واقعیت خلقمان را در مقاومت کوهستان تجلی دادیم

گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان با جنگ انقلابی خود که از ابتدای ۲۰۲۱ آن را آغاز کرده‌اند، درسی تاریخی به ارتش اشغالگر ترکیه دادند.

گریلاهای جنبش آزادیخواهی که برای آزادی ملت کوردستان و ایجاد کوردستانی آزاد مبارزه می‌کنند در کوه‌های سرزمینشان و در میان خلق کوردستان سنگر گرفته‌اند. مقاومت گریلای آزادی، واقعیت کوهستانهای کوردستان و ملت کورد را عیان کرده است، آنها حقیقت موجودیت و هستی کوردستان را در حقیقت مقاومت و دفاع  کوهستانهای قندیل معنا کرده‌اند. گریلاهای آزادی هم اکنون رژیم  اشغالگر ترکیه را زمین گیر کرده و هر لحظه هدف عملیات فدایی و گریلایی قرار می‌دهند. برای درک این حقیقت عملیات ۲۰۱۷ که در آن مقر نیروهای پلیس دولت ترک هدف قرار گرفت را به یاد آورید....

مطمئن هستم و بر این باورم که همه آن را به خاطر دارند. گریلاهای جنبش آزادیخواهی زیر این مقر دولت ترک یک تونل کشیده، از آن عکس گرفتند و سپس از آن خارج شدند، پس از مدت کوتاهی، مقر مذكور در عملیاتی فدایی به طور کامل منهدم شد. این عملیات و شیوه جنگ گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار نه آغاز است و نه پایان، بلکه حقیقت مبارزه تا آزادیست. سوال این است، آنچه این مقاومت را آفرید، چه بود و چیست؟ تفاوت و خلاقیت این شیوه جنگ گریلایی چگون به وجود آمد؟ تونل‌های جنگی ویتنام که اکنون مورد توجه قرار گرفته و به جاذبه‌های توریستی تبدیل شده‌اند، سرنوشت جنگ را تغییر داده و به کابوسی برای ارتش آمریکا تبدیل شد. خوب است که بپرسیم و درک کنیم که گریلاها در این تونل‌های جنگ چگونه مبارزه می‌کنند و با چه اندیشه‌ای اینگونه مقاومت می‌کنند؟

می‌توان گفت که گریلاهای جنبش آزادیخواهی با جنگ مدرنی که از ابتدای ۲۰۲۱ آغاز کرده‌اند، درسی تاریخی به دشمن داده و روزانه با هدف قرار دادن ارتش اشغالگر ترک آن را به طور کامل زمینگیر کرده‌اند. آنچه گریلا «شورش بیت‌الشباب» در گاره و ارتفاعات سیانه به آن دست زد همین بود. اکنون مقاومتی از نوع مقاومت «شورش بیت‌الشباب» چنان گسترش یافته است که حتی عبارت «فدایی» هم نمی‌تواند بازگو کننده تمامی جوانب این مقاومت باشد. انسان می‌تواند این خصوص را در کارزار‌های انقلابی شاهین‌های زاگرس و مقاومت جنگ خابور بوضوح مشاهده کند.

سیاست، شخصیت انقلابی و توان پاسخگویی نشانه‌های حقیقت گریلای مدرن است. این معیارها نشانگر این هستند که گریلا فقط در عرصه تکنیک نوآوری نکرده است، بلکه علاوه بر عزم راسخ خود در مجازات اشغالگرانی که پا به کوردستان گذاشته‌اند، از نقطه نظر شیوه‌های جنگ انقلابی، تکنیک و دفاع نیز روش‌های جدیدی خلق کرده‌اند. می‌توان گفت که در چهارچوب بازسازی ه.پ.گ و یژاستار برای اولین بار در تاریخ جنگ‌های چریکی و گریلایی روش‌ها و تاکتیکهای مدرن پیاده و ارائه شده است.

جنگ گریلایی در جهان بدون شک دارای ویژگی نامتقارن است. مقاومت و مبارزه‌ای که در زاپ، متینا و آواشین انجام می‌شود، پراکتیک این شیوه مبارزه مدرن است. ارتش اشغالگر ترک جهت ورود و کنترل تونل‌های جنگی حتی از سلاح‌های شیمیایی نیز استفاده کرد، با وجود ۱۱ روز بمباران و استفاده از سلاح‌های شمیایی، باز هم نتوانست کنترل تونلهای جنگی مام رشو و آواشین را بدست بگیرد. با گذشت ۳۵ روز نتوانست وارد تونل‌های جنگی تپه زندوره در عرصه متینا شود. جیلوی کوچک در عرصه زاپ مثالی دیگر از این دست است. این نشان می‌دهد که جنگ نامتقارن و غیرجبهه‌ای به بالاترین حد خود رسیده است. بله، نیروها برابر نیستند، شرایط جنگ، تجهیزات جنگی ما با دشمن برابر نیست، ولی گریلا در هر عملیاتی بر اساس شرایط جنگ و مبارزه نوین عمل کرده و مقاومتی بی‌نظیر از خود نشان داده است.

تونل‌های جنگ در ویتنام سرنوشت جنگ را تغییر داد، همچنان که در مقاومت سیانه تونل‌های جنگ شهید شورش بیت‌الاشباب در تاریخ جای گرفتند. به این معنی که دشمن از ترس وجود کمین در تونل‌های جنگی سیانه و مام رشو، جسارت نزدیک شدن به این تونل‌ها را ندارند. با وجود اینکه این مناطق و تونل‌ها را هدف بمباران شیمیایی نیز قرار دادند، ناچار به عقب‌نشینی شدند، چون گریلاها از این تونل ها به عنوان نقطه‌های پوششی به خوبی استفاده کردند. گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار بدون شک تنها کلمه‌ای جدید خلق نکرده‌اند، این تونل‌ها قبلا نیز وجود داشت، بلکه مقاومت و مبارزه در جنگ با اشغالگر تاریخ ساز شده و کلمه و مفهوم فدایی را از نو بازتعریف کرده است.

گریلاهای جنبش آزادیخواهی از سال ۱۹۸۰ در عرصه بهدینان مستقر شده‌اند و لازم نیست در باره عملیاتها و مقاومت گریلایی در مناطق زاپ، متینا و آواشین صحبتی به میان آوریم. گریلا هزینه‌های زیادی برای این مناطق متحمل شده است، عملیات‌های انقلابی زیادی در این مناطق به انجام رسانده است، هر درخت و سنگ این منطقه را با خون خود حفظ کرده و به فلسفه و حافظه مبارزه تبدیل کرده است. باشور کوردستان بخش پر از رنج سرزمینمان با حضور نیروی گریلا عجین شده است. ابتکار عمل این جنگ از ۲۳ آوریل در دست گریلاهاست. یکی از معیارهای جنگ گریلایی "استتار خود و کنترل دشمن" است، که گریلاهای کوردستان در حال حاضر این ابتکار عمل را به بهترین شیوه ممکن به پیش می‌برند.

در جیلوی کوچک دهها عملیات مشابه انجام گرفت، نیروهای اشغالگر ترک بر این باور بودند که به راحتی می‌توانند وارد این منطقه شوند، اما گریلاهایی که خود را بخوبی مخفی کرده بودند، آنها را هدف حملات ناگهانی و غافلگیرانه قرار دادند و ضربات سنگینی به آنها وارد کردند، که این به عقب نشینی آنها انجامید. به همین شکل در آواشین و در عرصه "دره کنفرانس" نیز بعد از اینکه هدف حملات نیروهای یژاستار قرار گرفتند، غافلگیر شده و به منظور عقب نشینی از این منطقه، به بمباران این منطقه اقدام کردند و تنها به این شکل توانستند، از منطقه فرار کنند.

اکنون لازم است که نگاهی به فعالیتهای نیروی پدافند دفاع هوایی شهید دلال که با توجه به امکانات بسیار کمی که در اختیار دارند نیز داشته باشیم. اکنون رژیم اشغالگر و فاشیست ترک می‌تواند بگوید "کشور با مشکل بقا روبروست". بر این باور هستیم که دولت فاشیت ترک و حکومت آ.ک.پ بعد از عملیاتهای انقلابی آمد، الیح و شرنخ این سخنان را بر زبان آورده بودند. این عملیاتهای گریلاهای جنبش آزادیخواهی تمامی سیستم مرزی حکومت ترک که برای بقای استعمارگری خود ایجاد کرده بود، را منهدم کرد.

برای آنها مشخص نیست که گریلا چه زمین از هوا و چه زمان از زمین آنها را هدف قرار می‌دهد. برای رژیم اشغالگر ترک مشخص نیست که شاهین‌های شهید آمد چه زمان آنها را از آسمان هدف قرار می‌دهند. یعنی برای آنها نامشخص است که یک تونل جنگی جدید کی و چگونه باز می‌شود. این توان انقلابی ما، کوه‌ها، شهرها و آسمان کوردستان را به جهنمی برای اشغالگران تبدیل کرده و آنها را از پای درآورده است. هر کس که بخواهد در فاشیسم ترک سهیم شود و برای کوردستان درد و رنج ایجاد کند، بدون شک هدف گریلاهای انقلابی خواهد بود. گریلاهای ه.پ.گ و یژاستار در تمامی ارزیابی‌های خود اعلام کرده‌اند که آنها پرسپکتیف "جنگ خلق انقلابی " را پیاده خواهند کرد. شاید گریلا در کوهها باشد، اما هیچ زمانی از خلقش دور نبوده است. چون کوه واقعیت موجودیت ملت است و کوه و شهر یکی هستند.گریلا، کوه‌های کوردستان را به دروازه آزادی و امید به آزادی تبدیل کرده است. باید این مسئله مهم را در ذهن خود داشته باشید: "گریلا نیروهای دفاعی ملت و سرزمین کوردستان و کوه‌های کوردستان هستند."