حزب آزادی زنان کوردستان: پرچمی که از دست زیلان تحویل گرفته‌ایم را بسوی پیروزی حمل می‌کنیم

پاژک در بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زینب کناجی (زیلان)، با آرمان‌های وی تجدید میثاق کرده است.

شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) در یک بیانیه ضمن پاسداشت یک انقلابی افسانه‌ای زنان بنام زیلان، می‌گوید که همرزمان زیلان با عزم و اراده او فاشیسم را در زاپ، آواشین و متینا درهم می‌شکنند. پاژک یادآوری می‌کند رهبر آپو، زیلان را خداوندی نامید که می‌باید در برابرش تعظیم کرد.

حزب آزادی زنان کوردستان آنچه که جنبش آنان رقم زده را انقلاب در انقلاب برای زنان و اجتماعات خوانده و می‌گوید در عین حال انقلابیون ممتازی در این مبارزات پرورش یافتەاند که تحولات تاریخی رقم زدەاند. کسانی که با خشم بزرگ از فاشیسم و واپسگرایی، شوق عظیمی برای آزادی و زندگی داشته اند.

یکی از این بزرگان فروتن، زینب کناجی معروف به زیلان است که پاژک یاد و خاطره او را در نزدیکی بیست و هفتمین سالگرد شهادتش گرامی داشته است. زیلان در قبال جنگ کثیفی که حکومت نسل‌کش ترکیه علیه کوردها انجام می‌داد، برای تأکید بر تنها گزینه موجود گفته بود: "دشمن یا پایان خواهد گرفت و یا پایان خواهد گرفت."

او زمانی به گریلاهای آزادیخواه پیوست که ترکیه در اوج بی‌رحمی کشتار نژادپرستانه مردمش در شمال کوردستان بود. ترکیه هفدهم اردیبهشت‌ماه ١٣٧۵ سعی کرد با ترور رهبر اوجالان یک مانع اصلی سیاست نسل‌کشی کوردها را از میان بردارد ولی عملیاتش در سوریه ناکام بود. 

پاژک یادآوری می‌کند رفیق زیلان آنزمان با درک عمق مخاطرات علیه رهبر آپو موضعی اتخاذ کرد که سمت و سوی تحولات را مشخص می‌کرد. او با این عبارت که "می‌خواهم زندگی پرمفهومی داشته باشم" و "می‌خواهم عملیاتی بزرگ انجام دهم"، به همه ما نشان داد که چگونه هر برهه را ارزیابی کنیم و چگونه پاسخ دهیم.  او با این فکر که زندگی آنقدر دوست داریم که حاضریم برایش جان بدهیم، با انجام یک عملیات فدائیانه به یک فرمانده پیشگام بدل شد. پس از حمله دشمن به رهبر آپو، زیلان دهم تیرماه ١٣٧۵ در شهر درسیم از تکەهای اجزای بدنش یک ارتش ساخت و آنرا در مغز دشمنی منفجر کرد که مدعی بود کوردها را به پایان رسانده است.

زیلان متولد مردادماه ١٣۵٠ در ملاطیه بود و با درک تاریخ کوردستان در اعماق وجوش، جان خود را در درسیمی فدا کرد که تحت نسل‌کشی فرهنگی قرار داشت. رهبر آپو رفیق زیلان را خداوندی خواند که می‌باید در برابرش تعظیم کرد.

پاژک تصریح می‌کند زنان کورد هم‌اکنون در امتداد راه زیلان در حال یک مبارزه تاریخی با تمدن فرادست بوده و پرچمی که از دست زیلان تحویل گرفته‌اند را بسوی پیروزی حمل می‌کنند.