بسی»، گریلای زنِ نوین بسوی پیروزی گام برمی‌دارد. ملیتان‌های یژا ستار با اراده و شوق آزادی پیشاهنگی گریلای نوین را بر دوش گرفته، ضربات بزرگی را دشمن تحمیل می‌نمایند و علیه وحشیانه‌ترین جنگ جهان، علیه تکنولوژی وحشی و سلاح‌های شیمیایی ایستادگی می‌کنند. وصیت هوال بریتان، معیارهای وی را عملی می‌کنند و کشورمان را از چنگ اشغالگران محفوظ نگاه می‌دارند."

ک.ژ.ک در بخش دیگری از فراخوان خود می‌افزاید:"ما در مقابل سیستم حصر و انزوای شدید و اسارت رهبری، علیه هرگونه حملات انکار و امحای بر خلق کورد و زنان، در مقابل نوکری، خیانت و تسلیمیت‌پذیری خط مقاومت بریتان را با پیروزی به نتیجه می‌رسانیم.

از تمام دوستداران آزادی و نخست از زنان مخالف رژیم قاتل، زنان مخالف نیروهای نوکر و فاشیست دولت ترک دعوت می‌کنیم که پیرامون رهبری گردهم آیند، به صفوف گریلا در کوهستان‌های آزاد بپیوندند و با بریتان شدن به ملیتان خطمشی بریتان مبدل شوند.

ما از همه افراد و جنبش‌های دمکراتیک می‌خواهیم که در برساخت جامعه دمکراتیک و زندگی آزاد سهیم شوند، به جنبش برساخت زندگی آزاد، انسانیت آزاد، زن آزاد که پیشاهنگ مبارزه رهایی‌بخش کوردستان را بر عهده دارد بپیوندند. درخواست می‌کنیم که علیه جنگ پلید رژیم ترک که از سلاح‌های شیمیایی بهره می‌گیرد صدای خود را بلند کنند و مبارزات خود را گسترش دهند."