برگزاری مراسم نوروز در شنگال و اروپا

مراسم نوروز در شنگال و چندین کشور اروپا از جمله سوئیس، فرانسه، بلژیک، سوئد، هلند و یونان برگزار گردید. در تمامی مراسمات برگزار شده بر ارتقا مبارزه برای محقق ساختن آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تاکید شد.

سوئیس

در چندین شهر سوئیس جشن انقلاب و مقاومت نوروز با سازماندهی چند فعالیت مختلف برگزار شد.

در آخر هفته در سوئیس جشن نوروز در شهرهای:

بیل

آراو، بروژ

ژنو

لوزرن

وینترتور

سانت گالن

برگزار شد و در آن به معاهده لوزان اشارە شد کە ١٠٠ سال پیش کوردستان را به چهار قسمت تقسیم کرد و خواستار "وحدت ملی" علیه آن شدند.

شنگال

شب گذشته جوانان ایزدی به پیشاهنگی اتحادیه زنان ایزدی و اتحادیه جوانان ایزدی در روستای کولکا در کوه شنگال جمع شدند و در راستای مراسم نوروز یک راهپیمایی با مشعل ترتیب دادند.

جوانان همراه با مشعل‌ها پرچم‌های حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک)، یگان‌های مقاومت شنگال (ی. ب. ش) و یگان‌های زنان شنگال (ی.ژ.ش) و تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را برافراشته بودند و با شعار "نوروز مبارک" و "بێ سەرۆک ژیان نابێت" به سمت آرامگاه شهید دلگش و شهید برخودان حرکت کردند.

سپس جوانان آتش نوروز را روشن کردند و سارا بوتان به نمایندگی از جوانان گفت: ما با روحیه کاوه معاصر به مبارزه و مقاومتمان برای آزادی و آزادی رهبر آپو ادامه خواهیم داد.

ما جوانان ایزدی به دشمن اشغالگر می‌گوییم که هر کاری بکنند نمی‌توانند اراده جامعه ایزدی را بشکنند و مانع پیشرفت ما شوند.
         


        

فرانسە

دە‌ها تن از جوانان به پیشاهنگی جنبش جوانان انقلابی (ت.ج.ش) و زنان مبارز جوان (تکوژن) در چهارچوب کمپین "به جنگ آزادی بیایید" برای جشن نوروز به میدان‌های شهر درانس فرانسه رفتند.

یونان

جشن نوروز در آتن یونان به پیشگامی مرکز فرهنگی دموکراتیک کورد و جنبش جوانان انقلابی (ت.ج.ش) برگزار شد. این مراسم در پروتو مایو ( ١ ماه می) برگزار شد. همزمان با کوردها، گروه‌های چپ، سوسیالیست و آنارشیست یونانی نیز شرکت کردند.

این مراسم با یک دقیقه سکوت به یاد و خاطر شهدا آغاز شد. سپس شاکر گارزان به نمایندگی از مرکز فرهنگی دمکراتیک کورد در آتن به ایراد سخنرانی پرداخت و در مورد اهمیت این روز صحبت کرد.

جشن نوروز با سردادن شعارهای "زنده باد نوروز" و "بژی سەرۆک ئاپۆ" به پایان رسید.

هلند

کوردهای هر چهار بخش کوردستان در مرکز آمستردام گرد هم آمدند تا نوروز را جشن بگیرند.

با وجود بارندگی شدید، آتش نوروز برافروخته شد و رقص و پایکوبی اجرا شد و شعار "بژی سەرۆک ئاپۆ" سر داده شد.

بلژیک

کوردها و دوستانشان آتش نوروز را در شهر گنت بلژیک روشن کردند. جمعیت ساعت ١٩ گرد هم آمدند و دور آتش نوروز به آواز خواندن و پایکوبی پرداختند.

سوئد

کوردها چند روزی است که جشن نوروز را در شهرهای مختلف سوئد برگزار می‌کنند.  آتشهای نوروزی دیروز از ساعت ١٥ در مرکز گوتنبرگ با یک دقیقه سکوت آغاز شد، این مراسم به شهدای انقلاب زنان و ژینا امینی تقدیم شد.

عکس‌هایی از قیام پس از قتل ژینا امینی توسط نیروهای دولت ایران در میدان بە اهتراز درآمدە بود و شعار "ژن، ژیان، ئازادی" سر داده شد.

در ١٩ مارس، جشن نوروز در اوربرو و گوتنبرگ برگزار شد. سمیرا توران و علی کازان، روسای مشترک انجمن خلق اعلام کردند؛ کسانی که حق رای دارند باید در انتخابات شرکت کنند و رای دهند و در عین حال همه باید مسئولانه برای کمک به زلزله‌زدگان عمل کنند.