بکتاش آبتین، شاعر زندانی درگذشت

شاعر، نویسنده و فیلمساز، بکتاش آبتین که در زندان اوین به کرونا مبتلا شده بود صبح امروز درگذشت

بکتاش آبتین، شاعر، نویسنده، فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران در نتیجه ابتلا به کرونا در زندان اوین صبح امروز (١٨ دی/ ٨ ژانویه) در ۴٧ سالگی چشم از جهان فروبست.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با اعلام اینکه "حکومت آزادی‌ستیزان، گُردی از دلاوران آزادی‌خواه را از ما گرفت" خبر درگذشت بکتاش آبتین را تأیید کرده‌اند. کانون نویسندگان ایران با بیان اینکه "بکتاش آبتین زنده است چون روح آزادیخواهی و ستیز با پلشتی استبداد و ستم زنده است" می‌افزاید که بزودی افکار عمومی را در جریان جزئیات ستمی که بر بکتاش آبتین رفته است قرار می‌دهد.

این شاعر و فیلمساز از ۵ مهر ١٣٩٩ در حال گذراندن محکومیت ۶ سال حبس خود بود. حکومت ایران بکتاش آبتین را به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" به ۶ سال حبس محکوم کرده بود.

بکتاش آبتین در آذر ١٣٩٩ در پیامی صوتی از زندان اوین درباره مشکلات و سایه سنگین نهادهای امنیتی بر زندانیان سیاسی خبر داده بود. آقای آبتین در این پیام افشا کرده بود که بازجوها و مأموران امنیتی به برخی از زندانیان سیاسی وعده‌هایی می‌دهند تا زندانیان از هم‌بندی‌های خود جاسوسی کنند.

انتشار تصویری از بکتاش آبتین در ٢٨ تیر ١۴٠٠ که او را با پاهای زنجیرشده به تخت بیمارستان نشان می‌داد موجب خشم شهروندان و گسترش اعتراض در فضای مجازی شد.

آذر ١٣٩٩ بیش از ١٣٠٠ نفر از شاعران و نویسندگان با امضای بیانیه‌ای حکم زندان این شاعر و دو نویسنده دیگر به نام‌های کیوان باژن و رضا خندان از سوی حکومت ایران را محکوم کردند.

انجمن قلم آمریکا پیش از این در ١٧ شهریور ١۴٠٠ جایزه «آزادی قلم» سال ٢٠٢١ خود را به بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن سه نویسنده زندانی در زندان‌های رژیم ایران اهدا کرده بود.

بکتاش آبتین سال ١٣۵٣ در شهر ری متولد شد. آبتین از میانه دهه ۷۰ خورشیدی تاکنون چند مجموعه شعر منتشر کرده است که از این میان می‌توان به مجموعه‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» اشاره کرد.

او همچنین ساخت چند فیلم مستند را در کارنامه هنری خود دارد، از جمله فیلم‌های «۱۳اکتبر ۱۹۳۷» مستندی درباره لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر و آهنگساز سرشناس ایرانی؛ «همایون خرم»، مستندی درباره این آهنگساز نامی ایران و «آنسور» که بخشی از آن درباره زندگی علیشاه مولوی، شاعر فقید عضو کانون نویسندگان ایران است.

آبتین در زندان اوین دو بار به ویروس کرونا مبتلا شد و به دلیل عدم توجه مسئولان زندان برای انتقال به بیمارستان وضعیت بیماری او حاد شد. شب ١۵ آذر بکتاش آبتین بدون اطلاع خانواده و هم‌بندانش به دلیل تب شدید و فشار خون مخفیانه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد. خانواده و دوستان وی مجبور شدند به دلیل وخامت جسمی وی را به بیمارستان ساسان منتقل کنند. اما شدت بیماری بکتاش آبتین پزشکان را مجبور کرده بود روز ١٢ دی ١۴٠٠ وی را به کمای مصنوعی قرار دهند.