آغاز دور تازه‌ای از تظاهرات ضد حکومتی در تهران

از صبح امروز (٢۶ ژوئیه/ ۵ مرداد) هزاران شهروند با حضور در خیابان‌های تهران و سردادن شعار‌های ضد حکومتی همبستگی خود را با خلق عرب اعلام کردند.

هزاران شهروند ساکن تهران در همبستگی با اعتراضات خلق‌های عرب و لر در خیابان‌ها گردهم آمدند و شعارهایی علیه رژیم ایران سر دادند.

تظاهرات امروز تهران در خیابان‌ جمهوری آغاز شد و معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در برخی گزارش‌ها آمده که هسته اولیه اعتراضات در تهران، حد فاصل خيابان ۳۰ تیر و میدان بهارستان شکل گرفته بود.

«‌خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن»، «‌نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «مرگ بر دیکتاتور» و «‌توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم‌ بشه» از جمله شعارهایی بود که در اعتراض‌های تهران سرداده شده است.

پیشتر نیز با آغاز اعتراضات خوزستان به بی‌آبی، گروهی از فعالان مدنی عصر سه‌شنبه ۲۹ تیرماه با برگزاری تجمعی مقابل وزارت کشور ضمن حمایت از این اعتراض‌ها، سرکوب معترضان را محکوم کردند.

نیروهای امنیتی برخی از شرکت‌کنندگان در این تجمع از جمله نرگس محمدی، آرش صادقی، رسول بداقی، آرش کیخسروی و جعفر عظیم‌زاده، روح‌الله مردانی، بهزاد همایونی و پوران ناظمی و حمید آصفی را برای چند ساعت بازداشت کردند.

کمی قبل از این تجمع، تعدادی از مسافران در ایستگاه مترو صادقیه تهران، به طور خودجوش فریاد «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر داده بودند.

سر دادن شعار ضد جمهوری اسلامی و ضد علی خامنه‌ای در تهران، بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت.

نیروهای امنیتی با حضور پرشمار در خیابان‌های شهرهای مختلف، کشتن دست‌کم ۹ نفر، قطع اینترنت و همچنین بازداشت‌های گسترده، در صدد سرکوب اعتراض‌ها هستند.