طیب اردوغان در آواره کردن کوردها دست دارد

روزنامه بیلد آلمان در گزارشی از نقش طیب اردوغان در آواره کردن کوردها سخن به میان آورده است. به گفته‌ی مسئولان پلیس مرزی آلمان، آوارگان در تورهای ویژه به مینسک پایتخت روسیه سفید منتقل شده‌اند.

از تابستان امسال بحران پناهندگان در مرز میان بلاروس و لهستان وجود داشته است. اغلب این پناهجویان اهل باشور و روژاوای کوردستان هستند که از طریق هوا به مینسک پایتخت بلاروس رسیده‌اند. آنان برای رسیدن به آلمان و کشورهای دیگر اروپا اکنون به مرز لهستان رسیده‌اند. اما پس از آنکه اتحادیه اروپا به کمک لهستان آمد و مرزهای این کشور را بست پناهجویان در جنگل‌های مرزی مستقر شدند.

به گزارش روزنامه بیلد از روزنامه‌های پرتیراژ آلمان پشت ترافیک گسترده پناهجویان هر کدام از آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس، ویلادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و طیب اردوغان رئیس جمهوری ترک قرار دارند.

بیلد در گزارش ویژه خود می‌گوید که هر سه رهبر از پناهجویان همچون ابزاری علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کنند و سپس به تفصیل در مورد انتقال پناهجویان از مسکو، استانبول، آنتالیا، هولیر و دمشق به مینسک از طریق هواپیما پرداخته است.

پرواز به مینسک با هواپیماهای ویژه بدون بلیط

هک تاگانز رئیس سندیکای پلیس فدرال آلمان به روزنامه بیلد گفته است که پناهندگان از طریق خط هوایی ترک که ۴٩ درصد سهام آن متعلق به دولت ترکیه است و ۵١ درصد دیگر سهامی آن به آروفلوت روسیه تعلق دارد در تورهای هوایی به مینسک منتقل شده‌اند. به نقل از روزنامه بیلد این دو شرکت هوایی در بحران پناهندگان در مرز بلاروس-لهستان نقش مهمی را ایفا کرده‌اند و این واقعیت از سوی مراکز امنیتی پلیس آلمان تأیید شده است.

بر اساس گزارش بیلد برای انتقال پناهجویان، تعداد پرواز هواپیماهای میان کشورهای خاورمیانه و مینسک که در زمستان ٢٠١٩-٢٠٢٠ تنها ١٧ پرواز بود در زمستان ٢٠٢٠-٢٠٢١ به ۵٧ پرواز افزایش یافته و سفرهای هولیر باشور کوردستان به دمشق پایتخت سوریه نیز به شیوه‌ی چشمگیری افزایش یافت.

استانبول و مسکو دو مرکز جمع‌آوری پناهجویان بوده‌اند. شرکت هوایی ترک تعداد پرواز‌های استانبول -مینسک را به دو پرواز در روز افزایش داده است. علی‌رغم آنکه شرکت‌ تور هوایی بلاوا-ی بلاروس فروش بلیت‌ اینترنتی را برای سفر آنتالیا-مینسک متوقف کرده بود این مسافرت‌ها به ۴ پرواز در روز افزایش یافته‌اند.

نقشه برای تخلیه باشور و روژاوا

رژیم اردوغان که با همکاری روسیه و بلاروس از پناهندگان همچون اسلحه‌ای علیه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند، همزمان تلاش می‌کند تا باشور و روژاوای کوردستان را تخلیه کند. اغلب پناهجویانی که در بلاروس گردهم آمده‌اند اهل مناطق بهدینان استان دهوک و سلیمانیه باشور کوردستان هستند.

اعلام شد پناهجویانی که غالبا از جوانان باشور کوردستان از طریق هولیر یا استانبول به بلاروس سفر کرده‌اند. جالب این است که نقشه تخلیه سیستماتیک باشور کوردستان به موازات آغاز حملات اشغالگرانه رژیم ترک به باشور وارد مرحله اجرایی شده است. بنابر آمار مرکز لوتکه در سال جاری ۴٠ هزار شهروند عراق از این کشور خارج شده‌اند.

پناهندگانی که در مرز لهستان تنها گذاشته شده‌اند روز گذشته دست به راهپیمایی زدند و خواستار عبور از مرز شدند. حکومت لهستان ١٢ هزار نیروی نظامی را به منطقه گسیل کرده و تدابیر شدیدی را به مرحله اجرا گذاشته‌اند. در وضعیت طاقت‌فرسای زندگی در مناطق مرزی بلاروس-لهستان تاکنون ١٠ پناهنده جان خود را از دست داده‌اند.