جمیل باییک: اردوغان برای ترمیم وجهه زشت خود به «آمَد» رفت

جمیل باییک ریاست مشترک ک.ج.ک اعلام نمود که اردوغان در داخل و خارج از ترکیه بسیار منفور شده است و برای ترمیم وجهه زشت خود به آمد عزیمت کرده است.

جمیل باییک ریاست مشترک ک.ج.ک در برنامه ویژه تلویزیونی سترک تی وی شرکت کرده و در خصوص ۳۹ سالگرد اعتصاب غذای بزرگ مرگ در ۱۴ ژوئیه، شهدای ماه ژوئیه، هدف سفر اردوغان به آمد، سالگرد انقلاب روژآوا، حملات اشغالگرانه دولت ترک سخن گفت.

باییک در ابتدای سخنان خود خاطرنشان ساخت که ماه ژوئیه برای خلق و جنبش آنها ماهی بسیار مهم ارزیابی می‌شود و در این باره گفت: در این ماه دردها و مشکلات بسیاری را از سر گذرانده و از طرف دیگر دستاوردهای بزرگی نیز خلق شده‌اند. هوال ودات آیدین، مقاومت ۱۴ ژوئیه، و شماری از رفقایمان در روژآوا در این ماه به شهادت رسیده‌اند. قتل‌عام دره زیلان در این ماه روی داده است. با گرامیداشت شهدای این ماه، یاد و خاطره تمام شهدای دمکراسی و آزادی را گرامی می‌داریم. این شهدا بزرگترین ارزش‌های ما هستند. این جنبش تا آخرین نفس از شهدای خود صیانت می‌کند.

جمیل باییک به مناسبت سی‌و‌نهمین سالگرد اعتصاب بزرگ مرگ در ۱۴ ژوئیه ۱۹۸۴ اظهار داشت: یاد و خاطره انقلابیون ۱۴ ژوئیه را گرامی می‌دارم. این مبارزان رهبران ما هستند. ما مبارزه آنها را مبنای مبارزات خودمان قرار می‌دهیم. رفیق کمال پیر، خیری دورموش، عاکف ییلماز و علی چیچک با مبارزه و کنش خود رهبر آپو، پ.ک.ک و رزمندگی حزبمان و قهرمانی خلقمان را به دشمن نشان دادند. مبارزان ۱۴ ژوئیه در میان شرایط سنگین علیه سیاستهای رژیم کودتای ۱۲ سپتامبر بپاخاسته و این سیاستها را در هم شکستند. به همین دلیل فریاد زدند که مقاومت زندگی است. این شعار نشان دهنده پیروزی فلسفه و ایدئولوژی پ.ک.ک است. این شعار روح و رهیافتی جدید به زندگی است. باید ۱۴ ژوئیه را به این شیوه درک کرد. این روح مبارزه ویژگی خلق کورد و انقلاب کوردستان را مشخص ساخت.

مقاومتی بی‌نظیر در مناطق حفاظتی میدیا در جریان است

مقاومت ۱۴ ژوئیه نشان داده است که معیارهای مبارزه باید چگونه باشند. یعنی نشان دادند که باید انقلابیگری و میهن ‌وستی بر چه اساسی باشند. این برای خلق کورد، رزمندگان پ.ک.ک،  میهن‌دوستان و انقلاب کوردستان به مبنا و قانون تبدیل شده ست. انقلاب کوردستان بر اساس این اصل ادامه پیدا کرده است. ما روح مبارزه را در این روند به دست آورده‌ایم. این روح برای خلق کورد و میلیتانهای پ.ک.ک همیشه لازم بوده است. امروز مشاهده می‌شود که در زاپ، آواشین، هفتانین، متینا و خاکورک، شمال کوردستان و بسیاری از ایالتهای آن، با روح مقاومت ۱۴ ژوئیه‌ مبارزه ادامه دارد.

گریلاهایی که در مناطق حفاظتی میدیا مبارزه می‌کنند اعلام داشته‌اند که با روح ۱۴ ژوئیه مبارزه را ادامه می‌دهند، زیرا مقاومت ۱۴ ژوئیه نیز در شرایط بسیار دشواری روی داد. امروز هوالان ما در مناطق حفاظتی میدیا مبارزه را در شرایط بسیار دشواری که با ۱۴ ژوئیه مشابه است ادامه می‌دهند. همانگونه که مبارزان در زندان علیه کودتای ۱۲ سپتامبر به پیروزی رسیدند، امروز نیز در مناطق زاپ، متینا و آواشین، در مقابل هر نوع حمله، دشواری و علیرغم استفاده دشمن از سلاح شیمیایی، نیروهای گریلا به شیوه‌ای تاریخی مبارزه می‌کنند. این مبارزه نه فقط برای پ.ک.ک یا خلق کورد است، بلکه برای تمام ارزش‌های انسانی است. به همین دلیل مبارزه‌ای بسیار پر ارزش است و به مقاومت ۱۴ ژوئیه شباهت دارد. به این مناسبت به تمام گریلاهایمان در زاپ، متینا، هفتانین و آواشین و باکور که علیه نابودگری و اشغالگری به شیوه‌ای تاریخی مبارزه می‌کنند، درود می‌فرستم.

جمیل باییک در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که دولت ترک با سلاح‌های ناتو به زاپ، متینا، هتفتانین و آواشین و باکور حمله کرده و در این مناطق از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. و همراه با آن پ.د.ک مناطق گریلایی را محاصره می‌کند. خلوصی آکار طراح این مسئله بوده است. هوال مراد کاراییلان پرده از این مسئله برداشته است. دولت ترک که با هزاران نظامی و تبهکار و استفاده از سلاح شیمایی نتوانسته است به نتیجه‌ای دست پیدا کند، از پ.د.ک درخواست کرده است وارد جنگ شود.

همه خواهند دید که به حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ خاتمه می‌دهیم

برخی از نیروهای ویژه پ.د.ک در اصل پیشمرگ نیستند. نیروهای پیشمرگه وارد جنگ نمی‌شوند. این نیروهای ویژه هستند که مناطق گریلایی را  محاصره می‌کنند و این محاصره در راستای مناقع دولت ترک است. و اگر این محاصره نبود، دولت ترک ضربات بسیار سنگینتری می‌خورد. ما مبارزه و نبرد خودمان علیه دولت اشغالگر ترک را گسترش می‌دهیم به حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ خاتمه می‌دهیم، همه این موضوع را خواهند دید. باییک خاطرنشان ساخت که غیر از سلاح‌های فردی، نیروهای گریلا امکانات دیگری ندارند، اما با همین سلاح‌های شخصی نیروهای گریلا توانسته‌اند که ضربات مهلکی را بر اشغالگران وارد کنند. اجازه نداده‌اند که دشمن بیشتر به سوی باشور پیشروی و آن را اشغال کند. یعنی نیروی گریلا نه فقط برای خود، بلکه برای باشور و خاورمیانه و تمام بشریت دست به مبارزه می‌زند. حملات بسیار گسترده هستند، اما مقاومت و مبارزه از آن بسیار گسترده‌تر است.

صیانت از خلق، میهن و ارزش‌های میهنی معیار میهن‌دوستی هستند

در این چارچوب جمیل باییک ضمن اشاره به معیارهای میهن‌دوستی اظهار داشت: میهن‌دوستی چه وظیفه‌ای را برای ما تعیین می‌کند؟ بپاخاستن در مقابل قتل‌عام و اشغالگری.  عشق به میهن و خلق معیار میهن‌دوستی است. صیانت از این ارزش‌هاست. صیانت از طبیعت، جغرافیا و زیبایی‌های کوردستان است. تا زمانیکه این اقدامات صورت نگیرند، آیا می‌توان از میهن‌دوستی سخن گفت؟ امروز ما مشاهده می‌کنیم که دولت فاشیست ترک در تمام بخش‌های کوردستان می‌خواهد که ارزش‌های ما را از میان بردارد. و علنا ان را اعلام می‌کند. در مقابل تمام این تلاش‌ها نیز رهبر آپو، خلق کورد، گریلاهای نیروهای مدافع خلق و یژا ستار مقاومت را ادامه می‌دهند. در شرایط بسیار دشوار قهرمانی‌های افسانه‌واری را رقم می‌زنند. گریلا تنها جان دارد و جان خود را نیز در این راه فدا می‌کند. برای این میهن، برای این خلق هزینه می‌دهد. من می‌خواهم کسانی که خود را سوسیالیست، طرفداران دمکراسی و حقوق بشر می‌خوانند، دوشادوش گریلا علیه دولت اشغالگر ترک مبارزه کنند. ما انتظار داشتیم که علیه دولت فاشیست ترک مبارزه می‌‌کردند. ما منتظر بودیم و نسبت به آن امیدوار بودم. اما متاسفانه دیدیم که خصوصا رهبری پارت دمکرات کوردستان در بهدینان علیه اشغالگری دولت ترک موضع نگرفت. چرا موضع‌گیری نکردند؟ دلایل بسیاری دارد. ما از این دلایل اطلاع داریم. نمی‌خواهم به تفصیل وارد آن شوم. مادام که همراه با ما علیه اشغالگری دولت ترک همگام نشدند، هیچگاه نمی‌بایست که اشغالگری دولت ترک را مشروعیت می‌بخشیدند. این اقدام زیبنده آنها نبود. همه منتظر بودند که چنین کاری نکنند. همه می‌خواستند که پارت دمکرات کوردستان در مقابل اشغالگری دولت ترک موضع‌گیری کند. اما متاسفانه در عمل چه روی داد؟ هم در رسانه‌ها و هم رهبری آنها به گونه دیگری عمل کردند. به اظهار نظر بسنده نکردند. برخی از نیروهای وابسته به پ.د.ک که هیچ ارتباطی با نیروهای پیشمرگه ندارند، و برای پول دست به این کار می‌زنند، تلاش می‌کنند تا نیروهای گریلا را محاصره کنند. دست به تعدی می‌زنند. می‌خواهند که نیروهای گریلا را در محاصره قرار دهند. تلاش می‌کنند تا ارتباط بین مناطق گریلایی را قطع کنند و از این راه جنبش گریلا را در تنگنا قرار دهند. می‌خواهند که مانع از دست‌یابی نیروهای گریلا به مایحتاج خود شوند. با دست زدن به این کارها به دولت استعمارگر ترک کمک می‌کنند. درخواست ما از آنها این بود که حداقل اگر با ما نیستند، علیه ما نیز نباشند و با دولت‌های اشغالگر همکاری نکنند. تلاش‌های آنان در میان دوستان کورد، هنرمندان کورد و برخی از گروه‌ها به نگرانی‌هایی منجر شده است. به همین دلیل بود که دوستان کورد، هنرمندان کورد، سیاستمداران کورد و نهادهای دیگر کوردی این مسئله را نپذیرفته و دست به فعالیت زدند. برای نمونه تحت عنوان ابتکار عمل صیانت از کوردستان، دست به اقدام بسیار مهمی زده و این اقدام خدمات بسیاری را به خلق کورد انجام داد. به این مناسبت سلام‌ها و درودهایم را به تمام افرادی که در این ابتکار عمل فعالیت داشتند، می‌رسانم.

باییک خاطرنشان ساخت که باید تمام کارها و فعالیتها در چارچوب میهن‌دوستی قرار بگیرد و علیه اشغالگری جبهه‌ای متحد ایجاد شود. برای درهم شکستن محاصره نیروهای گریلا باید تلاش شود. گریلا برای خلق کورد مبارزه‌ای شکوهمندانه را انجام می‌دهد و قهرمانی‌های افسانه واری را رقم می‌زند. لازم است که همه دوشادوش نیروهای گریلا از انها حمایت کنند.

مادام که کاک مسعود بر عهد خود استوار است، پس عهد خود را عملی کند

جمیل باییک در ادامه سخنان خود افزود که عده‌ای با کاک مسعود دیدار کرده و آقای بارزانی به آنها گفته است که او بر عهد خود استوار است. این مسئله را به اطلاع ما هم رسانده‌اند. اگر این گونه است، موضعی بسیار مهم و ارزشمند است. یعنی ما هم خوشحالیم. ما می‌خواهیم که عهد خود را عملی کند. این گفته برای ما ارزشمند است و ارزشمند خواهد بود. همه این را بدانند. ما اظهارات و مطالبات ابتکار عمل صیانت از کوردستان، هنرمندان و بسیاری از نیروهای دیگر را مبنا قرار می‌دهیم و ان را به عنوان دستور صادر می‌کنیم. خصوصا که هیچگونه نیت و هدفی برای جنگ علیه پ.د.ک نداشته و نداریم. مادام که کاک مسعود این سخن را بر زبان رانده است، و بر عهد خود استوار است، پس عهد خود را عملی کرده و آن را بجا بیاورد. از این طریق تمام تردیدها از میان برداشته می‌شوند. ما آماده هستیم که مسئولیتی را که بر عهده ما قرار می‌گیرد، عملی کنیم. اعتقاد داریم که قول‌های داده شده تحقق و عملی شده و تلاش‌ها برای استقرار نیرو خاتمه یابند و این باعث می‌شود که تمام مشکلات از طریق گفتگو حل شوند.

اردوغان به منظور ترمیم وجهه خود به آمد رفت

جمیل باییک ریاست مشترک ک.ج.ک در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به سفر اردوغان به آمد گفت: اردوغان هم در داخل و هم در خارج از کشور منفور شده است. به این دلیل است که به آمد رفته تا وجهه منفور خود را ترمیم کند. تا بتواند سیاستهای پلید انکارگرانه خلق کورد را ادامه داده و زمینه مناسبی را برای آن مهیا کند. علت سفر وی به آمد نیز همین بوده است. هیچ کس نمی‌تواند و نباید به سخنان وی باور کند. زیرا اردوغان تا کنون سیاستهای خود را با فریب و دروغ‌پردازی ادامه داده است. همه این واقعیت را می‌بینند. خصوصا که کورد چهره واقعی او را به خوبی می‌شناسد. اما نمی‌تواند کورد را فریب دهد. می‌تواند خارج از کوردها، افرادی را فریب دهد. اردوغان با سویلو به آمد رفت. سویلو دشمن کورد است، قاتل کورد است و هر زمان که دهان باز می‌کند، از کشتار و ظلم علیه کورد سخن می‌گوید، و از این قتل‌عام‌ها نیز با خوشحالی یاد می‌کند و کین و نفرت خود را از کورد نشان می‌دهد. اردوغان نیز به شکل دیگری.

باییک در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که اردوغان علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها سخن گفته است. چرا؟ زیرا علیه حزب دمکراتیک خلق‌ها است، برای تعطیلی این حزب فرایند جدیدی را آغاز کرده است. می‌دانیم که اگر حزب دمکراتیک خلق‌ها را تعطیل کنند با عدم رضایت گسترده خلق مواجه می‌شود، برای اینکه مانع از این نارضایتی‌های گسترده شود، در آمد سخنرانی کرده است.

کسانی که قتل‌عام ایزدیان را به رسمیت شناخته‌اند باید در مقابل حملات دولت ترک نیز موضع بگیرند

جمیل باییک در ادامه سخنان خود حملات ارتش ترک به شنگال را نیز مورد ارزیابی قرار داد. وی در این باره گفت: تا کنون حداقل ۷۳ فرمان علیه جامعه ایزدی صادر شده است و خلق ایزدی علیه این فرمان‌ها تلاش کرده‌اند خودمدیریتی خودشان را داشته باشند، از خودشان دفاع کنند. زمانیکه داعش به ایزدیان حمله کرد، همه مخالفت کردند. اکنون دولت ترک دست به حمله علیه ایزدیان می‌زند، اما هیچ کس مخالفتی نمی‌کند. این نشان دهنده بی‌اخلاقی و تزویر آنان است.

باییک خاطرنشان ساخت که دولت ترک مانند داعش می‌خواهد که ایزدیان را بکشد و در این باره افزود: خلق ایزدی این وضعیت را می‌بیند و دچار خشم فراوان می‌شود. هلند و بلژیک قتل‌عام ایزدیان را به عنوان ژنوساید به رسمیت شناخته‌اند. این تصمیم مهم ارزیابی می‌شود. ما از این دو به دلیل اتخاذ این موضع تشکر می‌کنیم. در این صورت باید در مقابل حملات دولت ترک نیز موضع بگیرند. و در این صورت است که تصمیم انها معنا‌دار و مهم می‌شود. یعنی همراه با به رسمیت شناختن قتل‌عام ایزدیان، سکوت در مقابل حملات دولت ترک، موضعی درست نیست. انتظار داریم که بر این اساس تصمیم بگیرند و در مقابل دولت ترک موضعگیری کنند.

عراق باید بیش از همه برای ایزدیان ارزش قایل شود

باییک خاطرنشان ساخت که در این رابطه حکومت عراق بیشترین مسئولیت را داشته و در ادامه افزود: عراق باید بیش از همه برای ایزدیان ارزش قایل شود. اگر حکومت عراق حقوق مشروع ایزدیان را به رسمیت بشناسد، این مسئله برای عراق گام بسیار مهمی خواهد بود و عراق چهره خود را در میان کشورهای جهان ترمیم می‌کند. و همزمان تاثیر مهم و مثبتی را بر ارتباطات بین خلق کورد و حکومت عراق می‌گذارد. ما به چنین مسئله‌ای امیدوار هستیم. بدون شک در این جا مسئله مهم دیگری هم وجود دارد. معلوم شده است که اگر خلق ایزدی به این شیوه عمل کنند، قتل‌عام و ژنوسایدهایی که علیه آنها صورت گرفته است، از سوی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته می‌شود. در صورتیکه با قدرت دست به این اقدامات بزنند، هم در بعد به رسمیت شناخته شدن حقوق مشروع و هم به رسمیت شناخته شدن قتل‌عام‌های ایزدیان می‌توانند به نتایج مهمی دست پیدا کنند.

سالگرد انقلاب روژآوا

جمیل باییک به مناسبت دهمین سالگرد انقلاب روژآوا  نیز گفت: به تمام کسانی که در مبارزه روژآوا شرکت کرده‌اند، درود می فرستم. افراد بسیاری در این مبارزه به شهادت رسیده‌اند. یاد و خاطره آنان را گرامی می‌دارم. در این مبارزه افراد بسیاری مجروح شده‌اند، برای آنان آرزوی سلامتی و شفا دارم. انقلاب روژآوا انقلابی بسیار عظیم و مهم است. این مبارزه بر اساس ایدئولوژی و فلسفه رهبر آپو ایجاد شده است. خلق روژآوا این انقلاب را بر این اساس رقم زده است. اگر این انقلاب توانسته است که بر سر پا بایستد، به همین دلیل بوده است. زیرا این انقلاب از دورن و بیرون با حمله مواجه شده است.

هدف از این حملات نیز خاتمه دادن به این انقلاب بوده است. اما نتوانستند. اگر انقلاب به پیروزی دست پیدا کرده باشد، به دلیل گام گذاشتن در مسیر فکر و فلسفه رهبر آپو بوده است. خلق در روژآوا بر اساس خط‌مشی رهبر آپو با ارزش‌ها و هویت خود، خود را سازماندهی کرده است. هر  هویتی، با هویت و زبان خود در این انقلاب مشارکت کرده است. به همین دلیل مشارکت، برادری و اتحاد ایجاد شده است. این وضعیت هم برای سوریه، هم در خاورمیانه و هم در جهان می‌تواند مدل باشد. برای همه امید باشد. به همین دلیل بسیاری از نیروها و گروه‌ها از این انقلاب حمایت کرده‌اند. مخالفان اقتدارگرایی، طرفدران دمکراسی، سوسیالیستها و زنان، جوانان و همه دریافته‌اند که این انقلاب می‌تواند برای آنها مدل باشد.

محاصره مخمور مایه شرم است، باید این محاصره خاتمه پیدا کند

جمیل باییک محاصره‌ای را که از سه سال پیش بر کمپ پناهندگان مخمور تحمیل شده است نیز مورد ارزیابی قرار داده و گفت: محاصره و تحریمهای اعمال شده علیه مخمور همچنان ادامه دارد. این محاصره شرمی بزرگ است. کسانی که این محاصره را تحمیل کرده‌اند، باید فورا به آن پایان دهند. زیرا این محاصره هیچ دستاوردی برای آنان ندارد و ظلمی بزرگ و آشکار بر خلق مخمور است. خلق مخمور به دلیل اشغالگری و استعمارگری آواره شده است،  مبارزه کرده است و خلقی بسیار میهن‌دوست و گرانقدر است. زیرا در مقابل زور و ستم سر تعظیم فرود نیاورده است. محاصره و تحریمهای صورت گرفته مایه شرمی بزرگ است و باید سریعا به آن خاتمه داده شود.