کرکوک را زباله پوشانده است

شهروندان اهل کرکوک به این مسئله اعتراض کرده‌اند که زباله شهر آنها را در بر گرفته و می‌گویند: کرکوک را زباله پوشانده است.

در محله‌های مختلف کرکوک زباله و خاک و خاشاک بسیاری جمع شده و بوی بسیار نامطبوعی ساکنین را بیزار کرده است. این تصاویر در همه‌ی محلات و مکان‌های عمومی شهر دیده می‌شود و شهرداری نیز می‌گوید، توانایی پاکسازی شهر را ندارد.

'بدترین شهر از لحاظ انجام خدمات عمومی'

هیوا انور یکی از شهروندان اهل کرکوک در رابطه با خدمت‌رسانی در این شهر به خبرگزاری فرات گفت: می‌توانیم بگوییم شهر کرکوک بدترین شهر از لحاظ انجام خدمات توسط حکومت است. محلی که ما هم اکنون در آن صحبت می‌کنیم، قرار بود یکی از مناطق گردشگری باشد، اما همانطور که می‌بینید، اکنون به دلیل انباشته شدن زباله نمی‌توانیم حتی به آسانی از آن عبور و مرور کنیم. علاوه بر ایجاد سیمای بسیار زشت، بوی نامطبوع نیز سراسر شهر را در بر گرفته و مردم را بیزار کرده است.

'زباله چهره‌ی شهر را بسیار زشت کرده است'

وی همچنین گفت: متاسفانه هیچ فرد و گروهی خود را صاحب کرکوک نمی‌داند. در حال حاضر انباشته شدن زباله، سیمای شهر را بسیار زشت کرده است و در همه‌ی عراق فقط استان کرکوک است که هیچ پرسنلی برای پاکسازی و یا خدمات عمومی ندارد. وی از طیف‌ها و سازمان‌های مرتبط درخواست می‌کند تا این مسئله را بازنگری کنند، چون زباله و خس و خاشاک تأثیر بسیاری بدی بر سلامت شهروندان به ویژه در فصل تابستان دارد که سبب ایجاد بیماری‌های بسیاری می‌شود.

'مسئولین در مقابل مردم بسیار بی‌توجه هستند'

بی‌کس محمد هم یک شهروند دیگر اهل کرکوک است و مسئولیت وضعیت بسیار نامساعد و نامناسب خدمات شهری را به عهده‌ی مسئولین شهر می‌داند و می‌گوید: مردم کرکوک بسیار از مسئولین شهر بیزار هستند، چون آن‌ها در مقابل مردم و انجام خدمت به شهروندان کرکوک بسیار بی‌توجه هستند و در حال حاضر شهر پوشیده از زباله شده است.

'مسئولین فقط برای غارت ثروت و سامان شهر کرکوک به اینجا می‌آیند'

این شهروند اهل کرکوک همچنین پیامی به مسئولین شهر داده و گفت: درخواست می‌کنم مسئولینی که اکنون در شهرهای هولیر و سلیمانیه زندگی می‌کنند و فقط برای غارت ثروت و سامان شهر کرکوک به اینجا می‌آیند، به فکر شهر کرکوک باشند. هر چند مردم هم مقصر هستند و شهر را  پاکیزه نگه نمی‌دارند، اما در این رابطه ۹۰ درصد حکومت کم کار است.

'دستگاه‌های دولتی بسیار کم کار هستند'

ابراهیم احمد یک جوان دیگر اهل کرکوک در مورد وضعیت نامناسب خدمات در کرکوک می‌گوید: خدمات در حال حاضر در شهر کرکوک در ضعیف‌ترین سطح قرار دارد. همانطور که می‌بینیم زباله در تمام شهر تلمبار شده و شهر را پوشانده است. شهرداری کرکوک به هیچ وجه به محلات نرفته و زباله‌ها را جمع‌آوری نمی‌کند. به همین دلیل در هر گوشه و کناری و در هر کوچه‌ای می‌بینیم که زباله‌ها بر روی هم تلمبار شده و شهر به یک زباله‌دان بزرگ تبدیل شده است. اداره‌ی شهر بسیار نامناسب است و در سرتاسر شهر به طور عمومی کم کاری وجود دارد، اما این کم کاری در محلات کوردنشین بسیار بیشتر است.

لازم به ذکر است، از روز ۱۵ آوریل سال جاری، پاکسازی شهر توسط شهرداری کرکوک متوقف شده است و  به علت توقف پاکسازی و نظافت شهر سرتاسر شهر از زباله پر شده است. رئیس شهرداری کرکوک علاوه بر عذرخواهی از شهروندان اعلام کرد، علت ایجاد این مشکل آنها نیستند، بلکه به دلیل نفرستادن بودجه‌ی کامل توسط حکومت عراق برای آنها، آنها نمی‌توانند پاکسازی شهر را به طور کامل انجام دهند. بر اساس آمار منتشر شده روزانه از هر ۱۲۰۰ تن زباله فقط ۲۰۰ تن از شهر خارج شده و هزار تن دیگر در شهر باقی می‌ماند.

مهندس فریدون عادل رئیس شهرداری کرکوک در رابطه با متهم کردن شهرداری کرکوک به کم کاری در پاکسازی شهر به پرسش‌های خبرگزاری فرات پاسخ داد.

'دو سال است بودجه‌ی کامل برای پاکسازی شهر اختصاص نیافته است'

 مهندس فریدون عادل رئیس شهرداری کرکوک گفت: حدود ۲ سال است به دلیل نبود پول و بودجه‌ی لازم برای پاکسازی شهر و نبود پشتیبانی از طرف وزارت شهرداری، برای شهرداری کرکوک، هشدار می‌دهیم. تا پایان سال ۲۰۱۹ وزارت شهرداری عراق ماهیانه یک میلیارد و دویست میلیون دینار برای پاکسازی شهر کرکوک اختصاص می‌داد، اما حدود دو سال است مقدار این بودجه به ۲۰۰ میلیون دینار کاهش یافته است. این مقدار بودجه برای پاکسازی فقط یک ششم شهر کرکوک کافی است. همین امر سبب تلنبار شدن زباله در داخل شهر و محلات شده است.

'تلاش‌های ما بی‌نتیجه بوده‌اند'

رئیس شهرداری همچنین اعلام کرد، من از طرف خودم و اداره‌ی شهرداری از مردم کرکوک پوزش می‌طلبم. ما علت این موضوع نیستیم، بلکه این حکومت فدرال است که اینگونه با ما برخورد می‌کند. تلاش‌های ما در بغداد برای چندمین بار بی‌نتیجه بوده است. همه‌ی شهرداری‌های عراق بودجه پاکسازی را از استانداری خود دریافت می‌کنند، فقط ما هستیم که باید بودجه‌ی لازم را از وزارت شهرداری دریافت کنیم که این بودجه نیز بسیار کم است و برای پاکسازی و نظافت شهر کافی نیست و امیدواریم همراه با تخصیص بودجه‌ی جدید بتوان بودجه‌ی لازم برای پاکسازی و نظافت شهر کرکوک را اختصاص داد.

بر اساس استانداردهای جهانی برای جمع آوری هر تن زباله ۳۰ دلار پول لازم است، اما برای شهرداری کرکوک برای پاکسازی هر تن زباله فقط ۷ دلار اختصاص داده می‌شود.

شایان ذکر است که ماهانه در ازای هر آمپر برق مبلغ یک هزار دینار از مشترکان بابت جمع‌آوری پسماند از طریق دفتر ژنراتور محلات از شهروندان پول دریافت می‌شود. یعنی در صورتی که یک خانواده از شش آمپر برق استفاده می‌کند ماهانه شش هزار دینار بابت پسماند پرداخت می‌کند.

بر اساس داده‌های خبرگزاری فرات در سرتاسر کرکوک ۸۰۰ ژنراتور محلی وجود دارد و هر ژنراتور ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تا یک میلیون به شهرداری پرداخت می‌کند. اگر همه این پول گرفته شود، یعنی ماهیانه حدود ۵۰۰ میلیون دینار توسط شهرداری کرکوک از شهروندان گرفته می‌شود و مشخص نیست که این پول در کجا و چگونه خرج می‌شود. شهرداری نیز از اداره‌ی شهر گلایه کرده که پولی به آنها پرداخت نمی‌کند. به گفته‌ی فعالین شهر مشخص نبودن چگونگی خرج این پول، خود فساد بزرگی است.