فرمانده شیار شَفگَر: رژیم ترک و پ.د.ک درصدد اخلالگری در اورمیه هستند، خلقمان باید هشیار باشند (٢)

شیار شَفگَر اظهار کرد که رژیم ترک از طریق سازمان میت و پ.د.ک تلاش می‌کند میان خلقمان در استان اورمیه به اخلالگری دست زند. شفگر افزود: از خلقمان در روژهلات می‌خواهیم که در مقابل این اقدامات هشیار بوده و به عناصر بی‌اخلاق و جاش اجازه خودنمایی ندهند.

شیار شَفگَر، فرمانده یگان‌های مدافع روژهلات کوردستان (ی.ر.ک) در گفتگو با خبرگزاری فرات تحولات اخیر در روژهلات کوردستان و ایران، همچنین انتخابات اخیر مجلس عراق و خاورمیانه را مورد ارزیابی قرار داد.

بخش دوم و پایانی ارزیابی شیار شَفگَر به شرح زیر است:

مقاومت و مبارزات خلق و گریلا به طور کامل توطئه را شکست داد

از طرف دیگر خلق کورد با پیشاهنگی جنبش آزادی مبارزه می‌کند. همانطور که می‌دانید این ماه، ماه توطئه است. دولت‌های اشغالگر و سیستم سرمایه‌داری منطقه را با وجود اختلافات بسیار رها کردند تا همیشه در این منطقه جنگ وجود داشته باشد. خلق کورد نیز همیشه با توطئه روبرو شده و همراه با مردم منطقه همیشه می‌خواهند با هم و آزادانه زندگی کنند و بر این اساس نیز هر گامی را برای زندگی مستقل و آزاد برداشته و با حملات و توطئه‌های وحشیانه مواجه شده‌اند. به ویژه در سده‌ی اخیر خلق کورد ده‌ها بار همراه با سرکرده‌ها و رهبران خود بپا خواسته است، اما نیروهای توطئه‌گر خواستند رهبران آنها را نابود کنند. تا کنون آنها همیشه این کار را انجام داده‌اند. پیشوا قاضی محمد، سمکو شکاک، کاک فواد (مصطفی سلطانی)، قاسملو، شرفکندی همه بر این اساس به شهادت رسیده‌اند. کسانی که رهبران خلق بوده‌اند و می‌خواستند با آزادی و برابری زندگی کنند، توسط اشغالگران قتل‌عام شدند و هرگز مطالبات آنها پذیرفته نشده است. اما آنها برای جامعه خود جنگیده‌اند. علیه توطئه‌ها و اعدام  ایستاده‌اند. علی‌رغم همه‌ی اینها اما نتوانستند همه چیز را آزاد کنند. جامعه کورد می‌خواهد با آزادی و برابری زندگی کند و به همین دلیل از مبارزات خود دست نخواهد کشید. در روژهلات کوردستان با به وجود آمدن مبارزات جنبش آزادی، خلق کورد خود را در تفکر و اندیشه به رهبری نزدیک دید و با آن درآمیخت و اکنون نیز امید خود را در جنبش آزادیبخش کوردستان می‌بیند و در این راه نیز قربانیان بسیاری می‌دهد.

وقتی با دقت به تاریخ نگاه کنیم، دشمنانمان را به خوبی می‌شناسیم. برای این جامعه‌ی کورد، همیشه مبارزات کورد با توطئه مواجه شده است. همان کار در مقابل رهبر آپو نیز انجام شد. برای آنکه جامعه‌ی آزاد بنیاد نهاده نشود، خواستند تاریخ را تکرار کرده و بر این اساس با دستگیری رهبر آپو خواستند جنبش آزادی را از بین ببرند. اما جنبش آزادی مانند جنبش‌های پیشین نیست. با دستگیری رهبر آپو همه چیز تمام نشد، بلکه بزرگ‌تر از گذشته و گسترده‌تر شد و خلق نیز بیشتر به مبارزات پیوستند. توطئه‌ی امروز به صورت متفاوت علیه خلقمان و جنبشمان و رهبر آپو ادامه دارد. اما این توطئه نمی‌تواند به نتیجه‌ای دست یابد و ما آن را شکست خواهیم داد.

هر چند ما بهای سنگینی پرداخت خواهیم کرد، اما پیروزی را به دست خواهیم آورد. دشمن و اشغالگران و شرکای آنها باید بدانند که مبارزات ما بزرگتر و گسترده‌تر از همیشه خواهد شد.

ترکیه می‌خواهد از راه میت و پ.د.ک در اورمیه به فتنه دست زند

مسئله‌ی دیگر این است که در اورمیه سیاستی بر خلقمان تحمیل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید خلق کورد و آذری با هم زندگی می‌کنند و بسیار میهن‌دوست هستند. ما ده‌ها شهید در این منطقه داریم. ما به عنوان جنبش آزادی ده‌ها شهید داریم. رفیق هِمن اهل این منطقه بوده است. دهها رفیق دیگر نیز مانند او وجود دارند. به همین صورت سلماس نیز باج سنگینی داده است. یکی از این رفقا، رفیق لشکر است. پس از به اسارت درآمدن رهبر آپو او خواست به امیدی برای جامعه‌ی آزاد تبدیل شده و اشغالگری را نپذیرفت. وی به صفوف گریلاهای آزادی کوردستان پیوست و به فرمانده‌ای نمونه تبدیل شد. او در بسیاری از مناطق چندین سال جنگید و در بلندترین سطح برای زندگی آزاد مبارزه کرد. خلق سلماس باید از شهید قهرمان خود صیانت کنند. همچنین در ماکو رفیق دارا و رفیق شیرین وجود دارند. رفیق شیرین علیه دشمن مقاومتی بزرگ انجام داده و اسارت و تسلیم شدن را نپذیرفت و برای زندگی آزاد جنگید و اینگونه در مقابل چوبه‌ی دار قرار گرفت. در حال حاضر در زندان‌های اشغالگران ایران در وجود رفیق زینب جلالیان مقاومت بزرگی انجام می‌شود. باید خلقمان در ماکو اینگونه از شهدای خود صیانت کرده و مقاومت کنند. مادرانمان، دختران جوان، پسران جوان ماکو باید به این مقاومت پیوندند.

همچنین در منطقه کتول، الند و خوی چندین شهید بزرگ داریم. رفیق رزگار، هوگر، کانی (فصیح). جامعه ما در آنجا جامعه‌ای میهن‌دوست است و از شهدای خود صیانت می‌کنند. در سال ۱۹۹۹ در این منطقه بیشتر از هر جایی از جنبش آزادی و رهبر آپو پشتیبانی شد و به همین دلیل صیانت از جنبش در آن جا در بالاترین سطح قرار دارد. مردم آذری ما نیز شهدای قهرمان بزرگی داشته‌اند. رفیق سالار یکی از آن رفقایی است که از خاکورک تا بوتان به گریلایی پرداخت. وی فرمانده و پیشاهنگ زندگی آزاد بود. به ویژه در خاکورک نقش سرنوشت‌سازی داشت. در وجود رفیق سالار و ده‌ها دوست آذریمان، راسیسم و ملی‌گرایی اقتدارطلبان شکست خورده است.

اکنون در این مناطق کسانی با نام پ.د.ک - ترکیه می‌خواهند خود را سازماندهی کرده و بگویند ما می‌خواهیم برای این جامعه بجنگیم و این گونه تبلیغات می‌کنند. اما باید خلقمان بدانند که آنها با دست میت ترکیه و پارتی این کار را انجام می‌دهند. باید بدانند هیچ کاری برای خلق ما انجام نخواهند داد. مردم ما باید هوشیار باشند. باید خلقمان در پلدشت، قلانی، شوت، چالدران، سلماس و همه‌ی مناطق اطراف و کوتول و اطراف آن از این موضوع مطلع بوده و اجازه ندهند این افراد در این مناطق مستقر شوند. می‌خواهند به سیاه‌نمایی جنبش آزادیبخش کوردستان دست زده و اینگونه نشان دهند که گویا آنان مبارزات حقیقی را انجام می‌دهند. اما این کار توسط میت ترکیه انجام می‌شود. از شهر وان در باکور کوردستان می‌آیند. یا از راه ماکو از راه کوتول به منطقه وارد می‌شوند. توسط بارزانی‌ها می‌خواهند جنبشی متفاوت ایجاد کنند. مردم ما باید هوشیار باشند. از اسندره تا گلیداغ دولت ترکیه می‌خواهد دیوار ایجاد کند. چرا؟ برای آنکه خلق‌ها را از یکدیگر جدا کند و اجازه ندهد تا از یکدیگر پشتیبانی کنند و در میان این مرزها  آنها را تقسیم کند. ما کورد هستیم. در هر دو طرف مرز ما کوردیم. ما یک جامعه هستیم. اما دشمن می‌خواهد ما را تجزیه کند. آنچه اکنون دولت اشغالگر ترکیه در مقابل خلق باکور انجام می‌دهد، می‌خواهد همین کار را در روژهلات هم انجام دهد. به همین علت تعداد زیادی از فرزندانمان شهید شدند. فرزندان کوتول، سلماس، اورمیه در جنبش آزادی شهید شدند. قربانیان بسیاری دادند. همه‌ی آنها در راه حقیقت شهید شدند. به همین دلیل جامعه ما علیه این اعمال دشمن هوشیار است. ما می‌دانیم که جامعه‌ی ما بسیار دلسوز و میهن‌دوست است و فریب نخواهد خورد. اما نیاز به هوشیاری بسیاری است و باید بسیار آگاهانه و با دانایی و سازمان یافته عمل شود. نباید این افراد را بپذیرند و آنها را بیرون کنند. اکنون پ.د.ک می‌خواهد با این روش بر جنبش آزادی غلبه کند. ما می‌دانیم که اکنون آنها با دولت اشغالگر ترکیه همکاری می‌کنند. در انقلاب مهاباد که با پیشاهنگی شهید قاضی محمد آغاز شد، بزرگترین ضربه را به این انقلاب وارد کردند. پیشمرگها را شهید کردند. اسناد و مدارکی وجود دارد که تعدادی از کسانی که این کار را انجام دادند، صوت آنها در دست ماست. مشخص است که آنها چه بر سر جمهوری مهاباد و خلق ما آورده‌اند. به ویژه خلقمان در نقده، پیرانشار و سردشت این را می‌دانند. پ.د.ک هیچ کاری برای خلق کورد انجام نداده و نمی‌تواند هیچ کاری بکند. چون تحت سلطه و حکومت اشغالگر ترکیه است و اگر یک گام بردارد آن‌ها را از بین خواهند برد. به همین دلیل باید خلقمان هوشیار باشند.

این وظیفه‌ی جوانان ماست. جوانان در اورمیه، سلماس، کوتول، خوی باید جامعه خود را حفظ کنند و کسانی که چنین اعمالی را انجام می‌دهند را نپذیرند. گریلا نمی‌تواند به تمامی این اقدامات رسیدگی کند. باید جامعه را سازماندهی کرده و علیه این گونه افراد مبارزه کنند. آنچه که جوانان ما باید انجام دهند، باید به آن عمل کرده و در این راه ثابت قدم باشند. این وظیفه‌ی ماست. آنهایی که خرابکاری می‌کنند، کسانی که به جاش و مزدور تبدیل می‌شوند، مواد مخدر را توزیع می‌کنند، باید در مقابل این آنها موضع‌گیری قدرتمندی اتخاذ شود. اما این کارها به تنهایی انجام نمی‌شود. بلکه به سازماندهی نیاز دارد. جوانانمان بر این اساس باید مبارزه کنند.

همه‌ی جوانان روژهلات کوردستان از ایلام، کرماشان، مریوان، سنه، پاوه و هورامان و دیگر شهرها باید خود را سازماندهی کرده و به زندگی آزاد پیوسته و وارد صفوف گریلا شوند. دشمن به ما اجازه نمی‌دهد تا زندگی کنیم. اجازه نداده است. ما را از فرهنگ و تاریخ خود دور می‌کند. گریلاهای کوردستان با پیشاهنگی پژاک مبارزات تاریخی علیه این‌ها انجام می‌دهند. به همین دلیل باید در هر جا همه‌ی جوانان ما به جنبش آزادی روی آورده و به صفوف گریلا ملحق شوند و اینگونه با هم علیه اشغالگری مقاومت کرده و جامعه‌ای آزاد ایجاد کنند.

از طرف دیگر برای آزادی رهبر آپو باید همه مبارزات خود را افزایش دهند. مادرانمان نمونه‌ی واضح و آشکار هستند. از این رو نقش بسیار بزرگی دارند. بزرگترین درد و رنج را در کوردستان مادران ما کشیده‌اند. به همین دلیل باید در مسئله‌ی اتحاد روژهلات و ایران مادرانمان نقش اساسی بازی کنند.

در پایان ما می‌گوییم، زمان آزادی رهبر آپو، آزادی فرودستان و جامعه‌ی آزاد فرا رسیده است.