اِبرو گونای: ما با انتشار اعلامیه فراخوان برای دمکراسی، گزینه جدیدی را مطرح می‌کنیم

ابرو گونای سخنگی رسمی حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام کرد که حزب وی سند فراخوان برای دمکراسی را در ۲۷ سپتامبر برای افکار عمومی منتشر می‌کنند که در نوع خود گزینه‌ای جدید است به خلق‌های ترکیه و حاکمیت سیاسی ارائه می‌شود.

اِبرو گونای سخنگوی حزب دمکراتیک خلق‌ها در دفتر مرکزی این حزب کنفرانسی خبرگزاری را برگزار کرده و موضوعات روز را مورد ارزیابی قرار داد.

زبان کوردی ممنوع است

ابرو گونای در ابتدای کنفرانس خبری خود به آموزش به زبان مادری اشاره کرده و اظهار داشت که مسئله آموزش به زبان مادری هنوز هم حل نشده است. در عصر جدید آموزش کوردی و بسیاری از زبان‌های کهن بار دیگر نادیده گرفته شده‌اند. این زبان خارج از زبان اموزشی قرار گرفته و ممنوع شده است.

ابرو گونای در رابطه با اعلامیه‌ای که قرار است حزب وی در ۲۷ سپتامبر  منتتشر نماید اظهار داشت: حاکمیت آ.ک.پ در تمام حوزه‌ها شکست خورده است و وارد بحران شده است. برای خلق‌های ترکیه این اداره و مدیریت دیگر نمی‌تواند مورد توجه باشد.

ما بار دیگر برای خلق‌های ترکیه که زیر مصیبتهای یکصد ساله قرار گرفته‌اند، گزینه جدیدی را برای ادامه حیات آماده کرده‌ایم. در تابستان ما با تمام بخش‌ها و اقشار جامعه ارتباط برقرار کرده‌ایم،  ما در خصوص مسائل و مشکلات در ترکیه و دست‌یابی به راه حل این مشکلات گفتگو کرده و پیشنهادات لازم را  اخذ کرده‌ایم. ما تمام بخش‌های اجتماعی را برای حل مسائل و مشکلات و یافتن راه حلی مشترک به مسئولیت‌پذیری فرا می‌خوانیم.

با این فراخوان برای آزادی آینده تلاش می‌کنیم

ما برای کشوری که همه در آن بتوانند با هویت و اعتقادات خود آزادانه زندگی کنند، این فراخوان را منتشر می‌کنیم. ما اعلام می‌کنیم که خلق‌های ترکیه می‌توانند با حیاتی دمکراتیک و عادلانه و آزاد زندگی کنند.

ما به عنوان حزب دمکراتیک خلق‌ها برای آزادی این میهن، روز ۲۷ سپتامبر، سند فراخوان برای دمکراسی را منتشر می‌کنیم و گزینه جدید را به نهادهای سیاسی و خلق‌های ترکیه ارائه می‌کنیم. ما می‌خواهیم که با این گزینه، همه را به ایجاد کشوری که در آن عدالت برقرار باشد، از ستم و خشونت و نابرابری و گرسنگی و فقر خبری نباشد، فرا بخوانیم.

گونای در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ۲۰ سپتامبر مصادف با سالگرد قتل آپی موسا بوده و در ادامه افزود از سال‌های ۱۹۹۰ دستانی متوجه قتل افراد و شخصیتهای کورد بوده و همان دستهایی که روزی متوجه قتل آپی موسا بودند، امروز دنیز پویراز را به قتل رسانده‌اند. اما ما تا آخرین نفس مبارزه را ادامه داده و  تمام  قتل‌های نامخشص را مورد حسابرسی قرار می‌دهیم.