حداقل ۶۰ هزار تن در سال گذشته از اقلیم کوردستان به خارج از میهن مهاجرت کرده‌اند

یک نماینده‌ی پارلمان کوردستان می‌گوید؛"طی یک سال گذشته تاکنون بیشتر از ۶۰ هزار تن از اقلیم کوردستان به خارج از میهن مهاجرت کرده‌اند". وی همچنین گفت؛"دهها تن قربانی و حدود ۷۰۰ تن در کشورهای بلغارستان، بلاروس و صربستان دستگیر شده‌اند."

کاروان گزنه‌ای عضو پارلمان اقلیم کوردستان مطلبی را در رابطه با خطرات مهاجرت جوانان به خارج از میهن منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: طی یک سال گذشته تاکنون بیشتر از ۶۰ هزار تن از اقلیم کوردستان به خارج از میهن مهاجرت کرده و ده‌ها تن قربانی و حدود ۷۰۰ تن نیز در کشورهای بلغارستان، بلاروس و صربستان دستگیر شده‌اند.

متن یادداشت این نماینده‌ی پارلمان اقلیم به شرح زیر می‌باشد:

"مسئله‌ای خطرناک در اقلیم کوردستان

کاروان گزنه‌ای جانشین رئیس هیئت ارتباطات اقلیم کوردستان

در حال حاضر همزمان با بحران‌های بودجه و حقوق و نیازهای روزانه‌ی شهروندان و گران شدن کالاهای ضروری در بازارهای اقلیم کوردستان، مسئله‌ی مهاجرت جوانان یکی از خطرات بزرگ علیه اقلیم کوردستان می‌باشد.

مهاجرت جوانان علاوه بر از دست دادن ثروت بزرگ انسانی، تاثیر بسیاری به طور مستقیم بر درآمد اقلیم کوردستان خواهد گذاشت و خطری بسیار جدی برای آینده‌ی اقلیم کوردستان می‌باشد.

 بر اساس آمارهای غیر رسمی فقط در سال ۲۰۲۰ و ۶ ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱، بیشتر از ۶۰ هزار تن به خارج از میهن مهاجرت کرده‌اند. دهها تن قربانی و حدود ۷۰۰ تن نیز در کشورهای بلغارستان، بلاروس و صربستان دستگیر شده‌اند.

 بدون شک این کوچ دسته‌جمعی از جوانان در نتیجه‌ی نبود موقعیتهای شغلی و نبود ضمانت زندگی و نامساعد بودن وضعیت اقتصادی شهروندان است که همه‌ی آنها در نتیجه‌ی برخورد نامناسب و بی‌توجهی حکومت اقلیم کوردستان می‌باشد. حکومتی که نتواند برای جوانان خود فرصت‌های شغلی ایجاد کند و تا کنون نیز قادر به پرداخت حقوق کارمندان خود نمی‌باشد، بدون شک نتیجه آن مهاجرت و ترک میهن توسط جوانان به صورت دسته جمعی می‌باشد.

پی نوشت: به صورت رسمی از ریاست پارلمان اقلیم کوردستان درخواست کرده‌ایم تا جلسه‌ای در رابطه با این مسئله در پارلمان برگزار شود."