نامه سرگشاده سوران عمر به اتحادیه اروپا: پناهجویان به دلیل ظلم و ستم حکومت اقلیم فرار کرده‌اند

‏سوران عمر کاندید پیروز مجلس نمایندگان عراق در نامه‌ای سرگشاده به اتحادیه اروپا اعلام کرد که پناهجویان به دلیل ظلم و ستم حکومت اقلیم فرار کرده‌اند.

سوران عمر نماینده دور آتی مجلس نمایندگان عراق در نامه‌ای به اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌گوید: خانواده‌های کوردی که اکنون در بلاروس در مرز لهستان هستند، از کوردستان عراق به دلیل ظلم و ستم حکومت اقلیم فرار کرده‌اند، چون در اینجا آزادی و کار روزنامه‌نگاری در تهدید و خطر است. چندین روزنامه‌نگار ترور شده‌اند، چندین فعال مدنی ربوده و شکنجه شده‌اند و زنان کشته می‌شوند.

سوران عمر کاندید پیروز شورای نمایندگان عراق در نامه‌ای به اعضای پارلمان، کشورهای اتحادیه اروپا، سازمان ملل، شورای اروپا و همه افراد دارای وجدان گفته است، خانواده‌های کوردی که اکنون در بلاروس در مرز لهستان هستند، از کوردستان عراق از دست ظلم و ستم حکومت اقلیم فرار کرده‌اند، چون در اینجا آزادی بیان و آزادی کار روزنامه‌نگاری در تهدید و خطر است.

وی همچنین گفت: چندین روزنامه‌نگار ترور شده‌اند، چندین فعال مدنی ربوده و شکنجه شدند. زنان کشته می‌شوند، قانون نقض شده و دادگاه‌ها در دست حاکمان است، بیشتر قضات مستقل نیستند، سیاسیون در سیاست و حکومت مشغول تجارت و بازرگانی هستند. کارمندان چندین سال است که با کاهش حقوق مواجه شده و یا به آنها حقوقی داده نمی‌شود. رئیس حکومت اقلیم و رئیس اقلیم که پسر عموی یکدیگر هستند و از یک خانواده می‌باشند، دارای نیروهای مسلح در خارج از حکومت و قانون هستند و سلاح‌هایی که برای جنگ داعش به آنها داده شده را در مقابل معترضان به کار می‌گیرند. آنها ده‌ها جوان معترض را به دلیل آنکه خواستار حقوق و آزادی های خود بودند را کشتند.

سوران عمر در ادامه نامه خود می‌گوید: حاکمان اقلیم ‌کوردستان زندان‌های پنهانی دارند و مردم را ربوده و سپس افراد ربوده ‌شده مفقودالاثر شده و از سرنوشت آنها اطلاعی به دست نمی‌آید. آنها نفت اقلیم را در اختیار گرفته و درآمد آن کاملاً نامشخص است. خود ده‌ها شرکت بازرگانی و تجاری دارند و بازار را در اختیار گرفته‌اند. آنها مشغول پولشویی با نام شرکت‌ها هستند و میلیاردها دلار را به بانک‌های اروپا، بریتانیا و آمریکا آورده‌اند. دختران و پسرانشان در گرانقیمت‌ترین کاخ‌ها زندگی می‌کنند و با پول مردم زندگی شاهانه‌ای دارند. در حالیکه مردم نیز بدون آب، بدون برق، گرسنه و بیکار هستند. حکومت اقلیم در اداره زندگی پنج میلیون شهروند شکست ‌خورده است در حالی که روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد.

این کاندید پیروز شورای نمایندگان عراق همچنین گفت: به طور خلاصه مردمی که در مرزهای لهستان هستند، چه بیکار باشند و چه تاجر، از ظلم و ستم این حکمرانان غیردمکراتیک اقلیم کوردستان عراق فرار کرده‌اند. آنها حتی اگر لباس و پوشاکی در تن دارند که گرانقیمت به نظر می‌رسد، این لباس‌ها و پوشاک دست دوم شماست که به اقلیم کوردستان آورده شده و مردم ما آنها را با قیمت ارزان می‌خرند. حکومت اقلیم نیز اگر غیر از اینها چیزی بگوید، حقیقت را کتمان کرده است.

پس از آنکه طی چهار روز اخیر تعداد زیادی از مهاجران که بیشتر آنها شهروندان باشور کوردستان بودند، از کشور بلاروس به مرزهای لهستان رفته و تلاش کردند از آنجا عبور کنند، با ممانعت نیروهای کشور لهستان مواجه گردیدند و در حال حاضر منتظر باز شدن راه ها هستند تا وارد لهستان شده و از آن جا به سایر کشورهای اروپایی بروند. این امر واکنش‌های داخلی و جهانی بسیاری را در پی داشتە است.