'دادگاه مردمی آبان نشان می‌دهد که اپوزیسیون با رژیم مقابله می‌کند'

طی هفته‌ی گذشته دادگاه مردمی آبان با هدف رسیدن به عدالت و دادخواهی در لندن برگزار شد. در این دادگاه شمار بسیاری از شاهدان، فعالان و خانواده‌های قربانیان سال‌ ۹۸ حضور به عمل آورده و خواهان عدالت شدند.

ژنها، خبرگزاری زن در رابطه با دادگاه مردمی آبان گفتگویی با لادن بازرگان، فعال سیاسی و از خانواده‌های جان‌باختگان سال ۶۷ انجام داده است که چکیده‌ای از آن به شرح زیر است.

لادن بازرگان با اشاره به دادگاه مردمی آبان گفت: این دادگاه به وسیله‌ی سازمان عدالت برای ایران و حقوق بشر ایران و با هم علیه اعدام، تشکیل شد و خانواده‌های کشته‌شدگان آبان با شهامت هر چه تمامتر با وجود اینکه از قساوت قلب جمهوری اسلامی با خبر هستند، در این دادگاه شهادت دادند و عده‌ی زیادی مجبور شدند چهره‌ی واقعی خودشان را پنهان بکنند، چون به خوبی می‌دانند که رژیم از خانواده‌های آنها انتقام خواهد گرفت.

وی در ادامه می‌گوید:‌ جمهوری اسلامی به محض روی کار آمدن، ابتدا با کشتار سران رژیم پهلوی شروع کرد و در دهه‌ی شصت با زندانی کردن و اعدام و دفن دست جمعی فعالین سیاسی ادامه داد.

در دهه‌ی هفتاد فعالین مدنی و فرهنگی را در قتل‌های زنجیره‌ای به قتل رساند و در دهه‌ی نود اسلحه‌شان را به سوی مردم عادی نشانه رفته، در عرض ۵ روز بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر بی‌گناه را به گلوله بست برای اینکه می‌خواهد سرپا بماند.

لادن در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به جنایاتی که جمهوری اسلامی در آبان ۹۸ انجام داد گفت این سرکوب یکی از شدیدترین کشتارهای مردم از زمان صفوی تاکنون بوده و قابل بخشش نیست، وی ادامه داد: خانواده‌های دادخواه پرچمدار مبارزه با رژیم هستند و در مقابل این خلافت اسلامی ایستاده و جنبش دادخواهی مردم این رژیم را به زیر خواهد کشید.

او در ادامه افزود: ابتکارهایی همچون دادگاه مردمی آبان، اسناد جنایت‌های رژیم سرکوبگر ایران را ثبت می‌کند تا در آینده بتوانیم علیه رژیم از آنها استفاده کنیم.

لادن بازرگان در خاتمه می‌گوید: در دادگاه مردمی ایران تریبونال در سال ۲۰۱۲ که به همت خانواده‌های جان‌باختگان دهه ۶۰ برگزار شد، ۲۴ سال طول کشید تا ما توانستیم چنین دادگاهی برگزار کنیم، در حالیکه دادگاه مردمی آبان تنها دو سال بعد از جنایت‌های رژیم برقرار شد، و این نشان می‌دهد که اپوزسیون فعال و زنده‌ست و جلوی این رژیم ایستاده و با آن مقابله می‌کند و این یک پیام مهم است.