قتل‌عام پرسوس پس از ۶ سال هنوز شفاف‌سازی نشده است

وکیل سردل ایزول، شاهد قتل‌عام پرسوس گفت که می‌خواهند پرونده را فقط با یک متهم مختومه اعلام کنند.

حملات انتحاری پس از شکست داعش در کوبانی در بسیاری از مناطق ترکیه آغاز شد. در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۵، جوانانی که برای کودکان کوبانی اسباب بازی تهیه کرده بودند در پرسوس هدف قرار گرفتند و ۳۳ نفر جان خود را از دست دادند. به فراخوان فدراسیون انجمن‌های جوانان سوسیالیست (SGDF)، بسیاری از مردم از سراسر ترکیه برای خرید اسباب بازی برای کودکان کوبانی به منطقه پرسوس اورفا آمدند. این افراد قبل از عزیمت به کوبانی در مرکز فرهنگی آمارا جمع شده بودند. پس از مدتی بمبی در میان این افراد منفجر شد.

بمب گذار انتحاری شیخ عبدالرحمن آلاگوز ۳۳ نفر را به کام مرگ کشاند و بیش از ۱۰۰ نفر را زخمی کرد. برادرش یونس امره آلاگوز نیز بعداً عامل قتل‌عام ۱۰ اکتبر در آنکارا شد.

اگر چه ۶ سال از این قتل‌عام می‌گذرد، اما فقط متهم یعقوب شاهین محاکمه می‌شود. تاکنون ۱۹ جلسه برگزار شده است و در آخرین جلسه دادستان حکم خود را صادر کرد و خواستار ۳۷ برابر حداکثر جریمه نقدی برای متهم شد. متهم شاهین نیز در دفاعیات خود اظهار داشت که وی به عنوان "قربانی" انتخاب شده است.

سردل ایزول، یکی از وکلای پرونده پرسوس، در مورد دادگاه با آژانس خبری مزوپتامیا گفتگو کرد.

درخواست‌ها همیشه رد شده‌اند

سردل ایزول، که هم شاهد پرونده و هم وكیل خانواده قربانیان است در سخنانی گفت كه هیچ چیز مهمی در تحقیقات انجام نشده است، درخواست‌های آنها همیشه رد می‌شود، هیچ مدرک جدیدی بدست نمی‌آید و مدارک داخلی پرونده به هیچ وجه مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. ایزول گفت كه درخواست آنها برای دستگیری یعقوب شاهین در پرونده بدون دستگیری در تمام جلسات دادرسی رد شد.

وكیل پرونده ایزول اظهار داشت كه مدارك موجود در پرونده روشن نیست، نه در حین تحقیقات و نه در طول دادگاه اظهاراتی از سوی الهام بالی و دنیز بویوكچلبی و شاهین در مورد انفجار وجود ندارد. ایزول، در آخرین جلسه دادگاه از دادستان خواست تحقیق و ارائه شواهد را ارائه دهد، اما دادستان درخواست وکلای پرونده را در این زمینه قبول نکرد.

ایزول اظهار داشت که دادگاه فقط با وجود یک متهم و دو فراری ادامه می‌یابد.

نیروهای ویژه نمی‌خواهند پرونده روشن شود!

وکیل پرونده ایزول گفت: "کسانی در طی تحقیقات بصورت مخفی تصمیم گرفتند و گزارش دادند ۵ ساعت فیلم در این پرونده مفقود است و عبدالله عمر اصلان که فیلم را قبل و بعد از حادثه گرفته بود را آزاد کردند چون نمی‌خواستند پرونده به هر دلیلی مورد بحث قرار گیرد، مدارکی در این پرونده موجود باشد. زیرا نمی‌خواهند هیچ مدرکی در این پرونده وجود داشته باشد. اینها نیروهای ویژه‌ای هستند.

ایزول، وکیل پرونده همچنین در مورد عبدالله عمر اصلان که پس از انفجار توسط مردم دستگیر شده و به پلیس تحویل داده شده بود، اظهار نظر کرد که علت حضور اصلان در آنجا مشخص نبود.

ایزول یادآوری کرد، برای اینکه این شخص مورد لینچ واقع نشود پلیس وی را سریعا از صحنه دور کرد. ایزول گفت عجیب است که این فرد بلافاصله پس از اظهارات آزاد شد. ایزول گفت: آیا پلیس چنین قدرتی دارد که بتواند به سرعت بی‌گناهی این فرد را تشخیص داده و او را آزاد کند؟ چیزی که باید در مورد آن بحث شود این است. با توجه به اینکه چه اظهاراتی کردند و چگونه به او اعتماد کردند و او را آزاد کردند؟ زیرا در مورد پرونده یک تصمیم محرمانه وجود داشت، پس از تهیه کیفرخواست فهمیدیم که برای پیگرد قانونی این شخص تصمیمی گرفته نشده است. ما درخواست تجدید نظر کردیم، اما درخواست تجدیدنظر ما رد شد. این شخص را از وضعیت مظنون بودن خارج کردند.

ایزول اظهار داشت كه آنها می‌خواستند از اصلان به عنوان یک شاهد توضیح بخواهند، اما اصلان در اظهارات خود نگفت كه چرا به پرسوس آمده و نزد چه كسی آمده است.

ایزول گفت که اصلان اظهار کرده است که با تیم راهنما به پرسوس آمده، اما علت این که آنها در آنجا فیلمبرداری کرده‌اند را نگفت. اصلان گفت: دادگاه از او شکایت کرد. اما علی رغم تمام اظهارات ضد و نقیض او و اینکه پرچم داعش در کیف او پیدا شده بود، باز هم دستور داده شد که تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد. ما درخواست تجدید نظر دادیم، اما نتیجه می‌بینیم که هیچ چیز در مورد این شخص انجام شده است.

متهم می‌گوید که هیچ ارتباطی با کشتار پرسوس ندارد. او می‌گوید که مطابق توافقنامه‌ای که با اداره پلیس انجام داده است، چنین بیانیه‌ای داده است. تمام گفته‌های خود را در پرونده پرسوس را رد می‌کند. همچنین هیچ مدرکی در مورد چگونگی بیان این اظهارات وجود ندارد. چرا او چنین بیانیه‌ای داد، چه کسی آن را انجام داد و چه کسی با چه شرایطی موافقت کرد؟ این حرفها را نمی‌زند. سکوت اختیار می‌کند. وقتی صحبت می‌کند خانواده‌ها و وکلا را تهدید می‌کند.

می‌گوید به عنوان قربانی انتخاب شده است. اما بیانیه‌ای برای شفاف‌سازی پرونده نمی‌گوید. در پروس و آنکارا قتل‌عام‌هایی انجام شده است، اما او خود را به عنوان یک قربانی معرفی می‌کند و می‌خواهد خود را از این پرونده نجات دهد. اما این پرونده نباید درباره شاهین رسیدگی شود.

اظهارات داود اوغلو باید در دادگاه شنیده شود

ایزول با بیان اینکه اگر پرونده با این همه کاستی به اتمام برسد، وجدان عمومی آزرده خواهد شد، افزود: زیرا در داخل پرونده دو فراری وجود دارد. اسنادی در مورد کشتارهای آنکارا و پرسوس وجود دارد.

اسنادی درباره قتل‌عام آنکارا و پرسوس موجود است. تا زمان حل این اختلافات نباید تصمیمی اتخاذ شود. هیچ تصمیمی بدون عدالت اتخاذ نخواهد شد. حضور شاهین در دوربین مدار بسته SEGBIS نیز پذیرفته نیست. ابتدا باید به این موارد پرداخت. اگر قرار است تصمیمی اتخاذ شود، باید با وجدان کاری و قانونی تصمیم‌گیری شود.

این پرونده حاوی اظهارات نخست وزیر وقت احمد داود اوغلو است. این بیانیه بیانیه‌ای است که قتل‌عام پرسوس را روشن می‌کند. ما می‌خواستیم به عنوان شاهد در دادگاه از وی استفاده کنیم. این طبیعی‌ترین حق ماست. اکنون بارزترین شاهد، اظهارات وی است. درخواست ما برای شنیدن اظهارات داود اوغلو همیشه رد شده است.

ما این پرونده را تا پایان پیگیری خواهیم کرد

وکیل پرونده ایزول اخیراً به عدم مداخله وزارت کشور و وزارت دادگستری در پرونده اشاره کرد. ایزول گفت: "۳۳ نفر از شهروندان شما کشته شده‌اند، اما شما در این پرونده مداخله‌ای نمی‌کنید. آیا در اینجا خسارت معنوی به افکار عمومی وارد نشده است؟ اولین پیگیر این پرونده باید این وزارتخانه باشد. آنها می‌خواهند پرونده را با یک متهم دستگیر شده و دو فراری این پرونده را مختومه اعلام کنند. این یک تصمیم عادلانه نیست. ما در تلاش هستیم تا از آن جلوگیری کنیم. در این مورد، تصمیم دادرسی عادلانه نقض می شود. ما از خواسته‌های خود دست نخواهیم کشید و این پرونده را تا پایان دنبال خواهیم کرد.