روناهی سرحد: رفیق بریوان زیلان مترادف عشق به وطن و عشق به زن و آزادی بود

روناهی سرحد گفت: رفیق بریوان از اولین روزی که وارد حزب شد، شور و هیجان را تجربه می‌کرد. در حال جمع آوری تصاویر، شعر و نوشته‌هایی درباره همرزمان و مبارزاتش بود چون می‌خواست خاطره تاریخ را حفظ کند و مانع فراموشی گذشته شود

روناهی سرحد عضو شورای هماهنگی حزب آزادی زنان کورستان درباره واقعه شهادت بریوان زیلان از اعضای مجلس پاژک گفتگویی با "ژن تی‌وی" انجام داد. او گفت رفیق بریوان، عشق به وطن، عشق به زن و عشق به آزادی را تداعی می‌کرد و ما یادش را همیشه زنده نگه خواهیم داشت.

روناهی سرحد در اشاره به واقعه شهادت بریوان زیلان عضو مجلس پاژک در یک حمله هوایی ارتش متجاوز ترکیه، یادش را گرامی داشت و گفت رفیق بریوان بر اثر خیانتی به شهادت رسید که دشمن هم‌اکنون در جنگ‌های بهدینان و مناطق دیگر به آن امیدوار است.

او از بریوان زیلان که سه دهه متوالی در کوه‌ها و شهرها برای آزادی کوشید، به عنوان یک زن فداکار نام برد و گفت حضور در مبارزات از سال ١٩٩١ به بعد با وجود آن همه مشکلات نمی‌توانست که آسان باشد، اما رفیق بریوان بر سختی‌ها غلبه کرد.

عضو شورای هماهنگی پاژک از آزادی جسمانی رهبر اوجالان به عنوان یکی از بزرگترین اهدافی که بریوان زیلان برای آن تلاش می‌کرد یاد کرد و انس گرفتن با کودک و بزرگسال را یک ویژگی برجسته او دانست که نام "بنوش آگال" بر خود نهاده بود.

روناهی سرحد گفت: "ما رفیق بسیار زیبایی را از دست دادیم، اما هرگز شهدای خود را در تاریخ تنها نمی‌گذاریم. ما همیشه آنها را زنده نگه خواهیم داشت."

او به نقش بسیار مهمی که بریوان زیلان در شکوفایی جنبش آزادیخواه زنان ایفا کرد پرداخت و گفت او یک گریلای زبده و یک فرمانده قهرمان بود که از تربیت مبارزان و تدریس تاریخ کوردستان در آکادمی زینب کناجی لذت می‌برد. او سی سال کامل زندگی خود را وقف آزادی زن و آزادی سرزمینش کرد.

 روناهی سرحد افزود: رفیق بریوان از اولین روزی که وارد حزب شد، شور و هیجان را تجربه می‌کرد. در حال جمع آوری تصاویر، شعر و نوشته‌هایی درباره همرزمان و مبارزاتش بود چون می‌خواست خاطره تاریخ را حفظ کند و مانع فراموشی گذشته شود. رفیق بریوان، عشق به وطن، عشق به زن و عشق به آزادی را تداعی می‌کرد. او در عین حال یک عضو مجلس پاژک بود که هرگز فراموشش نخواهیم کرد. حمله به او حمله به خط آزادی زنان بود اما دشـن نخواهد توانست که ما را شکست دهد چون این فلسفه، یک نگرش و یک اراده است که نمی‌توان آنرا با حملات نظامی از بین برد. بنابراین پیروز این جنگ ما خواهیم بود.