عدم پیگیریی، بی‌مسئولیتی و مصونیت از مجازات منجر به افزایش نژادپرستی می‌شود

مرال چیلدر، عضو کمیسیون مبارزه با تبعیض و نژادپرستی IHD اظهار داشت که ایدئولوژی رسمی دولتی، سهل انگاری و مصونیت از مجازات به یک اندازه منجر به افزایش نژادپرستی در ترکیه می‌شوند.

کشته شدن یک خانواده کورد در قونیه، حمله به سوری‌هایی منطقه آلتنداغ آنکارا که از جنگ فرار کرده‌اند، شکنجه و تبعیض علیه مردم، قطع درختان و آتش‌سوزی جنگل‌ها و زیر سئوال بردن هویت جوامع همه و همه نشان از افزایش حملات نژادپرستانه در ترکیه است. مرال چیلدر، عضو کمیسیون مبارزه با تبعیض و نژادپرستی انجمن حقوق بشر (IHD) در گفتگویی با خبرگزاری فرات نیوز به ظهار نظر در باره این موضوعات پرداخت.

مرال چیلدر با اشاره به این حملات که عمدتا علیه کوردها انجام می‌گیرد، یادآور شد: "در ساکاریا، استانبول و کاشه مردم تنها این به دلیل که کوردی صحبت کرده‌اند، هدف نژادپرستی و تبعیض قرار گرفته و تبعیض نژادی بر کارگران کشاورز در این نواحی اعمال می‌شود.

مرال چیلدر اظهار داشت به این دلیل که این حملات نژادپرستانه نادیده گرفته شد و حتی نیروهای اپوزیسیون نیز سهل‌انگاری کرده و در زمان خود با این اقدامات مخالفت نکردند، این حملات نفرت‌انگیز افزایش یافته و در شهرهای مختلف شاهد حملات نژادپرستانه هستیم، همین حملات در قونیه منجر به کشتار یک خانواده کشاورز کورد شد. مخالفان نیز چون از این حملات بی‌اطلاع بودند، نتوانستند در برابر آنها مقاومت کامل کنند. مدیر اجرایی IHD یادآور شد که هم دولت و هم اپوزیسیون اصلی با گفتن "خصومت" و "جنگ بین دو خانواده" سعی کردند این جنایت را مخفی کنند و افزود به جای ذکر مشکل اصلی، چنین اظهاراتی باعث عادی سازی این حملات و افزایش نژادپرستی می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت که حمله به آوارگان سوری چیز جدیدی نیست، اما چون در قبال آن موضع‌گیری نمی‌شود، شاهد افزایش حملاتی از این دست هستیم. به همین دلیل نیز حادثه تلخ آلتنداخ آنکارا اتفاق افتاد.

وی در ادامه گفت که با توجه به ایدئولوژی رسمی دولت، می‌توان علت اصلی وقوع چنین حملاتی را نژادپرستی، بی‌تفاوتی و مصونیت از مجازات دانست. این امر از آموزش در دوران کودکی، از اجرای قوانین، از نحوه اداره کشور شروع می شود. این خط سیاسی تحکیم یافته و سپس با کلمات اقتدار و مخالفت ادامه می‌یابد. بدتر از همه، این کلمات از طرف مردم، از سوی رای دهندگان و طیفهای گوناگون جامعه حمایت می‌شوند. همین امر باعث تشدید این جنایات می‌شود، چون خاطیان می‌دانند که مردم با این حملات نژادپرستانه مخالفت نمی‌کنند، آنها مجازات نخواهند شد و هیچگاه در جامعه مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند. باید درک کنید که ایدئولوژی رسمی دولتی و ایدئولوژی این گروه‌ها یکی است. ما این را به راحتی در حادثه بولویا دیدیم. تصمیم تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه شهردار بولویا با موافقت ۸۰ درصد رای ساکنان این شهر همراه شد.

مرال چیلدر همچنین اظهار داشت که با وجود تداوم این حملات، هیچ مخالفت واقعی با نژادپرستی در ترکیه وجود ندارد و افزود که مانند اروپا، هیچگاه اعتراضی اجتماعی علیه نژادپرستی صورت نگرفته است.

مرال چیلدر اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک و مخالف تنها پشت درهای بسته و در محافل خصوصی خود این حملات را محکوم کرده و پیام‌های محکومیت خود را ارسال کرده‌اند و گفت: "ما به خیابان‌ها نرفتیم، به آلتنداغ نرفتیم، در مقابل خانه‌های پناهجویان سوری نگهبانی ندادیم، هزاران نفر به قونیه نرفتند. تنها شاهد نارضایتی در رسانه‌های مجازی بودیم. چند حزب سیاسی نظیر ه.د.پ نارضایتی خود را نشان داده‌اند، اما این کافی نیست. فقط با انتشار مطالبی در محکومیت این نژادپرستی در مطبوعات نمی‌توان به نتیجه مطلوب رسید، برای محکومیت این اقدامات باید عملی و از نزدیک وارد این حوادث شده و آن را در پراکتیک محکوم کنیم. ما نیروهای دمکراتیک و اپوزیسیون باید دست به دست هم داده و راه حلی اساسی پیدا کنیم. در این جغرافیا همیشه نژادپرستی وجود داشته است. حملات علیه ارامنه، رومی‌ها ، آسوری‌ها و سریانی‌ها، مسیحیان، کوردها و علویان همواره در دستور کار بوده است. چند روز پیش مسجدی مورد حمله قرار گرفت. در ابتدا روی دیوار آن با نوشتن جملات رکیک و نژادپرستانه، هتاکی را شروع کردند. این نژادپرستی با بی‌توجهی به حملات و عدم وجود قانون مجازات خاطیان تشدید می‌شود."

مرال چیلدر اظهار داشت که تا زمانی که آنها با سیاست جنگ مخالف نباشند، بحث‌ها در این باره محدود خواهد بود و اقدامی صورت نخواهد گرفت. وی تاکید کرد تا زمانیکه راه حل کامل پیدا نشود، تا زمانی که بحث و گفتگوی مناسبی در مورد مسائل موجود و علت و معلول این حوادث تلخ صورت نگیرد، چنین حملاتی صورت خواهد گرفت. تا زمانی که خاطیان تحمل شده و از آنها محافظت شود، این جرایم و جنایات نژادپرستانه ادامه خواهند داشت.