مصطفی کاراسو: خلق به پا خواسته‌امان در سال ۲۰۲۲ هم مبارزه خود را ادامه می‌دهد

مصطفی کاراسو در پاسخ به سوال 'مبارزه در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود'، اعلام کرد باید به مقاومت و مبارزه سال ۲۰۲۱ نگریسته و پاسخ داد: خلقمان با سازماندهی مبارزه و مقاومت خود را ادامه خواهد داد و در مقابله با دولت ترک، بدون تردید به پیروزی می‌رسد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان طی گفتگویی در برنامه ویژه مدیا خبر تی‌وی در رابطه با مسائل روز به گفتگو کرد.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان طی گفتگویی در برنامه ویژه مدیا خبر تی‌وی با اشاره به دزموند توتو اسقف کلیسای آفریقای جنوبی که مدتی پیش درگذشت، خاطرنشان ساخت که یاد و خاطره توتو را گرامی می‌دارند. کاراسو گفت: برای آزادی رهبر آپو تلاش‌های فراوانی انجام داد، دوست خلق کورد بود. تلاش کرد تا به امرالی برود اما حاکمیت آ.ک.پ این اجازه را به وی نداد. دزموند توتو رهبر آپو را که در راه آزادی به مبارزه برخاسته است، نه فقط برای مسئله کورد، بلکه در چارچوب حل مسائل خاورمیانه به عنوان رهبر می‌نگریست. در همین رابطه از دوستداران بزرگ رهبر آپو و رهبری ما بود و از احترام ویژه‌ای برخوردار است. رهبری هم به دلیل تلاش‌ها و مواضع وی، به وی علاقه داشت. ما هم یاد و خاطره درموند توتو در مبارزه برای آزادی خلق کورد را گرامی می‌داریم. تمام جهان او را مانند دوست خلق کورد می‌بیند.

کاراسو در ادامه به فعالیتها و تلاش‌های برای دفاع از رهبر خلق کورد در انگلستان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا با پیشاهنگی سندیکاهای اشاره کرده و همچنین فعالیتها و تلاش‌های خلق کورد و دوستان خلق کورد را برای آزادی جسمی رهبر اوجالان و خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور یاد آور گشته و در این باره افزود: سال ۲۰۲۱ به سال دفاع و صیانت از رهبری و حزبمان تبدیل شد. ما اعتقاد داریم که مبارزه‌ای که در سال ۲۰۲۱ انجام شده است، آزادی رهبر آپو را نزدیکتر می‌کند. دولت فاشیست ترک هر چه می‌خواهد بگوید مهم نیست، خلق کورد و دوستان خلق کورد، رهبری را آزاد خواهند کرد.

هم اکنون ۲۳ سال است که رهبریمان در زندان بوده و در این مدت به هر نحو ممکن، به نحوی که از دایره قدرت انسان خارج است، به بشریت و به زنان کمک کرده است. برای آنکه بشریت بتواند حیاتی آزاد و دمکراتیک داشته با پارادایم و تئوری خود، این مسیر را هموار کرده است. در این باره رهبری با افکار، فلسفه و موضعگیری و مبارزه خود در قلب خلق‌های آزادی جا گرفته است. رهبری کسی است که در سطح جهان، به بهترین نحو آزادانه فکر می‌کند. آزادی فیزیکی وی هم در آینده‌ای نزدیک تحقق پیدا می‌کند. زیرا همه نیازمند افکار رهبر اپو هستند. دفاع و صیانت از رهبر آپو گسترش پیدا می‌کند. زمانیکه توطئه بین‌المللی علیه رهبری ما صورت گرفت، مبارزه کسانی که شعار نمی‌توانید روز ما را تاریک کنید را سر می‌دادند، به سپری در مقابل رهبری تبدیل شدند که امروز رهبری را به ازادی نزدیکتر کرده است. به همین مناسبت یاد شهدایی که این شعار را سر دادند، را با احترام گرامی می‌دارم. تمام آحاد خلقمان که در سال ۲۰۲۱ برای آزادی رهبری مبارزه کرده‌اند، به دوستانمان درود می‌فرستم.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در ادامه سخنان خود در رابطه با قتل‌عام ۹ سال پیش گرفته در پاریس که در جریان آن ۳ زن انقلابی کورد، سارا، روژبین و روناهی به شهادت رسیدند اظهار داشت: سارا از اعضای موسس حزبمان بود. سالیان دراز با هم در زندان بودیم. هوال سارا از جمله سرچشمه‌های مقاومت در زندان بود. به همین دلیل هم هدف قرار گرفت. چند ماه قبل از شهادت، هوال سارا لیستی مرکب از ۲۲ نفر منتشر شده بود، که نام شهید سارا هم در آن لیست قرار داشت. شاخه میت در اروپا فرصت را غنیمت شمرده و هوال سارا را به قتل رساند. او شخصیتی تاریخی داشت. از اعضای موسس حزبمان بود، همچنین قتل‌عام درسیم را در اعماق قلب خود حس کرده بود و بر همین اساس بود که بر اساس خط رهبری، در میان حزب کارگران کوردستان مبارزه می‌کرد. همیشه افق آزادی خلق کورد و هم انتقام قتل‌عام درسیم را در پیش چشم داشت. سارا و رفقایش در میان مبارزه ما همیشه به یاد ماندنی خواهند بود.

همچنین یاد و خاطره هوالانمان، روبار، خلیل و مراد را که در ۶ ژانویه به شهادت رسیدند، را هم گرامی می‌دارم. یاد سوه دمیر، فاطمه اویار و پاکیزه نایر را هم که در فرایند خودمدیریتی‌ها به شهادت رسیدند را گرامی می‌دارم. یاد و خاطره آنها بدون هیچ تردیدی با کوردستان آزاد خواهد ماند. مقاومت خودمدیریتی آنها در تاریخ کوردستان هرگز فراموش نمی‌شود. به این مناسبت یاد و خاطره تمامی شهدای خودمدیریتی‌ها را با احترام و ادای دین گرامی می‌دارم.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در رابطه با موضع فرانسه در رابطه با قتل‌عام دولت ترک در پاریس گفت: دولت ترک چون عضو ناتو است، چنین آسان می‌تواند علیه خلق کورد دست به ستمگری بزند، سیاستهای نابودی را در پیش می‌گیرد. در این رابطه نه فقط فرانسه، بلکه ارتباطات آلمان، انگلستان و کشورهای دیگر اروپایی با ترکیه، پلید هستند. در واقع، زمانیکه مسئله به مسئله کورد تبدیل می‌شود، چون این کشورها متفق همدیگر هستند، چشم خود را بر نابودی کوردها می‌بندند. دولت ترک به همین دلیل است که دست به چنین جنایات وحشیانه‌ای می‌زند. فرانسه با عدم شفاف‌سازی این قتل‌عام، به خلق خود و تاریخ خود اهانت می‌کند. نوع برخورد مزورانه این حاکمیت که ادعای نمایندگی خلق فرانسه را دارد و دولت ترک که در فرانسه دست به قتل‌عام می‌زند، را آشکارا محکوم نمی‌کند. همه در این رابطه اطلاع دارند که دولت ترک این سه زن انقلابی را در قلب پاریس به قتل رساند. کاملا ثابت شد که شخص دستگیر شده در رابطه با این قتل‌ها، عضو میت بود. عمر گونای قاتل به احتمال زیاد به قتل رسیده است.

کاراسو در بخش دیگری از این گفتگو اعلام کرد که این قتل‌عام فقط قتل سه زن نیست، بلکه تحقق دستور قتلعام کورد است، یعنی در هر جایی که کورد آزاد حضور داشته باشد، باید این کورد به قتل برسد. وی در رابطه با به رسیمت نشناختن قوانین اتحادیه اروپا هم گفت: اگر تروریستی وجود داشته باشد، وضعیتی باشد که باید مورد پیگرد قرار گیرد، این تروریست دولت ترک است. در قوانین بین‌المللی اگر دولتی دست به چنین جنایتی بزند، این تنها به معنای هماهنگی است. قانون اساسی فرانسه اجازه می‌دهد که نه تنها افرادی که به این جنایت دست زده‌اند، بلکه افرادی که دستور آن را هم داده‌اند، مورد پیگرد قرار بگیرند. افکار عمومی فرانسه هم براستی از ان مسئله اطلاع دارد. اما به دلایل سیاسی است که آمران جنایت معرفی نمی‌شوند. یا فرانسه می‌خواهد با معرفی کردن آمران، بگونه‌ای بر دولت ترک فشار وارد کند. در غیر این صورت، دولت فرانسه چه هدفی را دنبال می‌کند؟ یا چون متفق هستند اسامی را منتشر نمی‌کند یا می‌خواهد از ان به عنوان شمشیر داموکلس استفاده کند.

کاراسو در ادامه ضمن اشاره به اهمیت دفاع از زنان از شهید سارا اظهار داشت: البته که نه فقط زنان کورد، بلکه باید زنان فرانسه هم در رابطه با ابعاد این قتل‌عام اگاهی پیدا کنند و در رابطه با این قتل‌عام با اعلام کردن موضع عادلانه خود، ترکیه را باید محکوم کنند. گفته می‌شود که فرانسه منبع و سرچشمه حقوق زنان است باید تمام زنان در این باره موضعگیری کنند. زیرا هوال سارا از پیشاهنگان و رهبران مبارزه آزادیخواهانه زنان بود. در مقابل با دولت اشغالگر و نابودگر ترک، مبارزه‌ای تاریخی را شکل داده بود. به همین دلیل دفاع و صیانت از سارا، دفاع و صیانت از زنان کورد، دفاع از آزادی و دمکراسی است.در ادامه کاراسو از زنان دعوت کرد که مبارزه را هر چه بیشتر گسترش داده و با شعله‌ور ساختن مبارزه آزادی زنان، شایستگی همراهی با سارا را داشته باشند. به این مناسبت از تمام زنان جهان می‌خواهم که در راه آرمان‌ها و اهداف سارا مبارزه کرده و مبارزه آزادی زنان را در تمام جهان گسترش بدهند.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در خصوص بیلان قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق هم گفت: بیلانی که قرارگاه مرکزی نیروهای دفاع از خلق منتشر کرده است، نشان می‌دهد که نبرد چقدر وسیع بوده است. این مقاومت بر سال ۲٠۲۲ هم تاثیر‌گذار خواهد بود. گریلا و خلقمان هم مبارزه را ادامه می‌دهند. از این مقاومت باید دریافت که سال ۲۰۲۲ چه مبارزاتی به وقوع می‌پیوندد. به این وسیله به تمام هوالان و فرماندهانی که در این مقاومت حضور داشته اند، درود می‌فرستم، بار دیگر از شهدا به نیکی یاده و یاد و خاطره آنان را گرامی می‌دارم.

مصطفی کاراسو در ادامه گفتگوی تلویویزیونی خود قتل‌عام دولت اشغالگر ترک در کوبانی را یادآور شد که در جریان آن ۶ میهن‌دوست کورد به شهادت رسیدند. در این باره کاراسو اظهار داشت: چون آمریکا و روسیه چشم خود را بر اقدامات دولت ترک بسته‌اند، انها دست به چنین اقداماتی می‌زنند. در هر کجای جهان چنین حملاتی روی بدهند، همه جهان موضع‌گیری می‌کند. چندی پیش هم سه نفر از خانواده گُلو به شهادت رسیدند، در کوبانی پیش از این به قتل زنان دست زده‌اند و هم اکنون هم ۶ جوان را به قتل رسانده‌اند. در هر جای جهان، چنین اقداماتی صورت بگیرد، قیامتی به پا می‌شود. اما زمانیکه این کشتار در روژآوا صورت می‌گیرد، همه سکوت می‌کنند. خلقمان در صورتیکه مبارزه و مقاومت خود را ادامه بدهد، بدون هیچ تردیدی بر دولت ترک به پیروزی می‌رسد. خلقمان در روژآوا با این هدف که در آینده به این اشغالگری‌ها خاتمه ببخشد، وارد سال ۲۰۲۲ می‌شود. اگر خلق روژآوا سازماندهی‌های خود را گسترش بدهد، دولت ترک در مناطق اشغال شده نمی‌تواند باقی بماند.

کاراسو در رابطه با کنگره جوانان آمد که با مشارکت پرجوش و گسترده جوانان تشکیل شد، گفت: کنگره اخیر جوانان بر آمده از خشم است. می‌توان موضع جامعه را از روی موضعگیری‌های جوانان درک کرد. این موضع خلق است. زیرا مشاهده شد که این کنگره با جوش و خروش، با خشمی عمیق و با خواست مبارزه شکل گرفت. این مسئله صریحا نشان میغدهد که حکومت فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ در مقابل مبارزه آزادیخواهانه ما، با شکست مواجه شده است. به نتیجه‌ای دست نیافته است. دولت ترک که بدون وقفه به حملات خود ادامه می‌دهد، نه توانسته است از این حملات دستاوردی داشته باشد، یا بر اساس آن سیاست ورزی کند، دیر یا زود با شکست مواجه می‌شود. علیرغم این سطح از سرکوب و ستمگری، اگر جوانان همچنان بپا خاسته باشند، صریحا می‌توانند احساسات، افکار خلق کورد، زندگی و حسیات و افکار خلق کورد را نشان دهند و مشخص سازند که چرا در خشمند و در مقابل چه چیزی قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از سخنان خود کاراسو اظهار داشت: البته که باید مبارزه خود را تنها در سالن‌ها نشان ندهند، باید این مبارزه را در تمام عرصه‌ها نشان دهند. باید در تمام حوزه‌ها موضع خود را نشان بدهند. و اگر می‌بینند که فاشیسم استعمارگر دست به حمله می‌زند، باید به فاشیسم پاسخ نشان بدهند. ما اعتقاد داریم که جوانان از چنین موضعی برخوردار هستند. جوانان در سالن‌ها آرام نمی‌گیرند. بدون هیچ تردیدی در مقابل فاشیسم مبارزه را گسترش خواهند بخشید. پر جوشترین شعارها، شعارهایی بودند که برای رهبریمان سر داده شدند. ما به این جوانان افتخار می‌کنیم، خلقمان هم باید افتخار کند.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در خصوص حملات صورت گرفته به حزب دمکراتیک خلق‌ها در منطقه باغچلی اولر استانبول گفت: این حمله از پیش طراحی شده بود. یک حمله شخصی نبود. دشمنان کورد در آن دست دارند. تلاش می‌کنند تا اراده خلق کورد را در هم بشکنند. در متروپل‌ها کورد زندگی می‌کند، با این حملات از پیش طراحی شده در چارچوب جنگ ویژه می‌خواهند که اراده خلق کورد را در هم بشکنند. در قونیه، قتل ۷ نفر از اعضای یک خانواده هم در نتیجه این ذهنیت است. از همان مرکز مدیریت می‌شود. کورد باید این مسئله را ببیند. کاراسو در ادامه خاطرنشان ساخت: لازم است جامعه کورد سازماندهی شود، در هر حوزه‌ای و در هر جای به دفاع از خود بپردازند. دفاع از خود پیش از هر چیزی به معنای سازماندهی است. اگر جامعه سازماندهی شود، می‌توان مشاهده کرد که در مقابل هر حمله‌ای چگونه دست به واکنش می‌زند. دفاع از خود پیش از هر چیز به معنای سازماندهی شدن است. این حملات بر همه ما تاثیر می‌گذارد، خشم همه را بر می‌انکیزد. می‌تواند این حملات را در نطفه خفه کرد. کورد می‌تواند. البته که این حملات بدون پاسخ نمی‌مانند. مگر می‌توانند در ازمیر، استانبول، آفیون، قونیه و آنکارا همچنان به کورد حمله کنند؟ بدون هیچ تردیدی به این حملات پاسخ داده می‌شود.

مصطفی کاراسو عضو شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: بعد از قتل دنیز پویراز اینکه نیروهای دمکراسیخواه در ترکیه باید مواضع خود را در این باره شفاف کرده و مبارزه را توقیت کنند. زمانیکه در یکی از متروپل‌های ترکیه به کورد حمله می‌شود، زمانیکه جنایتی صورت می‌گیرد، باید خلق کورد و نیروهای دمکراسی بپا خیزند، ما از نیروهای دمکراسی‌خواه در ترکیه می‌خواهیم که علیه این مسئله بپاخیزند. سویلو و اردوغان می‌گویند که این سیاستهای جنایتکارانه را ادامه می‌دهند. در مقابله با این سیاستها باید خلقمان همه با هم علیه چنین اقاماتی موضع بگیرند. خلق کورد و نیروهای دمکراسی خود در ترکیه باید علیه این اقدامات بپاخیزند. مبارزه مشترک را ادامه دهند. ترکیه هم اکنون نیازمند ائتلاف دمکراسی است. از تمام خلق‌های ترکیه و نیروهای دمکراسی‌خواه می‌خواهم که این ائتلاف را شکل بدهند. این مسئولیتی تاریخی است، وظیفه‌ای تاریخی است. تعجب می‌شود که چنین ائتلافی صورت نمی‌گیرد. به چه امید بسته‌اند؟ حول حزب دمکراتیک خلق‌ها نیروی دمکراسی شکل گرفته است، باید توسعه پیدا کند. در صورتیکه چنین مسئله‌ای روی ندهد، احزاب دیگر می‌توانند با حزب دمکراتیک خلق‌ها ائتلاف را تشکیل دهند. این به این معنا نیست که وارد حزب دمکراتیک خلق‌ها شوند. اما به این معناست که باید حتما نیروهای دمکراسی‌طلب با هم متحد شوند. پاسخ به این حملات و جنایات در سال ۲۰۲۲ باید اینگونه باشد. در این چارچوب برای همه در سال ۲۰۲۲ آرزوی مووفقیت و پیروزی داریم.