ارن کسکین: قاتلان دهه ۹۰ امروز در کنار حاکمیت هستند

ارن کسکین دبیرکل مشترک سازمان حقوق بشر در نشستی که برای  گرامیداشت یاد مدد سرحد اظهار داشت: قاتلان سال‌های ۹۰ امروز در کنار حاکمیت هستند.

بنیاد پژوهش‌های اجتماعی و حقوقی TOHAV به مناسبت سالگرد قتل مدد سرحد، وکیل و عضو موسس بنیاد خلق و آزادی KURT-KAV نشستی را با عنوان «وکلای کورد به قتل رسیده و واقعیت قانون» برگزار کرد. مدد سرحد ۲۷ سال قبل به قتل رسیده است. ارن کسکین دبیرکل مشترک سازمان حقوق بشر، سرتاچ اکینجی، حکمت اپوزدمیر و بسیار از وکلای دیگر در این نشست که در کانون وکلای استانبول در باکرکوی برگزاری شد، شرکت کردند.

کوردی نستوه و مبارز

ارن کسکین دبیرکل سازمان حقوق بشر در این نشست سخنرانی کرده و اعلام نمود که وکلایی که به قتل رسیده‌اند، در مبارزه کورد، جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده و وکلای جوان هم این راه را ادامه می‌دهند. ارن کسکین در این رابطه افزود: به همین دلیل است که من خوشحالم که جوانان بسیاری را در این جا می‌بینم. مدد سرحد برای کوردستان شخصیتی ارزشمند به شمار می‌رود. زیرا او بود که توانست وکلای کورد را گردهم آورد. سال‌های دهه ۹۰ میلادی سال‌های بسیار دشواری بودند. اما در برخی از ابعاد،  ما در آن زمان آزادتر بودیم. زیرا در آن دوره به عنوان وکیل مدافع، دادستانی، قاضیی وجود داشت که بتوانیم مسائل را با آن مطرح کنیم. اما اکنون چنین مسئله‌ای وجود ندارد.

ارن کسکین در ادامه  اظهار داشت که مدد سرحد از تاثیرات مهمی بر بسیاری از وکلا برخوردار بود و بر اساس تفکر کوردی خود، شخصیتی بود که از سوی همه مورد احترام بود و دوست داشته می‌شد. با هویتی مشخص و کوردی کار می‌کرد. بسیار خوش پوش و خوش سخن بود. تحت تاثیر وی بود که وکلای کورد گردهم آمدند و تصمیم گرفتند که سازمان جدیدی را تاسیس کنند، در همان زمان بود که دست به تاسیس بنیادهایی علیه کُلنیالیسم زدند. ما به انها وکلای کوردستانی می‌گفتیم. در سال ۱۹۹۳ در کوردستان قتل‌ها ادامه پیدا کردند. کسکین در ادامه با گفتگو در خصوص مبارزات مدد سرحد اظهار داشت: کسانی که در سال‌های ۱۹۹۰ دست به قتل و کشتار زدند امروز با حکومت در مسند قدرت قرار دارند. امروز به عنوان مدیر و مسئول در این حکومت سهیم هستند.