شیوع تب کریمه کنگو در ایران

مقامات پزشکی از هجده مورد ثبت بیماری و یک مورد فوتی خبر دادند

یک مقام وزارت بهداشت ایران نسبت به افزایش موارد ابتلای به بیماری تب کنگو هشدار داده و خبرهایی از وضعیت وخیم مبتلایان به این بیماری که گویا هیچ واکسنی برای جلوگیری از آن وجود ندارد منتشر شده است.

به گفتەی بهزاد امیری، در سالجاری هجده مورد ابتلای به تب کریمه کنگو در کشور ثبت شده که پنج مورد بیشتر از سال گذشته بوده است.

دستکم یک تن از مبتلایان جان خود را از دست داده. این مقام وزارت بهداشت ایران گفته خوشبختانه تب کریمه کنگو مانند کرونا انتقال تنفسی ندارد اما هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا این بیماری در دست نیست.

فردی که در اثر این بیماری جانباخته یک زن بار دار ساکن اهواز بوده است. یک مسئول دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته فوت او مربوط به پانزدهم اردیبهشت‌ماه بود.

مشخص نیست خبر فوت این زن اهوازی در اثر کریمه کنگو چرا بیش از یکماه رسانەای نشده بود.

در عین حال، علی نیکونهاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز از شناسایی یک مورد ابتلا در این استان ایلام خبرداده و گفته فرد بیمار هم اکنون بستری و ایزوله شده است.

این مقام پزشکی توضیح داده تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که اکثرا در افرادی که در معرض تماس با دام، خون و ترشحات حیوان آلوده قرار می‌گیرند و یا افرادی که توسط کنه مورد گزش قرار می‌گیرند، مشاهده می‌شود.