'حکومت عراق توافقی پنهانی با ترکیه امضا کرده است'

هیوا حسن، ناظر سیاسی می‌گوید که مواضع حکومت عراق در اعتراض به حملات ترکیه تنها با هدف ساکت کردن افکار عمومی در عراق است.

کشتار شهروندان عراق در تفرجگاه پرخ استان دهوک از سوی ارتش ترکیه در ٢٠ جولای ٢٠٢٢، با اعتراضات گسترده‌ای در عراق روبرو شد. در این قتل‌عام ٩ شهروند به قتل رسیدند و ٢٩ تن دیگر زخمی شدند. مراکز وابسته به رژیم اشغالگر ترک پس از این قتل‌عام توسط شهروندان عراق تسخیر شدند و تحریم کالاهای ساخت ترکیه آغاز شد.

فشار شهروندان و افکار عمومی در عراق دولت این کشور را مجبور به صدور بیانیه‌ای در اعتراض به حملات اشغالگرانه کرد. همچنین فشار جریان‌های مخالف اشغالگری ترکیه حکومت عراق را وادار کرد شکایتی علیه ترکیه در شورای امنیت سازمان ملل طرح کند. اما پس از مدتی کوتاه و تشدید بحران جریان‌های سیاسی عراق بر سر حاکمیت، موضوع قتل‌عام شهروندان عراق از سوی ترکیه به فراموشی سپرده شد و سکوت در قبال کشتار غیرنظامیان عراق حکمفرما شد.

هیوا حسن، روشنفکر و ناظر سیاسی اهل کرکوک در گفتگو با خبرگزاری فرات به ارزیابی سکوت حکومت عراق نسبت به حملات و کشتار شهروندان عراق و باشور کوردستان توسط رژیم اشغالگر ترک، تضعیف حاکمیت عراق، عدم صدور تصمیم از سوی شورای امنیت سازمان ملل، نگرش‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در رابطه با حل مسائل و بحران‌های عراق پرداخت.

'حکومت عراق تمامی ویژگی‌های یک دولت را از دست داده است'

حسن در آغاز سخنان خود با اشاره به سکوت حکومت عراق نسبت به حملات و قتل‌عام‌های مداوم رژیم اشغالگر ترک گفت:"مدتی طولانیست که دولت ترکیه حاکمیت عراق را نقض می‌کند و مردم عراق و باشور کوردستان را به قتل می‌رساند. قتل‌عام اخیر در روستای پرخ، هدف قرار دادن گردشگران عرب عراق بود. این کشتار نارضایتی گسترده‌ای را در رسانه‌ها و افکار عمومی داخل و خارج عراق به همراه داشت و حکومت عراق را مجبور کرد موضع خود را نسبت به حملات رژیم ترکیه اعلام کند. ما می‌دانیم که عراق کشوری بی‌صاحب است و هیچ نیرویی حاضر به پذیرش مسئولیت‌های خود نیست. از دولت در عراق تنها ظاهری از دولت باقی مانده و حکومت آن تمامی ویژگی‌های یک دولت را از دست داده است."

'موضعگیری حکومت عراق علیه ترکیه تنها برای اقناع خیابان بود'

هیوا حسن یادآور شد که اعتراض حکومت عراق به حملات ترکیه صرفا برای اقناع افکار عمومی و جلوگیری از گسترش نارضایتی بود.

'حاکمان عراق ابزار تحقق نقشه‌های دیگران در عراق هستند'

هیوا حسن در مورد احتمال جنگ داخلی میان نیروهای شیعه در عراق و همچنین افزایش تخاصمات نیروهای سیاسی گفت؛"آنچه در عراق حکم می‌راند در واقع منافع کشورهای منطقه و نیروهای هژمونیک است. حاکمان عراق سیاست‌های کشورهای دیگر را در عراق پیاده می‌کنند و عملا ابزار تحقق نقشه‌های آنان هستند. به همین دلیل سرنوشت عراق در دست عراقی‌ها نیست."

'عراق توافقی مخفی با ترکیه دارد'

هیوا حسن به حملات بی‌وقفه دولت متجاوز ترکیه به خاک عراق و بهانه‌‌‌های آنکارا برای مشروعیت بخشیدن به تجاوزات گفت:"رژیم ترک پیش از این توافقی را برای عبور از مرزها با رژیم بعث امضا کرده بود. با اینکه سال ١٩٩١ حکومت عراق به این توافقنامه پایان داد اما ترکیه تا به امروز هم به حملات خود علیه خاک عاق ادامه می‌دهد و از این توافق سوءاستفاده می‌کند. اگر چه امروز در ظاهر توافقی میان ترکیه و عراق وجود نداشته باشد اما به نظر من دولت عراق توافقی مخفیانه با ترکیه امضا کرده است. به واقع دلیل اینکه دولت عراق نمی‌تواند علیه ترکیه اقدامی انجام دهد همین توافق مخفیانه است. از اینرو لازم است خلقمان در باشور کوردستان و عراق فشارها بر شخصیت‌های سیاسی در جهان و سازمان‌های بین‌المللی را افزایش دهند تا بلکه به حملات و اشغالگری ترک‌ها پایان دهند. در غیر اینصورت ترکیه سیاست‌های وحشیگرانه و ضدبشری خود را ادامه می‌دهد."

'ایده‌های رهبر اوجالان بهترین راه حل مسائل عراق است'

هیوا حسن در پایان سخنان خود گفت که ایده‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان می‌تواند به بحران‌های موجود در عراق پایان دهد. آقای اوجالان برای کشورها و مناطقی که باورمندی‌ها و خلق‌های گوناگونی در آن ساکن هستند مدلی دمکراتیک ارائه کرده است. پذیرش مدل کانتون‌ها دارای محاسن ویژه برای خودگردانی مناطق است. به نظر من این راه حل آقای اوجالان بهترین راه برای پایان دادن به بحران‌های جاری در عراق و حتی جهان است."