لطیف فاتح فرج: باید ناتو و اتحادیه‌ی اروپا در مورد جنایت ترکیه تحقیق کنند

لطیف فاتح فرج نویسنده و ناظر سیاسی می‌گوید، باید ناتو و اتحادیه‌ی اروپا در رابطه با جنایات ترکیه و استفاده‌ی این کشور از سلاح شیمیایی علیه کوردها تحقیق کنند.

فاتح فرج فاتح، نویسنده و ناظر سیاسی درباره وضعیت عراق پس از انتخابات و حملات شیمیایی دولت ترکیه به خاک باشور کوردستان با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

این نویسنده در ابتدای سخنانش به ارزیابی وضعیت پس از انتخابات عراق پرداخت و گفت؛" من فکر می‌کنم شرایط عراق با انتخابات تغییر نمی‌کند. به نظر من وضعیت عراق قبل از انتخابات و پس از آن هیچ تغییری نکرده است. چهره‌های سیاسی همان چهره‌هایی هستند که در سال ۲۰۰۳ فرمانروایی عراق را به عهده داشتند. این مسئله برای شیعه، کورد و سنی مانند هم است. تفکرات و سخنان همان تفکرات و سخنان پیشین هستند. در عراق هویت سیاسی عراقی وجود ندارد. شخصیت‌های سیاسی عراق آن قدر که وابسته و طرفدار ترکیه، ایران، آمریکا، اردن و عربستان هستند، وابسته و طرفدار عراق نیستند. آنها از سیاست خود به نفع عراق استفاده نمی‌کنند. معتقدم این انتخابات نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد."

'ترکیه مانند یک کشور اشغالگر در عراق رفتار می‌کند'

وی همچنین به ارزیابی جنایات دولت ترکیه پرداخت و گفت:" آنچه مربوط به ترکیه باشد، این است که ترکیه مانند یک اشغالگر در منطقه رفتار می‌کند. چون عراق کشوری مستقل نیست و از حق حاکمیت خود دفاع نمی‌کند. افرادی در عراق وجود دارند که از این وضعیت بسیار راضی و خشنود هستند. آنها دوست دارند نه تنها ترکیه در قندیل، آواشین و بعشیقه حضور داشته باشد، بلکه دوست دارند وارد کرکوک نیز شود. بخشی از افراد سیاسی عراق با توجه به منافع خود با این مسئله برخورد می‌کنند. به همین دلیل تعدادی از افراد سیاسی کوردستان و عراق اجندای ترکیه را اجرا می‌کنند."

فاتح فرج استفاده‌ی ترکیه از سلاح شیمیایی را یادآور شده و گفت:" خلق کوردستان در مقابل تجربه‌ی تلخی قرار دارند. در سال ۱۹۸۷ - ۱۹۸۸ عراق در مقابل خلق کورد از سلاح شیمیایی استفاده کرد. پس از آن نیز بارها دولت ترکیه از سلاح شیمیایی علیه خلق کورد استفاده کرده است." وی همچنین گفت:" ما علاوه بر آنکه درخواست می‌کنیم تا هیئتی بین‌المللی به اینجا بیاید و در این رابطه تحقیق کند، باید ما خود نیز به عنوان خلق کورد تصاویر این جنایات را در سرتاسر دنیا منتشر کنیم. من تصاویری را در اختیار دارم که حتی خود من جرات نگاه کردن به آن را ندارم. باید این تصاویر که نشان دهنده‌ی اعمال وحشیانه‌ی دولت ترکیه علیه خلق کورد است را در تمام جهان پخش کنیم."

'شبکه‌های اجتماعی نیز در راستای منافع خود جنایات ترکیه را پنهان می‌کنند'

وی در ادامه گفت :"زمانی که این تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم، فوراً توسط این شبکه‌ها مجازات می‌شویم. متاسفانه تعدادی از شبکه‌های اجتماعی نیز به بخشی از این جنایت علیه مردم کورد در راستای منافع خود تبدیل شده‌اند."

وی همچنین به نقش ناتو اشاره کرد و گفت:"در رابطه با جنایاتی که دولت ترکیه در مقابل خلق کورد انجام می‌دهد، باید ناتو تحقیق کند. چون ترکیه بخشی از نیروی ناتو است،  آنچه ترکیه تحت عنوان ناتو انجام می‌دهد، جنایت جنگی است که در قطعنامه‌ی حقوق بشر ممنوع شده و به عنوان جنایت جنگی شناخته می‌شود. اما آنها در مقابل آن سکوت کردند."

'باید اتحادیه‌ی اروپا در مورد جنایت ترکیه تحقیق کند'

وی همچنین اعلام کرد که باید اتحادیه‌ی اروپا در این رابطه تحقیق کند چون دولت ترکیه مدت طولانی است که کاندید عضویت در اتحادیه‌ی اروپا می‌باشد. وی همچنین تأکید کرد که متاسفانه اتحادیه‌ی اروپا ما بین همدردی و منافع خود همیشه منافع خود را انتخاب کرده است. هر چند میان دولت‌های اروپایی تفاوت وجود دارد، اما در مجموع آنها به عنوان اتحادیه اروپا سکوت کرده‌اند.

این نویسنده‌ی کورد در پایان سخنان خود گفت:" تاریخ سرشار از سقوط ظالمان و دیکتاتورهاست. تاریخ به هیتلر، موسولینی، چنگیزخان، صدام و اسکندر پایان داد. به همین دلیل این شرایط به هیچ وجه ادامه پیدا نمی‌کند. اردوغان نیز از بین خواهد رفت و سقوط خواهد کرد. زمانی که بت اردوغان سقوط کند، آن بت‌های کوچک اطراف او نیز سقوط خواهند کرد."