جلوگیری از خبررسانی در پی قتل یک کولبر در بانه

نهادهای امنیتی با تهدید گروهی از فعالین رسانه‌ای در شهرستان بانه، آنها را مجبور به حذف خبر قتل یک کولبر کرده‌اند. این کولبر دو روز پیش توسط هنگ مرزی ایران گلوله باران شد.

نیروهای مسلح ایران دو روز پیش با گلوله‌باران گروهی از کولبران مرز بانه یک کولبر دیگر را به قتل رساندند. محمد خدایی، جوانی ۲۹ ساله از اهالی روستای کانی سیف بانه بود.

منابع بومی می‌گویند حداقل دو گلوله از فاصله نزدیک به پا و سر او شلیک شد و محمد خدایی در دم جان خود را از دست داد.

پیکر بی‌جان او به بیمارستان به سردخانه بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شد. تعداد کولبرانی که در نواحی روژهلات کوردستان کشتار می‌شوند سالانه به ده‌ها نفر می‌رسد.

کشتار شهروندانی که قربانی سیاست اقتصادی حکومت ایران و مجبور به کولبری شده اند در حالی آزاد است که پوشش خبری آن ممنوع است.

پایگاه اینترنتی کولبرنیوز که خبرهای مربوط به کولبران را بازتاب می‌دهد خبر داده که به دنبال خبررسانی در مورد قتل محمد خدایی توسط هنگ مرزی بانه، نهادهای اطلاعاتی در این شهر اقدام به احضار و تهدید فعالین کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی کرده‌اند. آنها مجبور شده‌اند خبرهای خود در مورد قتل یک کولبر توسط هنگ مرزی را حذف کنند.

گرچه مقامات ایرانی منکر کشتار کولبران بوده و تحت نام "مبارزه با قاچاق" آن را توجیه می‌کنند، اما کشتار جمعی صدها نفر طی چند سال چیزی نیست که بشود آن را پنهان کرد یا مشروع جلوه داد. این خونی نیست که شسته شود. این بحث گرچه در رسانه‌های داخلی عمدتا سانسور می‌شود، اما هر چند وقت یکبار به صحن علنی مجلس می‌رود.

شیوا قاسمی پور نماینده مریوان در نطق اخیرش در مجلس اشاره کرد جوانانی که برای کشور مدال‌های علمی و ورزشی و افتخار می‌آورند مجبورند برای تهیه یک لقمه نان کولبری کنند اما برخورد قهری با آنها صورت می‌گیرد.