چاوش اوغلو با وزیر خارجه و رئیس جمهور ایران دیدار کرد

وزاری خارجه ترکیه و ایران در حالی در تهران گردهم آمدند که بحران میان دولت‌های مطبوع آنان به بالاترین سطح خود در سال‌‌های اخیر رسیده است. به نظر می‌رسد وضعیت فلج کننده اقتصادی و نارضایتی‌های داخلی در هر دو کشور این دو را وادار به دیدار کرده باشد.

وزیر امور خارجه ترکیه به دعوت امیر عبداللهیان به تهران سفر کرد. این سفر در زمانی صورت می‌پذیرد که روابط دو کشور در مقایسه با گذشته از یک اطمینان خاطر مطلوب برخوردار نیست. مساله کورد شاید تنها نقطه اشتراک طرفین باشد که هر دو آنرا انکار می‌کنند و بدنبال ربودن گوی سبقت در زمینه سرکوب کوردها بوده‌اند.

روز گذشته (١۵ نوامبر/ ٢۴ آبان) امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای خود گفت دو دولت مستقر در تهران و آنکارا باید به سرعت هر گونه موانع احتمالی در مسیر مناسبات دو کشور را برطرف کنند.

او همچنین از اردوغان به عنوان "عالیجناب" نام برد و ابراز امیدواری کرد سندی که در مورد همکاری بلندمدت دو کشور تهیه کرده‌اند در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا برسد.

چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در این کنفرانس خبری ضمن ظالمانه خواندن تحریم‌هایی که علیر‌م توافق برجام علیه تهران وضع شده است، قطعه شعری از سهراب سپهری خواند که موجب ذوق زدگی رسانه‌های داخلی ایران شد. او شعر "خانه دوست کجاست" را خواند و گفت که خانەی دوست را همیشه تهران می‌داند.

چاوش اوغلو همچنین با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران دیدار کرد. ابراهیم رئیسی در این دیدار گفته مبارزه با تروریسم می‌تواند از محورهای همکاری‌ تهران و آنکارا باشد و ایران برای ارتقای سطح همکاری در این زمینه آماده است.