نیم میلیون معتاد؛ روژهلات کوردستان تحت سیطره مواد مخدر

بیشتر از نیم میلیون کورد در شش استان روژهلات کوردستان آلوده به مواد مخدر هستند

آمار جدید مواد مخدر در روژهلات کوردستان نشان می‌دهد این بخش از کوردستان که سمبل تأسیس تنها جمهوری کوردی در تاریخ بوده است، امروزه بیشتر از نیم میلیون تن در آن گرفتار مواد مخدر هستند.

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان چهارمین بحران بزرگ جهان به شمار می‌رود. همه‌ی آمارهای رسمی جمهوری اسلامی ایران در استان‌های روژهلات کوردستان نشان می‌دهند که تجارت مواد مخدر در این مناطق در یک سال ۳ برابر افزایش یافته و همچنین تعداد معتادان به مواد مخدر، سالانه به حدود ۱۲ درصد و برخی اوقات تا حدود ۴۵ درصد نیز افزایش یافته است.

بیشتر افرادی که در روژهلات کوردستان معتاد به مواد مخدر هستند، سن آن‌ها ما بین ۱۵ تا ۶۵ سال است و حدود ۴۵ درصد از این افراد متاهل و دارای خانواده هستند. تعداد معتادان به مواد مخدر در ۶ استان کوردنشین به حدود نیم میلیون نفر می‌رسد که از این تعداد ۵۵ درصد از ماده مخدر تریاک و ۳۶ درصد نیز از ماده مخدر از نوع شیشه یا کراک که خطرناک‌ترین نوع ماده مخدر به شمار می‌رود، استفاده می‌کنند.

استان‌های کرماشان و لرستان به عنوان یکی از استان‌های خطرناک ایران به شمار می‌روند که بیشترین معتاد به مواد مخدر را داشته و همزمان استان اورمیه به عنوان یکی از مراکز تجارت مواد مخدر در منطقه به شمار می‌رود و از طرف دیگر استان سنه نیز که در گذشته به عنوان پاک‌ترین استان ایران شناخته می‌شد، اکنون حدود ۴۰ هزار تن آلوده به مواد مخدر دارد. استان همدان کمترین میزان اعتیاد به مواد مخدر را در میان استان‌های روژهلات کوردستان داراست.

کرماشان بیشترین استفاده کننده از مواد مخدر

استان کرماشان که در مجموع حدود دو میلیون تن جمعیت دارد، در مجموع ۱۰۰ هزار تن در این استان معتاد به مواد مخدر هستند.

به گفته اداره پلیس کرماشان در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ هزار کیلوگرم مواد مخدر گوناگون در این استان و فقط در ۳ ماهه میان بهار و تابستان امسال حدود ۸۷۰ کیلوگرم انواع مختلف مواد مخدر که ۷۵۶ کیلوگرم آن تریاک بوده است، در این استان کشف و ضبط شده است.

علی اکبر جاویدان فرمانده پلیس استان کرماشان اعلام کرده است که در فصل بهار امسال در کرماشان به غیر از تریاک حدود ۴۱ کیلوگرم ماده‌ی کراک و ۲۵ کیلوگرم ماده هروئین و بیشتر از ۲۰ هزار قرص مخدر کشف و ضبط شده است. همچنین هزار نفر نیز در این استان با اتهام خرید و فروش و استفاده از مواد مخدر دستگیر شدند.

پلیس همچنین اعلام کرد، امسال ۲۸ باند تجارت و خرید و فروش مواد مخدر در کرماشان منهدم شدند. همچنین ۵ هزار و ۲۴۴ تن نیز نیز دستگیر شده و همزمان ۷۶ خودرو مخصوص خرید و فروش مواد مخدر به دست آمده و در همین چهارچوب ۳۳ مغازه و محل خرید و فروش مواد مخدر پلمپ شده است.

به گفته‌ی نیروهای پلیس کرماشان سطح خرید و فروش و استفاده از مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۶ درصد افزایش یافته که بیشتر از ۳ برابر سال گذشته می باشد.

فرحناز محمدی مدیر مرکز پشتیبانی اجتماعی کرماشان اعلام کرد، از لحاظ رتبه‌ی مواد مخدر استان کرماشان دومین رتبه در سراسر استان‌های ایران را دارد و از طرف دیگر نیز به گفته‌ی حمیدرضا پوریانی مدیر زندان‌های کرماشان حدود ۵ هزار زندانی در این استان وجود دارد که تعداد دو هزار و ۷۰۰ تن از آنها با اتهام دزدی دستگیر شده‌اند و از این تعداد نیز حدود ۸۵% آلوده به مواد مخدر بودند و مشخص شده است که اعتیاد و مواد مخدر علت اصلی انجام جرم توسط این افراد می‌باشد.

لرستان بیشترین تعداد کشته و نقص عضو مواد مخدر را داراست

محمد مهدیان رئیس پلیس استان لرستان در روژهلات کوردستان اعلام کرده است که از ابتدای بهار سال ١۴٠٠ حدود ۵ تن و ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در این استان به دست آمده و فقط طی ۷۲ ساعت حدود ۳۱۵ کیلوگرم تریاک ضبط شده است.

از سال ۲۰۱۸ تاکنون حدود ۸ تن مواد مخدر در لرستان به دست آمده است که بیشترین مقدار مواد مخدر در این استان به شمار می‌رود و تاکنون به دلیل مقابله با مواد مخدر در لرستان ۳۸۰۰ تن کشته و ۱۲ هزار تن نیز نقض عضو شده‌اند که بیشتر آنها نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی بودند.

بر اساس آمارهای سال ۲۰۲۰ از مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن از ساکنین لرستان بیشتر از ۱۰۰ هزار تن معتاد مواد مخدر و آمار معتادن در کل به ۵ درصد می‌رسد که در مقایسه با سایر بخش‌های روژهلات کردستان بیشترین سطح اعتیاد به مواد مخدر را دارد.

ایلام کمترین اعتیاد به مواد مخدر

مسئولین استان ایلام در روژهلات کوردستان اعلام کردند، آمار معتادان به مواد مخدر در ایلام حدود ۲ درصد است که در مقایسه با آمار کل استان‌های ایران که حدود ۶ درصد می‌باشد، کمتر است.

محمد نوذری استاندار ایلام اعلام کرده است، از لحاظ معتادین به مواد مخدر از مجموع ۳۱ استان ایران، استان ایلام در جایگاه بیست و هفتم قرار دارد و این امر نشان می‌دهد که این استان توانسته در مقابل افزایش اعتیاد به مواد مخدر مقاومت کند.

از طرف دیگر شهاب عزیززاده جانشین رئیس پلیس ایلام اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است.

بر اساس آمار رسمی تعداد معتادین به مواد مخدر ایلام ۱۲ هزار تن است، اما برخی از منابع این آمار را درست ندانسته و تعداد معتادان را حدود ۲۲ هزار تن از کل ۶۰۰ هزار جمعیت استان ایلام می‌دانند.

اعتیاد به مواد مخدر در استان سنه به شدت در حال افزایش است

استان سنه در روژهلات کوردستان که جمعیت آن به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد از لحاظ آمار جرم و جنایت پاک‌ترین استان ایران به شمار می‌رود، اما امسال بیشتر از یک تن مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است و همچنین تعداد معتادان به مواد مخدر در این استان به بیشتر از ۴۰ هزار تن رسیده است.

مسئولین استان سنه اعلام کردند که تعداد معتادین به مواد مخدر در سال ۲۰۱۴ در این استان حدود ۲۱ هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال ۲۰۲۱ به بیشتر از ۴۰ هزار تن رسیده باشد. اما آنچه قابل توجه است این است که از این تعداد حدود ۳۶ درصد از معتادین به مواد مخدر در این استان را کارمندان و پرسنل رسمی و حکومتی تشکیل می‌دهند.

فاروق وفایی رئیس مرکز سلامت روان و اجتماعی استان سنه اعلام کرد، ۱۶ هزار معتاد به مواد مخدر تحت نظارت دستگاه‌های سلامت استان هستند و شهرهای سنه و قروه و کامیاران بیشترین تعداد معتادین به مواد مخدر را دارند و تعداد معتادین به طور مداوم در حال افزایش است.

حدود ۵۵ درصد از معتادین استان سنه از ماده مخدر تریاک و ۲۶ درصد از ماده مخدر شیشه که کراک نامیده می‌شود استفاده می‌کنند، اما ماده مخدر شیشه ترسناکترین و خطرناکترین نوع مواد مخدر است که سبب مرگ زودرس می‌شود.

آمارهای استان سنه به مسئله‌ای بسیار خطرناک اشاره دارد. چون این استان که به عنوان پاک‌ترین استان ایران شناخته می‌شود به سرعت در حال تبدیل به مرکز خرید و فروش و تجارت مواد مخدر به ویژه نوع شیشه تبدیل می‌شود. بر اساس آمارها ۶ درصد معتادین این استان را زنان تشکیل می‌دهند که ۶۰ درصد این زنان توسط همسرانشان به مواد مخدر آلوده شده‌اند.

فرامرز شاکری رئیس پلیس استان سنه اعلام کرده است، طی یک سال ۳ هزار و۱۲۶ تاجر و فروشنده مواد مخدر در این استان دستگیر شده‌اند که ۶۷ تن از آنها در مقیاس بزرگی مشغول به تجارت مواد مخدر بودند و اینگونه آمار خرید و فروش و تجارت مواد مخدر در استان سنه طی یکسال ۱۷ درصد افزایش یافته است.

اورمیه به مرکزی برای انتقال مواد مخدر تبدیل شده است

استان اورمیه که جمعیت آن به حدود سه میلیون و ۲۶۵ هزار تن می‌رسد و جمعیت آن را کوردها و آذری‌ها تشکیل می‌دهد، بیشتر از ۱۳۰ هزار معتاد به مواد مخدر دارد. اما مسئولین دولتی تعداد معتادین این استان را ۷۵ هزار نفر اعلام کردند.

محمد حق وردیان رئیس پلیس در بخش مقابله با مواد مخدر در استان اورمیه اعلام کرده است، طی یک سال در اورمیه ۱۰ تن و ۲۲۶ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط شده و همزمان ۱۳۸ باند تجارت و خرید و فروش مواد مخدر منهدم شده است. ۱۱۵ هزار و ۱۹۴ تن نیز با اتهام تجارت خرید و فروش و استفاده از مواد مخدر دستگیر شدند.

همچنین حق وردیان اعلام کرده است که آمار مواد مخدر در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ در اورمیه حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و تنها در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ حدود ۵ تن مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شده است.

همزمان بر اساس آمارهای مواد مخدری که در استان اورمیه کشف و ضبط شده و یا استفاده از مواد مخدر نشان می‌دهد که اورمیه به دلیل هم مرز بودن با باکور کوردستان و ترکیه و همزمان هم مرز بودن با اقلیم کوردستان بیشترین تجارت مواد مخدر در آن انجام می‌گیرد و به مرکزی برای انتقال مواد مخدر تبدیل شده است.

کشف ١١۵ کیلوگرم تریاک در همدان

شیوع استفاده از مواد مخدر در استان همدان اگر چه در مقایسه با دیگر استان‌های روژهلات کوردستان کم است اما گزارش‌هایی در مورد افزایش شمار مبتلایان در رسانه‌های محلی منتشر شده است. ١۴ ژوئیه/ ٢٣ تیر، سلمان امیری، فرمانده انتظامی استان همدان در گفتگو با پایگاه خبری پلیس  از شناسایی ١١۵ کیلو و ٨٠٠ گرم تریاک در طی عملیاتی ضربتی در این استان خبر داد.

دو روز قبل از این خبر حمزه عبدکوند دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر همدان اعلام کرد که سه ماهه اول سال ١۴٠٠، بیش از ٢ هزار کیلوگرم مواد مخدر در این استان کشف شده است.

به گفته‌ی مهدی دیناری مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان تاکنون تعداد معتادان متجاهر در این استان به ۵٩٠ نفر رسیده است.

بیکاری و مواد مخدر

تعداد افراد بیکار در استان کرماشان به حدود ۱۴۵ هزار تن می‌رسد و این در حالی است که جمعیت این استان حدود دو میلیون تن است، به همین دلیل آمار بیکاری در بسیاری مواقع در کرماشان به حدود ۲۲ درصد می‌رسد و همزمان با این تعداد زیاد افراد بیکار، حدود ۱۰۰ هزار تن نیز معتاد به مواد مخدر در کرماشان وجود دارد.

از طرف دیگر استان لرستان نیز حدود ۲۱ درصد بیکار دارد که  بالاترین آمار بیکاران در سراسر ایران را دارد اما مسئولین حکومتی اعلام کردند که آمار حقیقی بیکاری در این استان ۱۶.۳ درصد است که بر اساس این آمار حکومتی نیز لرستان اولین استان از لحاظ بیکاری در سراسر ایران قلمداد می‌شود.

همچنین آمارها نشان می دهند که بیکاری و کمی درآمد علت اصلی اعتیاد به مواد مخدر در سنه و کرماشان و لرستان و بیشتر مناطق روژهلات کوردستان می‌باشد، اما آمارهای استان کرماشان از لحاظ بیکاری سه برابر میانگین آمار بیکاری در سرتاسر ایران است، چون میانگین سطح بیکاری در ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۹.۶ درصد برآورد شده است که این آمار در کرماشان مابین ۱۴.۹ درصد تا ۲۲.۲ درصد در حال نوسان می باشد.  این امر خود نشان دهنده آن است که پروژه‌های استراتژیک برای حل مسئله بیکاری در این استان و سایر استان‌های روژهلات کوردستان وجود ندارد.

مسئولین حکومت ایران اعتراف کردند که تعداد دانشجویانی که در ایران معتاد به مواد مخدر هستند حدود ۶ درصد می‌باشد. این در حالی است که بر اساس آمار جهانی ۲۱ درصد دانشجویان جهان بیشترین خطر برای اعتیاد به مواد مخدر را دارند. اما این مسئولین همچنین اعتراف کردند که کرماشان نهمین استان در میان سایر استان‌های ایران است که بیشترین خطر دانشجویان را برای اعتیاد به مواد مخدر تهدید می‌کند.

زندگی در روژهلات کوردستان تحت خطر اعتیاد به مواد مخدر

با نگاهی اجمالی به ۶ استان روژهلات کوردستان مشخص می‌شود افزایش خرید و فروش و تجارت مواد مخدر و همچنین زندانیان مربوط به جنایات مربوط به مواد مخدر به شدت در حال افزایش است و این در حالی است که هر فرد آلوده به مواد مخدر سبب توقف زندگی عادی حداقل ۲ تا ۴ نفر از اعضای خانواده‌اش و جامعه می‌شود. به همین دلیل اگر تعداد معتادین به مواد مخدر در روژهلات کوردستان ۱۵ هزار تن برآورد شود، حدود یک میلیون و نیم تا دو میلیون تن گرفتار این معضل بوده و زندگی عادی آنها مختل می‌شود.