پارت دمکرات کوردستان برخلاف تصمیمات پارلمان در مورد روژاوای کوردستان عمل می‌کند

پارلمان حکومت باشور کوردستان طی نشستی پارلمانی، روژاوای کوردستان را به رسمیت شناخته و دولت را متعهد کرده است که یاری‌رسان این بخش از کوردستان باشد. اما پ.د.ک عکس این تصمیمات و مصوبات پارلمانی عمل کرده و نمایندگان این منطقه کوردستانی را می‌رباید.

در تاریخ ۱۰ ژوئن، نیروهای آسایش پ.د.ک جهاد حسن نماینده خودمدیریتی شمال و شرق سوریه  و دو عضو دیگر حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) با نام‌های مصطفی خلیل و مصطفی عزیز را در شهر هولیر ربودند. اگرچه حکومت خودگردان شمال و شرق سوریه بارها خواستار آزادی این نمایندگان سیاسی خود شده است، اما نیروهای امنیتی پ.د.ک هنوز در مورد بازداشت آنها حتی بیانیه‌ای هم صادر نکرده‌اند.

لازم به ذکر است که از لحظه‌ای که این سه دیپلمات روژاوای کوردستان بازداشت شده‌اند هیچ اطلاعاتی در مورد دلایل بازداشت، محل نگهداری و سرنوشت آنان به دست نیامده و هیچ تماس مستقیمی با آنها برقرار نشده است. فقط یک بار توانسته‌اند با خانواده‌های خود حدود ۳ دقیقه از طریق تلفن صحبت کنند. در این تماس تلفنی گفته‌اند که "ما تحت بازجویی بسیار شدیدی هستیم."

این رویکرد پارت دمکرات کوردستان در قبال نمایندگان اداره خودگردان و اعضای پ.ی.د. در حالی اتفاق می‌افتد که پارلمان باشور کردستان در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ خودمدیریتی روژاوای کوردستان را به رسمیت شناخته است.

مصوبات پارلمان باشور کوردستان در خصوص اداره خودگردان شمال و شرق سوریه

تصمیمات پارلمان باشور کردستان برای حمایت از خودمدیریتی روژاوای کوردستان به شرح زیر است:

۱- پارلمان جنوب کوردستان از اراده مردم روژاوای کوردستان برای تشکیل حکومت به طور کامل حمایت می‌کند. دولت خودمختار کوردستان (KRG) باید مناسبات رسمی دولتی با آن برقرار کند.

۲- حکومت باشور کوردستان با توجه به توان مالی خود، کمک‌های لازم را به روژاوای کوردستان ارائه دهد.

۳- این تصمیمات باید از طریق احزاب تشکیل دهنده دولت اجرا شوند.

۴- تصمیماتی که مغایر با مفاد این مصوبات باشد، از حیث اجرا ساقط هستند.

این تصمیمات پارلمان حکومت باشور کوردستان که نشان دهنده اراده عمومی ملتمان در جنوب کوردستان است، در اولین ماده خود به شکلی بسیار واضح از حکومت باشور کوردستان می‌خواهد روابط دیپلماتیک و رسمی خود را با حکومت غرب کوردستان برقرار نماید. اما حکومت باشور تحت رهبری پ.د.ک اجازه نداد که نمایندگی خودمدیریتی روژاوا به شکلی رسمی در هولیر دایر شود. این در حالی است که خودمدیریتی روژاوا در بیشتر کشورهای اروپایی و عربی نمایندگی سیاسی خود را دایر کرده است.

اجازه فعالیت به رسانه‌های روژاوای کوردستان در هولیر داده نمی‌شود

علیرغم این واقعیت که بسیاری از رسانه‌های وابسته به پ.د.ک بسیار آزادانه در غرب کوردستان دفاتر خود را دایر کرده و فعالیت می‌کنند، اما پارت دمکرات کوردستان به رسانه‌های غرب کوردستان اجازه فعالیت در هولیر را نمی‌دهد. پ.ک.د نه تنها هیچ رویکرد رسمی نسبت به غرب کوردستان ندارد، بلکه دیپلمات‌های آنها را نیز دستگیر می‌کند و با خودمدیریتی روژاوا دشمنی می‌کند.

نورشن حسین نماینده خودمدیریتی شمال و شرق سوریه، که دارای دفتر نمایندگی در شهر سلیمانیه هستند، در مورد بازداشت نمایندگان خود و دو تن از اعضای پ.ی.د در شهر هولیر به خبرگزاری فرات گفت؛ ما با مقامات پ.د.ک و آسایش صحبت کرده‌ایم، اما پاسخ مثبتی از آنها دریافت نکرده‌ایم. اما ما می‌دانیم که آنها به درخواست پ.د.ک و آسایش بازداشت شده‌اند.

این دیپلمات و نماینده روژاوای کوردستان در ادامه می‌گوید: "وضعیت سلامت این رفقا و نمایندگان ما خوب نیست، به ویژه یکی از دوستان ما که بیمار است  و باید به پزشک مراجعه کند، زیرا باید دائماً دارو مصرف کند. اما تاکنون هیچ کمکی در این زمینه صورت نگرفته است.

عملکرد پ.د.ک مایه شرمساری است

نورشن حسین، نماینده حکومت خودمدیر روژاوا همچنین با اشاره به اینکه دلیل دستگیری دوستانش مشخص نیست، افزود: "یک ماه و نیم از بازداشت رفقای ما می‌گذرد اما تاکنون هیچ اظهارنظر رسمی در مورد دلیل دستگیری آنها انجام نگرفته است. این مایه شرمساری است. این مغایر با قوانین حکومت خودگردان باشور کوردستان است. چنین رویکردهایی به عنوان موضع گیری سیاسی علیه خودمدیریتی روژاوا و پ.ی.د و به ویژه مردم کوبانی تلقی می‌شود، چون هر سه بازداشت شدگان اهل کانتون کوبانی هستند.

می‌خواهیم نمایندگی خودمدیریتی روژاوا در هولیر را به رسمیت بشناسند

وی در پایان می‌گوید: "ما از پ.د.ک می‌خواهیم که بلافاصله بازداشت شدگان را آزاد کند، همزمان از احزاب سیاسی جنوب کوردستان می‌خواهد، در این مسئله ورود کرده و نقش و وظیفه خود را به انجام برسانند. از دولت باشور کوردستان (KRG) میخواهیم تا در این رابطه موضع گیری کند و نمایندگی خودمدیریتی در هولیر را به رسمیت بشناسد."