شیرزاد صمد: روستاهای کوردنشین برای داعش تخلیه می‌شوند

شیراز صمد، کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به مناطقی که در آنها خلا امنیتی وجود دارد گفت:"برخی گروه‌ها که برنامه‌های دولت‌های منطقه را پیروی می‌کنند، گروه‌هایی مسلح را برای خود تشکیل داده‌اند."

علی‌رغم آنکه در فوریه ٢٠١٧ حیدر عبادی، نخست‌وزیر وقت عراق اعلام کرده بود که به داعش پایان داده‌اند اما هنوز هسته‌های مخفی داعش در عراق و بویژه در مناطق کوردستانی خارج از کنترل حکومت اقلیم به تحرکات خود ادامه می‌دهند. تبهکاران داعش در این مناطق به هموطنان حمله کرده و از آنها باجیگیری می‌کنند. افزیش حملات نیز به وجود خلاء امنیتی در مناطق مورد مناقشه مربوط است. داعش در بخش‌های مورد مناقشه بیش از ۵ هزار حمله را صورت داده است که اغلب این حملات در کرکوک، دیاله و صلاح‌الدین بوده‌اند.

در چارچوب حملات مداوم تبهکاران داعش، روز ٢٨ ژوئن عناصر این گروهک تبهکار به روستای کوردنشین سمود در جنوب ناحیه داقوق از توابع کرکوک حمله کردند و ٢ روستایی را که برادر همدیگر و در حال کشاورزی بودند ربودند. از سرنوشت این دو برادر تاکنون اطلاعی در دست نیست. همچنین در خلال ٢۴ ساعت گذشته تبهکاران داعش تصاویری را در بخش تلعفر از توابع استان موصل منتشر کرد‌‌ه‌اند که این گروه جنایت‌کار را در حال گردن زدن یک شهروند نشان می‌دهد. همزمان تبهکاران داعش در نزدیکی استان دیاله یک پلیس را زخمی کردند و روز ١ جولای در موصل و کرکوک چند سردسته تبهکاران حین تدارک حملات مسلحانه دستگیر شدند.

شیرزاد صمد، کارشناس مسائل امنیتی در گفتگو با خبرگزاری فرات به افزایش حملات تبهکاران داعش به مناطق مورد مناقشه، مخاطراتی که ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند و خلاء امنیتی ناشی از مسائل میان حکومت عراق و اقلیم کوردستان پرداخته است.

'خلاء امنیتی از مسائل سیاسی ریشه می‌گیرد'

صمد به عواقب بحرانهای سیاسی مابین حکومت عراق و اقلیم کوردستان بر امنیت شهروندان اشاره کرد و گفت:"در هر منطقه و کشوری که بحران‌های سیاسی وجود داشته باشند مسائل امنیتی بروز می‌کنند. همچنانکه می‌دانیم جریان‌های سیاسی در عراق بر اساس منافع دو کشور منطقه تقسیم شده‌‌اند. اکنون در عراق حکومتی منفعل بر سر کار است و پارلمان هم نتوانسته است نقش خود را در حل مسائل امنیتی، اقتصادی و حاکمیت بر مرزهای كشور به انجام رساند. این مسائل نیز معضلات امنیتی را به دنبال داشته‌اند. ما می‌بینیم که مناطق بسیاری از عراق با بحران امنیتی روبرو هستند، همچنین ارتش ترک روزانه به عراق حمله می‌کند و بدون اعتنا به حاکمیت ملی عراق نظامیان بیشتری را به داخل خاک آن روانه می‌کند. حملات نظامی ترکیه و گسیل آنان به داخل خاک عراق دارای سوابقی دیرینه است."

'رفراندوم باعث شد مناطق مورد مناقشه با خلا امنیتی رودرو شوند'

صمد در رابطه با افزایش حملات تبهکاران داعش به مناطق مورد مناقشه گفت:"قبل از برگزاری رفراندوم، نیروهای پیشمرگه تا مرزهای حمرین و مناطق مورد مناقشه حضور داشتند. اما پس از رفراندوم نیروهای پیشمرگ عقب‌نشینی کردند. اکنون از مرزهای شنگال تا خانقین و کرکوک خلاء امنیتی بزرگی در منطقه وجود دارد. زیرا این خط تامپون مابین حکومت اقلیم و حکومت عراق است."

'در مناطق مورد مناقشه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به دولت‌های منطقه ایجاد شده‌اند'

شیرزاد صمد در ادامه دلایل ایجاد خلاء در مناطق مورد مناقشه اشاره کرده و افزود:"اکنون ارتش عراق نمی‌تواند از تمامی این مناطق محافظت کند و اجازه نمی‌دهد که نیروهای پیشمرگ به آنان کمک کنند. به دلیل عدم توافق میان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ در برخی از مناطق صدها کیلومتر مربع خالی از نیروهای دفاعی است. لازم است چندین مرکز تقویت امنیتی در این مناطق تأسیس شوند. زیرا خلاء امنیتی بزرگی وجود دارد، نیروهای داعش به آسانی در حال جولان در این مناطق هستند و سنگرهای پیشمرگ و نیروهای عراقی را هدف قرار می‌دهند. همچنین در مناطقی که خلاء امنیتی در آنها وجود دارد، گروه‌های شبه‌نظامی از سوی دولت‌های منطقه تشکیل شده و مداوما به مناطق اقلیم کوردستان حمله می‌کنند."

'کشورهای منطقه دارای برنامه‌ای طولانی‌مدت برای مناطق مورد مناقشه هستند'

صمد در ادامه ارزیابی‌های خود به اشغالگری ترکیه و مخاطرات دولت‌های منطقه بر مناطق مورد مناقشه پرداخت و افزود:"وجود خلاء این مناطق دو دلیل دارند، یکی عدم توافق میان نیروهای عراقی و کوردی است. دومین هم عدوم توافق داخلی میان نیروهای کوردهای کورد است که در نتیجه جنگ داخلی اقدام به تقیسم جغرافیای اقلیم کوردستان میان خود کردند. این‌ها به دولت‌های منطقه فرصت می‌دهند تا دست به مداخله بزنند، ارتش ترک نظامیانش را به داخل بفرستد و تحرکات داعش هم افزایش یابد. به گفته تمامی ناظران کشورهای منطقه برنامه‌ای طولانی‌مدت برای مناطق مورد مناقشه دارند. این تنش‌ها در چارچوب تصفیه حساب‌ها در مناطق مورد مناقشه صورت می‌گیرند."

'تمامی طیف‌ها بجز عرب‌ها قربانی داعش بوده‌اند'

صمد به افزایش حملات داعش در مناطق مورد مناقشه و بویژه حمله به روستاها و بخش‌های کوردنشین اشاره کرده و گفت:"وقتی تروریست‌های داعش شهر موصل و چنین منتقه دیگر عراق را کنترل کردند آنچه هدف بود نابودی طیف‌های دیگر به استثنای ملت عرب بود. به دلیل اینکه شهر موصل محل سکونت سنی‌هاست و سازمان تروریستی داعش هم خود را جانشین خلافت سنی‌ها می‌دانست و خلق عرب موصل نیز پایبندی خود را به داعش اعلام کرده بود. وقتی داعش وارد شهر شد، بجز عرب‌ها تمامی طیف‌ها و خلق‌های دیگر زیان دیدند."

'روستاهای کوردنشین کرکوک برای داعش تخلیه می‌شوند'

شیرزاد صمد، کارشناس امور امنیتی به تخلیه روستاهای کوردنشین در مناطق مورد مناقشه بویژه در کرکوک در نتیجه افزایش حملات داعش اشاره کرده و در پایان افزود:"وقتی تحرکات داعش در منطقه کرکوک افزایش می‌یابد، کوردهای آن زیان می‌بینند و در چارچوب سیاست تخلیه از این منطقه خارج می‌شوند. اکنون به دلیل تحرکات داعش وضعیت روستاهای کوردنشین کرکوک به شیوه‌ای است که شب‌ها نمی‌توانند در روستای خود باقی بمانند. به عنوان جایگزین روستاهای کوردنشین جنوب کرکوک به کشاورزان عرب پشت بستند که این نیز خطری بزرگ برای روستاهای کوردنشین دارد. زیرا این کشاورزان اغلب اهل مناطق موصل از جمله مرکز موصل، بعاج، حویجه و بخش‌های دیگری هستند که روابط گرمی با داعش داشتند یا با داعش بیعت کرده بودند. مناطق آنان به لانه تروریست‌ها مبدل شده و در این وضعیت کوردها نیز متحمل بیشترین آسیب می‌شوند."