سیروان بیلانه: سریال‌های ترکی ابزار ضربه زدن به جامعه و دستاوردهای خلق کورد است

سیروان بیلانه هنرمند سرشناس شهر کرکوک می‌گوید:"ترکیه از فیلم و سریال‌هایش به‌عنوان وسیله‌ای برای ضربه زدن به دستاوردهای جامعه کوردی که با خون ده‌ها هزار شهید به دست آورده ‌است، استفاده می‌کند."

به‌طور مداوم کشورهای اشغالگر کوردستان به ‌ویژه دولت فاشیستی ترکیه به وسیله فیلم و سریال‌هایشان تلاش می‌کنند تا به جامعه کورد آسیب زده و به هیچ وجه به موجودیت کوردها اعتراف نکرده و با هر روش ممکنی علیه موجودیت کوردها هستند.

لازم به ذکر است، هفته گذشته یکبار دیگر به وسیله یکی از سریال‌های ترکی به جغرافیا و موجودیت اقلیم کوردستان اهانت شد و زمانیکه در این فیلم با عنوان "گرگ تنها" فردی ترک که در یک دادگاه اقلیم کوردستان بود، می‌گفت:"ما این دادگاه شمال عراق را نمی‌پذیریم و این منطقه ملک ترکیه است و آن را به ترکیه باز خواهیم گرداند." این اولین‌بار نیست که ترکیه اینگونه دستاوردهای باشور کوردستان را بی‌ارزش کرده و به آن اهانت می‌کند و آخرین‌بار هم نخواهد بود.

همچنین در رابطه با این‌موضوع سیروان بیلانه هنرمند سرشناس کرکوک و مدیر اداره روشنفکری هنری کورد، با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

"فیلم‌ها و سریال‌های ترکی، شیرازه‌ی جامعه کوردی را از هم می‌پاشند"

سیروان بیلانه هنرمند سرشناس شهر کرکوک و مدیر اداره‌ی روشنفکری و هنری کرکوک در رابطه با تهدید و خطرات فیلم و سریال‌های ترکی علیه جامعه‌ی کوردی هشدار داد و گفت:"ما به‌عنوان هنرمندان کورد باشور کوردستان در چندین کنفرانس و گردهمایی در رابطه با اینکه فیلم و سریال‌های ترکی تاثیر بسیار بدی دارند و شیرازه‌ی جامعه کوردی را بر هم می‌زنند، هشدار داده‌ایم. ما به‌طور مداوم این سخنان را تکرار می‌کنیم و هشدار می‌دهیم، اما هیچ فرد و طیفی به آن گوش نمی‌دهد و خطرات علیه جامعه‌ی کوردستان را نمی‌بینند. در حال حاضر بدون هیچ سانسوری سریال‌ها و فیلم‌های ترکی به‌صورت نامحدود پخش می‌شوند و متأسفانه هیچ طیفی تلاش نمی‌کند این فیلم‌ها و سریال‌های ترکی را متوقف کند."

"تعدادی از این کانال‌ها توسط احزاب حکومتی اداره می‌شوند"

در رابطه با تلاش‌های وزارت روشنفکری در مقابله با این‌گونه فیلم و سریال های که به جامعه و ارزش‌های اخلاقی و ملی آسیب می‌رسانند، سیروان بیلانه به خبرگزاری فرات گفت:"وزارت روشن‌فکری چندین‌بار تلاش کرده‌است تا مرزی برای این‌گونه فیلم‌ها قرار دهد که به ارزش‌های جامعه کوردی اهانت می‌کنند، اما وزارت روشنفکری در تلاش‌هایش موفق نبوده ‌است، چون بخشی از این کانال‌ها توسط احزاب حکومتی اداره و یا پشتیبانی می‌شوند و یا کانال‌های ویژه‌ای هستند که وزارت روشنفکری نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند."

"به وسیله این فیلم‌ها کشورهای اشغالگر کوردستان به کوردها اهانت می‌کنند"

وی همچنین گفت:"باید سیستم و برنامه‌ای برای مقابله با این اهانت‌ها که به جغرافیا و فرهنگ و موجودیت خلق کورد انجام می‌شود، وجود داشته باشد. چون بارها می‌بینیم که توسط این فیلم‌ها و سریال‌های ترکی، فارسی و عربی به جامعه کورد اهانت می‌شود و در بسیاری از موقع نیز از لحاظ سیاسی به جغرافیای اقلیم کوردستان اهانت می‌کنند و با به‌کارگیری چندین مسئله برای کاهش اهمیت جغرافیا و موجودیت کوردستان تلاش می‌کنند."

"سریال‌ها و فیلم‌های ترکی وسیله‌ای برای ضربه زدن به جامعه کورد هستند"

در پایان سیروان بیلانه در رابطه با خطرات این سریال‌های ترکی اعلام کرد:"کشورهای دشمن کورد آگاهانه این فیلم‌ها را تولید می‌کنند و حتی از آن‌ها پشتیبانی مالی نیز می‌کنند. متأسفانه اقلیم کوردستان هیچ موضع‌گیری ندارد و هیچ پاسخی به این فیلم‌ها نمی‌دهد و این بسیار شرم‌آور است. امروز فیلم وسیله‌ای برای پیشرفت جامعه و ضربه زدن به جامعه‌ای است که علیه ما هستند. به‌همین دلیل باید وزارت روشنفکری راهکار لازم را علیه این فیلم‌ها و سریال‌هایی که به موجودیت و دستاوردهای خلق کورد اهانت می‌کنند، در پیش بگیرد."