خبر فوری: یورش به استرک تی‌وی و مدیا هابر: پلیس ساختمان را غارت کرد

ماهر دوغان: مقاومت به پیروزی رسید، بحران سنگین‌تر شده است

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش پ.ک.ک اعلام کرد که حاکمیت ترک تمام تمهیدات را بر اساس زمینه‌سازی برای جنگ مهیا کرده است، اما در این جنگ با شکست مواجه شده است.

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش حزب کارگران کوردستان با شرکت در برنامه رادیویی دنگ ولات در رابطه با جنگ ویژه روانی، اقدامات روزانه نیروهای اشغالگر ترک، رویدادها و سیاستهای دولت اشغالگر، انزوای تحمیل شده بر رهبر خلق کورد، سیاستهای دولت ترک در مقابل زندانیان و حمله به جوانان و شهادت سه پیشاهنگ انقلابی پ.ک.ک با این رادیو گفتگو کرد.

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش حزب کارگران کوردستان در این باره اظهار داشت: مقاومت رهبر آپو اقدامات دولت ترک را در تمام زمینه‌ها خنثی کرده است. همزمان مقاومت رهبر آپو مواضع دوستان و دشمنان را هم به تمامی مشخص کرده است، معلوم نموده است که در سطح جهانی، چه کسی با اشغالگران است، چه کسی آزادیخواه است و در ادامه این روند موضع همه را شفاف کرده است.

مقاومت امرالی در تمام جهان مانند یک موج گسترش پیدا می‌کند

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش حزب کارگران کوردستان در رابطه با انزوای سنگین رهبر آپو گفت: ۲۳ سال است که انزوای مطلق بر رهبر ما ادامه پیدا کرده است. بدون تردید این انزوا بدون علت نیست. هدف از تحمیل این انزوا به سکوت واداشتن رهبری و خلق کورد بوده است. در ابتدای صد ساله تاسیس ترکیه، یعنی از سال ۱۹۲۴ در قانون اساسی این کشور، نابودی و عدم برخورداری خلق کورد از حقوق خود گنجانده شده است. اما خلق کورد از همان زمان این مسئله را قبول نکرده است. در سال ۱۹۲۶ شیخ سعید بپا خاست. از ان زمان تا کنون بدون وقفه حملات ادامه دارند. تا زمان تاسیس حزب کارگران کوردستان تا اندازه‌ای هم به خواسته‌های خود دست پیدا کرده بودند.

ماهر دوغان در بخش دیگری از گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات ضمن اشاره به مقاومت حزب کارگران کوردستان در ادامه می‌افزاید: با تاسیس حزب کارگران کوردستان، رهبر آپو صدا و آزارهای خلق کورد را به تمام جهان رساند. به همین دلیل هم بود که رهبری هدف قرار گرفته و مدت ۲۳ است که با انزوایی مطلق روبرو شده است. با فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ تلاش شد تا دولتی نابودگر بار دیگر ایجاد شد. اما در مقابل مقاومت رهبر آپو نتوانستند به نتیجه‌ای دست پیدا کنند. عصیانی که با پیشاهنگی رهبر آپو آغاز شد، امروز نتایج بزرگی را به دنبال داشته است. قیامهای قبلی کورد منطقه‌ای بودند، اما مشاهده می‌شود که جنبش ما امروزه در سطح جهانی قرار گرفته است و علیرغم تلاش‌ها برای به سکوت واداشتن رهبر اپو و خلق کورد، هر روز که می‌گذرد، این جنبش روز بروز با نتایج گسترده‌تری روبرو می‌شود. از این نکته چه مسئله‌ای را می‌توان دریافت کرد؟ تلاش‌های دولت ترک دیگر مانند مواجهه با خمیری است که نمی‌تواند آن را از هم جدا کند. این مقاومت موج‌وار در تمام جهان گسترش پیدا می‌کند. در سال جدید این مقاومت بیش از هر زمان دیگری گسترش پیدا می‌کند. مقاومت رهبر آپو تمام اقدامات دولت اشغالگر را خنثی کرده است، همزمان در جریان مقاومت مواضع دوستان و دشمنان هم مشخص شده است. این مقاومت باعث شده است که در تمام جهان، طرفداران اشغالگران، کاملا مشخص شوند. لازم است که در سال جدید دیگر مواضع همه کاملا شفاف باشند. موضع بسیاری از احزاب کورد، نهادها و سازمان‌های آن، باید شفاف شوند. این انزوا نباید به اهداف خود دست پیدا کند و این مقاومت باید در منازل تمام کوردها جا بگیرد، از این طریق است که سیاستهای نیروهای اشغالگر کاملا خنثی می‌شوند.

برای کورد، خصوصا برای مبارزان هیچ حقوقی قایل نیستند

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش حزب کارگران کوردستان در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با قتل‌عام زندانیان افزود: اخیرا مشاهده شد که هفت جنازه از هوالان ما را از زندان‌ها خارج کردند. نخست هوال غریبه گزر و آخرین نمونه آن هوال ودات ارکمن بودند و در فاصله شهادت این دو، عبدالرزاق شویور، خلیل گونش و هوالان دیگری را به شهادت رساندند. برخی از این هوالان در جریان بیماری جان خود را از دست دادند، برخی هم با طرح و نقشه به قتل رسیدند. اکنون هر جنازه‌ای که از زندان خارج می‌شود به معنای آزمایش کردن قتل‌عام گسترده‌تری است. دولت ترک می‌خواهد که قتل‌عام گسترده‌ای را علیه خلق کورد به راه بیناندازد و این اقدام هم در زندان‌ها در بالاترین سطح انجام می‌شود. این قتل‌عام‌ها حاوی چند پیام برای خلق کورد هستند. نخست ارعاب و تهدید، می‌گویند که در صورتیکه بر خط مشی آزادی اصرار شود، در نهایت نابود خواهید شد. از این طریق می‌خواهند که خلق کورد را مرعوب کنند. همچنین می‌گویند که نباید به هیچ وجه از جنازها صیانت کنید، این هم پیامی دارد، می‌گویند ما آنها را می‌کشیم، و نباید به هیچ نحوی پاسخ داده شود. زمانی که جنازه‌ها هم از زندان خارج می‌شوند، به هیچ شیوه‌ای اجازه نمی‌دهند که مراسم یادبود برای شهدا برگزار شود. گزارش‌های پزشکی زیادی در دست است که بسیاری از زندانیان نمی‌توانند در زندان باشند، اما آنها را آزاد نمی‌کنند. برای کورد و برای مبارزان هم که به هیچ وجه قانونی برای آزادی از زندان وجود ندارد.

لازم است که تمام جامعه مقاومت مبارزان را تقویت کنند

ماهر دوغان عضو کمیته آموزش حزب کارگران کوردستان در ادامه سخنان خود، اهداف دولت ترک را مورد ارزیابی قرار داده و گفت: دولت ترک یک هدف اصلی دارد، سکوت مطلق و بدون تاثیر گذاشتن. یعن کسانی که مبارزه می‌کنند را باید نابود کرد. خلق مبارزه می‌کند، هوالان زندان مقاومت می‌کنند. بدون تردید باید این فعالیتها و این اقدامات گسترش پیدا کند و به نتیجه دست پیدا کنند. خلق کورد از زندانیان و مبارزان دفاع می‌کند. آخرین بار مشاهده می‌شود که مادران در کانون وکلای آمد و شهر وان، ۵۰ روز است که دست به آکسیون زده‌اند. باید این فعالیتها و آکسیونها افزایش پیدا کنند. این اکسیونها مهم هستند. بدون شک وظیفه این مقاومت تنها بر دوش خانواده‌های زندانیان نیست، وظیفه تمام خلق کورد است. تمام آحاد خلق کورد باید به سپری حول زندانیان آزادیخواه تبدیل شوند. باید حلقه‌ای پولادین حول این زندانیان ایجاد شود. آکسیونهای صورت گرفته مهم هستند. اما کافی نیستند. باید همه، زنان، کودکان، مادران جوانان و تمام اقشار جامعه به هر نحو ممکن از زندانیان دفاع کنند. باید آکسیونها بر دشمن تاثیرگذار باشد باید دست به اقداماتی زد که بر دشمن تاثیرگذار باشد. باید سطح اقدامات و آکسیونها بیش از پیش ارتقا پیدا کند. مسئله مهم موضع خلق و موضعگیری پیشاهنگان است.

در ترکیه خواست دولت را دادستانی و قوه قضائیه عملی می‌کنند

ماهر دوغان در بخش دیگری از ارزیابی‌های خود، حمله به نیروهای سیاسی خلق کورد را مانند سیاستهای نابودی ارزیابی کرده و گفت: قاتل دنیز پویراز با SADAT در ارتباط است. SADAT همان داعش ترک‌هاست. قاتل دنیز پویراز سوی SADAT و در میان تبهکاران سوری پرورش پیدا کرده است. سپس ماموریت یافته است که به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها حمله کند. هدف این بود که قتل‌عام بزرگی را رقم بزنند، زیرا همان روز قرار بود که حزب دمکراتیک خلق‌ها نشستی را برگزار کند. این نشست لغو شده بود، اما تنها دنیز پویراز در دفتر حضور داشت و به شهادت رسید. این شخص سریعا دستگیر شد، هدف این نبود که مانع از فرار وی شوند. اما می‌خواهند یک نفر را به عنوان قاتل معرفی کنند و از این طریق بگویند که در میان ترک‌ها هم افرادی وجود داردند که به هیچ وجه کورد را قبول نمی‌کنند و این قتل‌عام توسط یک نفر بدون هیچ زمینه سازمانی صورت گرفته است. اما در واقع طرح آن متعلق به دولت ترک است. این شخص هم اکنون تحت حفاظت قرار دارد. پیام این قتل‌عام بسیار مهم است. دولت همچنان دست به قتل‌عام می‌زند، و از طرف دیگر آن را بر عهده اشخاص میهن‌پرست ترک می‌گذارد. از این طریق می‌خواهند تا افکار عمومی جهانی را فریب بدهند. این اقدامات بخشی از سیاستهای جنگ ویژه هستند. اقدامات کنترا هستند. بار دیگر یک روز قبل از برگزاری دادگاه قاتل دنیز پویراز در باغچلی اولری استانبول به دفتر حزب دمکراتیک خلق‌ها حمله کردند. این حمله خنثی شد. می‌گویند که اسلحه در آن لحظه کار نکرده است. سپس خواسته است که با چاقو حمله کند. اما پلیس این شخص را دستگیر کرده است و چند روز بعد اسم وی منتشر شده است.

ماهر دوغان در این باره اعلام کرد که قاتل دنیز پویراز اکنون تحت حفاظت قرار دارد. در دادگاه مشاهده کردیم که قاتل او را چگونه تحت محافظت قرار داده بودند. در ترکیه خواست دولت را دادستانی و قوه قضائیه عملی می‌کند. دادستانی انگیزه قاتل را به عنوان انگیزه‌ای شخصی اعلام می‌کند و از این طریق از قاتل دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد که در رابطه با ابعاد این حادثه تحقیق شود. ۲۰ روز قبل هم در ازمیر رویداد مصیبت‌بار دیگری روی داد. سه جوان اصالتا سوریه‌ای، سوزانده شدند. علیرغم اعتراف عاملان این رویداد، پلیس دولت ترک می‌گوید که این ادعا درست نیست. کل این منطقه دچار آتش‌سوزی شده است و انها هم در میان ان سوخته شده‌اند. اگر افراد هوشیاری وجود نداشنتند، این مسئله هم مسکوت گذاشته می‌شد. دولت ترک با این اقدامات پیامهایی را ارسال می‌کند. به نوعی می‌خواهد بگوید که حزب دمکراتیک خلق‌ها، خلق کورد، و پیشاهنگان سیاسی در امان نیستند. با مقاومت خلق کورد و نیروهای دمکراسیخواه این تلاش‌ها خنثی می‌شوند. این روزها شاهد واکنشهای گسترده‌ای در مقابل اقدامات دولت هستیم. در سال ۲۰۲۲ فعالیتها باید به این نحو گسترش پیدا کنند. دولت ترک از این مسئله در هراس است. دچار ترس فراوانی شده‌اند. از مقاومت خلق کورد بسیار می‌ترسند. از کورد آزاد، از کورد مبارز در هراسند. تلاش می‌کنند انها را به سکوت وادارند. می‌خواهند تلاش‌های انان را متوقف کنند، اما در نهایت نمی‌توانند. به همین دلیل دست به حمله می‌زنند. بدون شک، پاسخ آن اقداماتی است که تا کنون انجام داده شده است، و این مقاومت و مبارزه روز بروز شعله ورتر می‌شود. ما اینگونه در سال ۲۰۲۲ با پیشاهنگی نیروهای مبارز، نیروهای دمکراسی‌خواه، شاهد گسترش مبارزه خواهیم شد.

جامعه با جوانان زنده است

ماهر دوغان در بخش دیگری از سخنان خود با ارزیابی حمله به جوانان در کوبانی، ضمن اشاره به سیاستهای جنگ ویژه دولت ترک گفت: نیروهای اشغالگر از نیروی جوانان بسیار در هراسند. زیرا به خوبی می‌دانند که سرنوشت انقلاب را جوانان مشخص می‌کنند. دولت ترک از این مسئله در هراس است. از آگاهی جوانان می‌ترسند. می‌ترسند که جوانان با مقاومت بتوانند دستاوردهایی را ایجاد کند. حملات خود را در همه جهات گسترده می‌کنند. زیرا دولت ترک به خوبی می‌داند که مبارزه آزادیخواهانه با پیشاهنگی جوانان کورد است که شعله‌ور می‌شود. عمدا آنها را هدف قرار داده‌اند. چندین بار به جوانان انقلابی در کوبانی حمله کرده‌اند. امروز جوانان از آینده خود، از تاریخ خود صیانت می‌کنند. به همین دلیل است که جوانان را هدف قرار می‌دهند. این انقلاب همانگونه که انقلاب زنان است، انقلاب جوانان هم به شمار می‌رود. مدتی است که حزب دمکرات کوردستان هم نهادها و انجمن‌های جوانان انقلابی را هدف قرار می‌دهد یا آن را به عنوان هدف برای دولت ترک معرفی می‌کنند. زیرا جوانان پیشاهنگی آزادی را بر عهده دارند. جوانان انقلابی در این راستا مقاومت می‌کنند. جامعه با جوانان است که زنده است. به همین دلیل است که جوانان جامعه را زنده نگاه می‌دارند. جوانان هر اندازه که جامعه را تقویت کنند، سیاستهای دشمن را به همان اندازه تضعیف می‌‌کنند، خنثی می‌کنند. اکنون به جای این پنج جوان شهید، باید صدها جوان به صفوف آزادی بپیوندند. هم اکنون جوانان موج وار به صفوف جنبش آزادی می‌پیوندند و این قدرتمندترین پاسخ به شمار می‌رود.

مبارزه به پیروزی رسید، بحران اقتصادی عمیقتر می‌شود

ماهر دوغان در رابطه با اقدامات گریلاهای آزادیخواه کوردستان هم گفت: نیروهای گریلا اخیرا عملیاتهای موثری را علیه دولت ترک براه انداخته‌اند. تلاش کردند تا مانع از انتشار آن در رسانه‌ها شوند. اکنون سطح حرفه‌ای بودن نیروهای گریلا مشخص شده است. دیگر ارتش ترک نمی‌تواند در مقابل اقدامات موثر نیروهای گریلا ایستادکی کند. به همین دلیل در بسیاری از مناطق عقب‌نشینی کرده است. در این جنگ دولت ترک آشکارا شکست خورده است. نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند. حکومت آ.ک.پ/م.ه.پ فاشیستی، با سیاستهای نظامی خود در مقابل نیروهای گریلا شکست خوردند. حکومت ا.ک.پ/م.ه.پ به این جنگ امید بسته بود. اینگونه حساب کرده بودند که در این جنگ به پیروزی می‌رسند. تلاش کردند با حملات و تکنیکهای خود نیروهای گریلا را نابود کنند. از طرف دیگر تلاش کردند تا مبارزه را در هم شکسته و بر این اساس، اهداف خود را در صحنه سیاسی و برای انتخابات پیگیری کنند. دولت ترک تمام امیدهای خود را بر این جنگ استوار کرده بود. اما به دلیل شکست در این جنگ بحران اقتصادی عمیق‌تر شده است. نتیجه این جنگ، گسترش بحران اقتصادی است. دولت ترک شکست خورده است و در سال ۲۰۲۲ در تمام عرصه‌ها با شکست بیشتر مواجه می‌شود. دولت ترک، حکومت ا.ک.پ/م.ه.پ در سال آینده ضربات سنگینی را می‌خورد. همراه با آن پارت دمکرات کوردستان هم ضربات سنگین می‌خورد. نیروی گریلا است که به پیروزی می‌رسد. خلق کورد در این جنگ به پیروزی می‌رسد. پیروزی با پیشاهنگی گربلا، از آن خلق کورد است.

پاسخ درست رهبر آپو از روز نخست

ماهر دوغان ضمن اشاره به سالگرد شهادت سه زنان انقلابی حزب کارگران کوردستان، سکینه جانسز، لیلا شایلمز و فیدان دوغان اظهار داشت: ۹ سال قبل میت ترک در مرکز اروپا، در پاریس سه هوال ما، سکینه جانسز، لیلا شایلمز و فیدان دوغان را به قتل رساند. دولت ترک با این قتل‌عام، پیامی واضح را ارسال کرد. تلاش کردند تا از طریق این قتل‌عام، اعلام کنند که کورد به هیچ نحوی به حقوق خود دست پیدا نمی‌کند و نمی‌تواند به آزادی دست پیدا کند. زنان هیچ حقی ندارند، در آن زمان مذاکرات دولت ترک با رهبر آپو در جریان بود. اما نیت خود را با دست زدن به این اقدان نشان دادند. در واقع فرایند حمله در ۲۴ ژولای ۲۰۱۵ به مناطق حافظتی میدیا آغاز شده بود. اما با به شهادت رساندن این سه زن انقلابی پیام اصلی را داده بودند. رهبر آپو در آن زمان گفته بود: این حمله ادامه قتل‌عام درسیم است، در مقابل این حملات، من با صیانت از خط مشی سکینه جانسز، و با سیاستهای قدرتمندتر پاسخ خواهم داد. از یک طرف این سیاست به معنای پیشبرد مبارزه آزادیخواهانه دمکراسی و از طرف دیگر، اعتلای مبارزه در خط مقاومت بود. رهبر آپو تا امروز این خط مشی را ادامه می‌دهد. رهبر آپو همان زمان پیام آنها را درک کرده بود. به ان معنا بخشید و به این شیوه به آن پاسخ داد. از یکطرف مبارزه آزادیخواهانه خلق کورد را اعتلا بخشید، از طرف دیگر خط مشی مقاومت را مستحکتر کرد. از همان روز نخست، درست‌ترین پاسخ را رهبر آپو دادند. تا امروز هم خلق در این مسیر مبارزه خود را ادامه داده است و اشغالگران تقاص کار خود را پس داده‌اند و پس می‌دهند. به همان اندازه که ما مبارزه را گسترده‌تر می‌کنیم، به همان اندازه به قتل‌عام‌ها پاسخ می‌دهیم. انتقام سارا، فیدان و لیلا را اینگونه گرفته‌ایم. هدف اساسی ما انتقام از سیاستهای آنان است. همان روزی که ما به انزوا خاتمه دادیم، روزی که ما آزادی را کسب کردیم، ما آن روز است که انتقام نهایی شهدا را گرفته‌ایم و قاتلان سکینه تقاص خود را پس داده‌اند. اینگونه است که می‌توانیم مبارزه آزادیخواهانه‌امان را به اوج برسانیم. هم ارتقا و هم گسترش مبارزه آزادی، هم بسط خط مقاومت به مسیر ما روشنی می‌بخشد.