'رژیم ترک برای تقویت اقتصادش از داعش استفاده کرد'

شیرزاد صمد ناظر سیاسی و کارشناس امور نظامی هشدار داده و می‌گوید: اگر خلأ امنیتی ادامه پیدا کند، در مناطق مورد اختلاف گروه‌های تروریستی گسترش خواهند یافت.

علیرغم آنکه در ژانویه‌ی ۲۰۱۷ حیدر العبادی نخست وزیر وقت عراق اعلام کرد که داعش را شکست داده‌اند، اما هنوز هسته‌های مخفی داعش در عراق در مجموع و همچنین در مناطق مورد مناقشه باشور کوردستان به طور ویژه در حال فعالیت هستند.

تحرکات داعش در قالب حملات ناگهانی، حمله به مردم و کشاورزان و گرفتن سرانه از آنها انجام می‌شود. افزایش حملات آنها به علت وجود خلاء امنیتی در مناطق مورد اختلاف در چهار سال‌و‌نیم گذشته بوده است. داعش در مناطق کوردستانی خارج از اقلیم کوردستان یعنی مناطق مورد اختلاف حدود ۵ هزار حمله انجام داده است.

بر اساس آمار منتشر شده طی چهار سال گذشته و از زمانی که خلافت داعش سقوط کرده است، حملات آنها متوقف نشده است. حملات داعش به بیشتر از ۴۸۰۰ حمله می‌رسند که بیشتر آنها در کرکوک، دیاله و صلاح‌الدین انجام شده است.

'داعش از طرف گروه‌های حاکم بر عرصه‌ی سیاسی پشتیبانی می‌شود'

در رابطه با علل به وجود آمدن دائمی گروه‌های مسلح تندرو در عراق پس از سقوط حکومت بعث، شیرزاد صمد ناظر سیاسی و کارشناس امور نظامی با خبرگزاری فرات صحبت کرده و می‌گوید: ابتدای سربرآوردن گروه تروریستی داعش به عدم امنیت و ناامنی در منطقه به ویژه سوریه و عراق برمی‌گردد. به طور مداوم زمانی که وضعیت کشور به سمت ناامنی و ایجاد اختلافات و تنش‌های سیاسی و ملی و طایفه‌ای پیش می‌رود، گروه‌های مسلح سر بر می‌آورند. به نظر من این گروه‌های مسلح که به طور مداوم در عراق به وجود می‌آیند، توسط گروه‌های داخل حکومت عرصه‌ی سیاسی پشتیبانی می‌شوند.

'اشاره ای خطرناک به آینده کل عراق'

در رابطه با افزایش عملیات‌ها این ناظر سیاسی و کارشناس امور نظامی گفت: اخیراً با همکاری ائتلاف بین‌المللی تحرکات داعش کنترل شد. اما پس از عقب‌نشینی تعداد قابل توجهی از نیروهای ائتلاف، نیروهای مسلح داعش از راه گروه‌های کوچک دست عملیات پارتیزانی زاده‌اند. از بین نرفتن این نیروی تروریستی اشاره‌ای خطرناک است برای آینده‌ی همه عراق. باید همه‌ی سرکرده‌های سیاسی بدانند که اگر مسائل داخلی کشور را حل نکنند، حملات داعش افزایش خواهد یافت.

'همان سناریوی افغانستان در عراق تکرار می‌شود'

شیرزاد صمد همچنین در رابطه با احتمال ادامه‌ی وضعیت عراق به صورت حال حاضر و تهدیدها علیه آن گفت: باید عراق از تجربه‌ی افغانستان بهره بگیرد. با چشم خود دیدیم که در نتیجه حکمرانی و حکومت بد و فاسد در افغانستان چه رخ داد. می‌توانیم بگوییم که فساد در عراق مانند فساد در افغانستان است. به همین دلیل بر اساس پیش‌بینی‌های ناظران سیاسی و کارشناسان امور نظامی، اگر وضعیت عراق به سمت چاره‌یابی و حل مسائل پیش نرود و حکومتی خوب در این کشور بر سر کار نیاید و نیروهای سیاسی با هم به توافق نرسند، همان سناریوی افغانستان در عراق تکرار می‌شود. در حال حاضر بخشی از شبه نظامیان مسلح در عراق نتیجه‌ی انتخابات را نمی‌پذیرند و همین امر خطر ایجاد برخورد نظامی در این کشور را به وجود آورده است.

'گروه‌های تروریستی گسترش می‌یابند'

شیرزاد صمد در رابطه با افزایش عملیات‌های سازمان تروریستی داعش در مناطق مورد اختلاف میان اقلیم کوردستان و حکومت عراق به خبرگزاری فرات گفت: در حال حاضر در مناطق مورد اختلاف خلاء امنیتی بسیاری وجود دارد که در نتیجه عدم هماهنگی خوب و مستحکم میان نیروهای پیشمرگ کوردستان و نیروهای عراق است. اگر این شرایط و این مسائل حل نشود و به سمت توافقی سیاسی گام برداشته نشود، خطر گسترش گروه‌های تروریستی افزایش خواهد یافت.

'ترکیه از داعش برای تقویت اقتصاد خود استفاده کرده است'

وی در رابطه با ارتباط ترکیه با گروه تروریستی داعش گفت: کاملا واضح است که ترکیه پشتیبان اول داعش است و تاکنون نیز به پشتیبانی خود از داعش ادامه می‌دهد. ترکیه از داعش برای تقویت اقتصاد خود سود گرفته است. سازمان تروریستی داعش در سوریه ۹ چاه نفتی و در عراق نیز چندین چاه نفتی را در کنترل داشته است. سود این چاه‌ها فقط برای ترکیه بوده است.

'یک حزب کورد نیز از شرایط نا امنی که داعش ایجاد کرده است، سودمند شده است'

در پایان شیرزاد صمد ناظر سیاسی و کارشناس امور نظامی به خبرگزاری فرات گفت: در تنش‌ها و اختلافات سیاسی منطقه مشخص شده است که دولت قطر و ترکیه از لحاظ دارایی و مالی و سایر زمینه‌ها از داعش پشتیبانی کرده‌اند. برخی از طیف‌های سنی و یک حزب سیاسی کورد نیز تا حدی از این مسئله سودمند شده و از شرایط سیاسی و اقتصادی ناامنی که به وسیله‌ی داعش به وجود آمده است، بهره‌مند شده است.