عمر گولپی نماینده مجلس اقلیم: پرونده‌ی دستگیر شده‌های بهدینان در اساس نادرست و پرونده‌ای سیاسیست

یک عضو پارلمان کوردستان زوایای مخفی دادگاهی دستگیرشدگان بهدینان را آشکار کرده و می‌گوید این پرونده در اساس نادرست و پرونده‌ای سیاسی می‌باشد.

عمر گولپی نماینده فراکسیون جمعیت عدالت‌خواهی در پارلمان اقلیم کوردستان در گفتگو با صدای آمریکا در مورد جلسات دادگاه دستگیرشدگان بهدینان می‌گوید، من در سه جلسه دادگاه فعالان بهدینان حاضر بودم. در این جلساتی که من حضور داشتم، متهمانی که به مقابل دادگاه آورده شده بودند، از لحاظ سن با متهمان پیشین بسیار متفاوت بودند. کمی دقت در سن و همچنین تحصیلات و مهارت‌ها و شغل‌های آنها مشخص می‌کند که این پرونده در اساس نادرست و پرونده‌ای سیاسی می‌باشد.

گولپی در مورد مدارکی که دستگیر شدگان بر اساس آن‌ها محاکمه می‌شوند گفت؛"مدارک و اسناد چیزی غیر از گفتوگو و چت داخل موبایل و همچنین واتساپ و عکس‌های یادگاری که این افراد پیشتر با یکدیگر داشته‌اند نیست، که علت آن نیز شناختی است که قبلاً از یکدیگر به واسطه‌ی عضویت در حزب مجاز و قانونی همپیمانی میهنی داشته‌اند و در انتخابات شرکت کرده‌اند.

دکتر عامر که یکی از دستگیرشدگان می‌باشد، ۵۱ ساله و کاندید همپیمانی میهنی بوده است. مدارکی که علیه وی استفاده شده در حقیقت گفتوگوهای عادی است که همه‌ی شهروندان در کوردستان روزانه در خانه‌ها، در قهوه‌خانه در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند."

این نماینده‌ی پارلمان می‌گوید؛"۱۱ ماه است که این افراد در بدترین شرایط نگهداری می‌شوند. بدتر از همه آن است که خود انجمن آسایش اقلیم شاکی پرونده‌ی این افراد می‌باشد و این افراد در زندان انجمن آسایش محبوس می‌باشند! چگونه چنین چیزی ممکن است! چگونه ممکن است دستگاهی که خود شاکی می‌باشد این افراد را دستگیر و زندانی کرده باشد."

عمر گولپی در ادامه گفت؛"افرادی که اکنون در استان دهوک متهم شده‌اند، همگی تحصیلکرده، روشنفکر، فارغ التحصیل دانشگاه و استاد دانشگاه و مدیر، مهندس، روزنامه‌نگار و افرادی توانا و زباندان هستند. برخی از آنها در حال اخذ مدرک دکترا می‌باشند و باید در مصاحبه‌ی دکترا شرکت می‌کردند. اینها افرادی محقق هستند. حتی در میان آنها پیشمرگه نیز وجود دارد. همانطور که خود او در سالن دادگاه گفت، 'من ۲۷ سال سن خود را به این سرزمین تقدیم کردم تا از مقام و جایگاه شما دفاع کنم'."

در پایان این دیدار عمر گولپی همچنین گفت؛"این اتهام جدید که گویا قصد داشتند گروهی با همکاری دکتر برهم ایجاد کنند و از وی کمک بگیرند و یا اینکه متهمان پیش‌تر با هم در حزبی که دکتر برهم رئیس آن حزب بوده است حضور داشته‌اند، دکتر برهم خود اهل اقلیم کوردستان و کورد می‌باشد و من مطمئن هستم که او از رخدادهای اخیر مطلع است. انتظار می‌رود که ایشان به عنوان مدافع قانون اساسی در این مسئله دخالت کرده و به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنند."