رسانه‌های کوردی در مورد غارت صنایع، زیتون و آثار باستانی در سوریه بارها نوشتند!

غارت صنایع حلب، زیتون عفرین، محصولات کشاورزی گری‌سپی و آثار تاریخی که توسط سردار آکینان، روزنامه‌نگار بدان پرداخته شده، قبلاً در دستور کار مطبوعات کورد قرار داشته است.

سردار آکینان، روزنامه‌نگار ترک چند روز پیش با شرکت در برنامه KRT TV در رابطه با غارتگری ترکیه در سوریه افشاگری کرد. آکینان گفت که مهمترین منطقه صنعتی سوریه غارت شده و تجهیزات کارخانه‌ها به ترکیه منتقل شده است. آكینان گفت كه بیشتر غارت‌ها توسط شركت همسر یك روزنامه‌نگار زن در آنكارا انجام شده است. آکینان همچنین اظهار داشت که درختان زیتون از ریشه کنده و به ترکیه منتقل شده‌اند و شرکتی که این کار را انجام می‌دهد شرکت برادر یک وزیر ترک است.

غارت‌هایی که آکینان اخیرا بدان پرداخته، قبل از این موضوع بسیاری از مطبوعات کوردستان بوده و اخبار زیادی تهیه شده است. غارت صنعت حلب، زیتون عفرین، غلات و محصولات کشاورزی گری‌سپی و آثار تاریخی بارها با سند و مدرک توسط رسانه‌های کوردی گزارش شده است.

زیتون عفرین به ترکیه منتقل می‌شوند

قبل از اشغال عفرین توسط ترکیه و ارتش ملی سوریه (SMO)، بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون درخت زیتون در عفرین وجود داشت. منبع اصلی درآمد در این شهرستان زیتون بوده و سالانه ۲۷۰ هزار تن زیتون تولید می‌شود. پس از اشغال عفرین، ۱۵۰۰۰ هکتار باغ زیتون تخریب شد و تولید روغن زیتون در این شهرستان به ۷۵۰۰۰ تن کاهش یافت.

 پس از اشغال عفرین، قیمت زیتون کاهش یافت و بازرگانان عرب زیتون را به ترکیه صادر کردند و در آنجا فروختند. به نام "زیتون‌های عربی" زیتون‌ها را از عفرین به عراق منتقل کردند. زیتون‌های عفرین دوباره با عنوان "زیتون ترک" به کشورهای اتحادیه اروپا فروخته شدند.

موضوع روغن زیتون عفرین در پارلمان سوئیس

برنارد گل، نماینده حزب محافظه‌کار دمکرات جزئیات خبر زیتون عفرین در ترکیه را در دستور کار پارلمان سوئیس قرار داد و گفت: "باغ‌های زیتون در عفرین که تحت اشغال ترکیه است، توسط نیروهای ترکیه و شبه نظامیانی که آنها حمایت می‌کنند، غارت می‌شوند. آنها زیتون‌های مسروقه را در اسپانیا می‌فروشند."

سرقت ۱۶ هزار آثار تاریخی

تخریب آثار تاریخی در عفرین توسط هواپیماهای ترکیه، بارها موضوع رسانه‌های کوردی بوده است. تپه‌های درختی که توسط یونسکو به عنوان مهمترین شهر تاریخی سوریه اعلام شد، توسط هواپیماهای ترکیه بمباران شد. در نتیجه حملات ترکیه، قلعه نبی، معبد مارمارون و بارگاه ایزدیان تخریب شد. پس از اشغال شهر، بسیاری از آثار تاریخی به سرقت رفته و به ترکیه قاچاق شد. پیش بینی می‌شود که ۱۶ هزار اثر تاریخی به سرقت رفته باشد.

۷۶ هزار تن محصولات کشاورزی غارت شد

 پس از عفرین، اشغالگری ترکیه در گری‌سپی و سری‌کانی و غارت محصولات کشاورزی آن آغاز شد. در هر دو شهر همچون زیتون عفرین، گندم و جو این دو شهر به سرقت رفته و به ترکیه منتقل شد. در گری سپی وقتی کمبود نان بود و مردم تظاهرات می‌کردند، ترکیه ۱۷۶ هزار تن جو و گندم را از سری کانی و گری سپی به اورفا منتقل کرد.

 درها، پنجره‌ها و اثاثیه منازل در این دو شهر که نیروهای شبه نظامی ترکیه مستقر بودند، غارت شد.

صنایع شهر به سرقت رفت

 پس از آنکه حلب تحت کنترل ارتش آزاد سوریه با پشتیبانی ترکیه و عربستان سعودی درآمد، صنایع آن غارت شد. این غارت موضوع رسانه‌های کوردی بود. عبدالرحمان گوک، خبرنگار یک گزارش خبری با تیتر "صنایع دست اول کشور را دزدیدند" منتشر کرد که در بخشی از این گزارش آمده است که کارخانه‌ها و ماشین‌آلات آن‌ها غارت شده است.

صنایع حلب به دیلوک منتقل شده است

 خبرنگار، ناظم دشتان در گزارشی در مورد غارت صنایع حلب می‌گوید که گروه‌های سلفی در حلب صنایع این شهر را به دست گرفته و انبارها را تخلیه کرده و محصولات آن را به اعزاز و از آنجا به دیلوک منتقل کرده‌اند. دشتان در ادامه خبر خود می‌گوید نیروی کار در حلب به شهرهای دیلوک، استانبول و شهرهای داخلی ترکیه منتقل شده است.