"در صورتیکه راه حلی سیاسی برای سوریه موجود باشد ما در آن مشارکت می‌کنیم"

ریاض درار ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک اعلام نمود که ارتباطاتی با دولت‌های اروپایی در رابطه با وضعیت سوریه برقرار کرده‌ایم و در این باره اظهار داشت: بدون شک اگر راه حل سیاسی برای سوریه موجود باشد، ما در ان مشارکت می‌کنیم و نباید ما را به حاشیه برانند.

مجلس سوریه دمکراتیک از زمانیکه در سال ۲۰۱۵ تا امروز، برای شفاف کردن واقعیت پروژه دمکراتیکی که در شمال-شرق سوریه مستقر شده است، تلاش‌های زیادی را انجام داده است و همچنین تلاش می‌کند که از طریق نشست، برگزاری پنل و دیالوگ داخلی سوریه دمکراتیک ایجاد شود. در همین راستا مجلس سوریه دمکراتیک به منظور ایجاد درک درست در میان جهان عرب و مقابله با اقداماتی که به منظور جعل واقعیات از سوی دشمنان صورت می‌گیرد، دفتر نمایندگی خود را در قاهره و واشنگتن افتتاح کرده است. مجلس سوریه دمکراتیک سه روز پیش نیز دفتر خود را در وین نیز افتتاح کرد.

خبرگزا هاوار در دیداری با ریاض درار تحولات اخیر و اهاف بازگشایی این نمایندگی‌ها را تحلیل کرد. در این گفتگو ریاض درار اعلام کرد که پروسه دمکراتیک شدن در ترکیه موضوعی آسان نیست زیرا مانعی اساسی در راه توسعه این مسئله وجود دارند. رژیم می‌گوید که خلق نمی‌تواند به این مسئله دسترسی پیدا کند و اپوزیسیون اسلامی می‌تواند از این طریق استبداد اسلامی را بر مردم تحمیل کند.

هاوار: به عنوان ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک شما در واشنگتن و قاهره نمایندگی‌های خود را افتتاح کرده‌اید، چند روز پیش نیز نمایندگی خود را در وین افتتاح کرده‌اید. هدف شما از افتتاح دفتر نمایندگی مجلس سوریه دمکراتیک در وین چیست؟

ریاض درار: افتتاح نمایندگی مجلس سوریه دمکراتیک در وین بخشی از فعالیتهای ما در اروپا و مناطق دیگر جهان هستند. هدف ما این است که مستقیما بتوانیم نمایندگی تمام سوری‌ها را برعهده داشته باشیم. به برقراری دیالوگ دست بزنیم و تصویر درستی را از وضعیت شمال-شرق سوریه ترسیم کنیم، نه تصویری غیر واقعی که برخی از افراد و شخصیتهای اپوزیسیون آن را به نمایش می‌گذارند و این منطقه را به عنوان منطقه‌ای کوردی که در تلاش برای تجزیه نشان می‌دهند. از طریق این دیدارها که ما با سوری‌ها انجام می‌دهیم تلاش می‌شود تا این موضوع را به طور کامل در ذهن آنان تصریح و شفاف کنیم.

همچنین ما دیدارهایی را با نمایندگان اروپایی و سیاستمداران کشورهای مختلف اروپایی انجام می‌دهیم تا تحولات منطقه را برای آنان بازنمایی کرده و موضوعات مرتبط به تروریسم و چگونگی مبارزه علیه ترور، مسائل و مشکلات مرتبط به زندانیان داعشی و امکان برگزاری دادگاهی برای آنها و همچنین انتقال انها به کشورهای متبوعشان را مورد بررسی قرار دهیم.

از طرف دیگر دیدارهای ما با طرف‌های درگیر مشتمل بر موضوع چگونگی حل مسئله فرزندان تبهکاران داعشی است که خودمدیریتی مسئولیت هماهنگی انتقال آنها به کشورهای مبتوعشان را بر عهده دارد. زیرا این مسئله به دلیل آموزش‌های جدید به این کودکان اهمیت بسیاری دارد. هدف اصلی این است که تصویری درست و صحیح از سیستم شمال-شرق سوریه ترسیم شود. این سیستم سیستمی دمکراتیک است، مرکز گرا نیست و تلاش می‌شود که راه حلی سیاسی را برای تنش‌های سوریه بیاید و هدف این است که ما نیز در این پروسه مشارکت بکنیم. زیرا مجلس سوریه دمکراتیک و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، همراه با تمام تلاش‌های خود برای حل مسائل سیاسی، به کنفرانس‌های بین‌المللی دعوت نشده است. علت این مسئله نیز نواقص و کاستی‌هایی هستند که از ابتدا وجود داشتند، همچنین به دلیل فوبیایی است که برخی از گروه‌های اپوزیسیون در خصوص ما داشته‌اند، به همین علت این منطقه نادیده گرفته شد، ما نیز تلاش می‌کنیم تا این نگرش‌ها را تصحیح کنیم.

هاوار: از ابتدای تاسیس مجلس سوریه دمکراتیک شما با موضعی دمکراتیک در میان ارتباطات جا گرفته‌اید، همچنین شما با دولت‌های اروپایی و طرف‌های درگیر سوریه نشست‌هایی را برگزار کرده‌اید، ایا در این رابطه شاهد پیشرفتهای دیپلماتیک بوده‌ایم؟

ریاض درار: در خصوص ارتباطات پیوسته با دولت‌های اروپایی و دولت‌های مرتبط به این مسئله بدون هیچ شکی ما به پیشرفت دست پیدا می‌کنیم، آنها از نگاه خاص و جالب توجهی نسبت به شمال-شرق سوریه برخوردارند که از نگرش صوری به مناطق تحت سلطه گروه‌های مسلح دیگر کاملا جدا است و اطلاع دارند که اپوزیسیون خود را به عنوان آلترنانیف رژیم سوریه نشان داده و هیچیک از عناصر و مولفه‌های سوریه در آن حضور ندارند، همین مسئله اجازه می‌دهد که این دولت‌ها به این اپوزیسیون بها ندهند.

ما همیشه در خصوص مسئله سوریه و چگونگی حل بحران آن سخن گفته‌ایم، ما اهداف خود را بر اساس زنده کردن روح دمکراسی و جنگ علیه داعش به دولت‌های اروپایی بر زبان آورده‌ایم. ما تصویر جالب توجهی را از شکل اسلام تلطیف شده به آنها نشان می‌دهیم زیرا ما نگاهی روشنگرانه به اسلام داشته‌ایم که از اسلام تندرو و حاکمیت رژیم در دمشق کاملا جدا است.

در بعد دیپلماسی ما تصویری جداگانه‌ای را از مناطق شمال-شرق سوریه ترسیم کرده‌ایم. شاهد احترام بسیاری نسبت به تحولات و پشرفت‌های منطقه هستیم، همچنین ارتباطات پایداری را با کشورهایی که از این تلاش‌ها حمایت می‌کنند داریم. در نتیجه توافقی بر اساس پروژه‌ای مناسب برای تمام سوریه در جریان است، این دولت‌ها از مواضع ما حمایت می‌کنند. بدون تردید، اگر راه حلی سیاسی برای سوریه در جریان باشد، ما در آن مشارکت کرده و نباید ما به حاشیه رانده شویم.

هاوار: شما پروژه ملت دمکراتیک را انتخاب کرده‌اید و هدف شما دمکراتیک کردن سوریه است. تا چه اندازه این پروژه را در افکار عمومی  تعریف کرده و دولت‌های اروپایی در رابطه با این پروژه چه نظری دارند؟

ریاض درار: پروژه فرهنگی پروژه‌ای طولانی مدت است، اما تغییر ذهنیت مسئله آسانی نیست، افرادی وجود دارند که این پروژه را به پیش می‌برند و برخی نیز تلاش می‌کنند که سیمایی منطقه‌ای به این تحولات در شمال-شرق سوریه بدهند. اما زمانیکه ما در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی حرف می‌زنیم، برای برخی جالب توجه است و قبول می‌کنند که در این پروسه مشارکت کنند، همچنین در خصوص معانی این پروژه اشتراکات نظری دارند. ما فکری را در ذهن آنان می‌کاریم، باید این تفکر ادامه پیدا کرده و توسعه و رشد و نمو پیدا کند. دمکراتیک کردن سوریه مسئله آسانی نیست، چون حملات بسیاری علیه ما وجود دارند، رژیم می‌گوید که مردم توان تحقق این سطح از دمکراسی را ندارند و برخی از نیروهای اپوزیسیون مانند اسلامگرایان تندرو خصلت استبدادی دارند. تنها در مناطق شمال-شرق سوریه از دمکراسی سخن گفته می‌شود و می‌تواند تحقق پیدا کند.

هاوار: آیا در باره این موضوع هیچ تلاش داخلی یا خارجی در جریان است؟

ریاض درار: اکنون ما تلاش می‌کنیم که دیدارهایی را با داخل و خارج از سوریه و منطقه سازماندهی کنیم تا تجارب دمکراتیک روژآوا و شمال-شرق سوریه را بشناسند. بنیادها و مفاهیم این انقلاب و نگرش‌های مرتبط به این پروژه را درک کنند. این کار نیازمند مشارکت روشنفکران و سیاستمداران است.

هاوار: گفتگوها در خصوص حل تنش‌های سوریه وجود دارند، از نگاه شما دولت‌هایی که در سوریه دخالت می‌کنند، تا چه حدی در رابطه با این مسئله جدیت دارند؟ باید در این باره چه قدم‌هایی را بردارند؟

ریاض درار: تنش‌های سوریه به تنشی بغرنج تبدیل شده‌اند، زیرا از ابتدا تلاش‌های مثبت برای حل آن در جریان نبوده‌اند. تلاش‌هایی برای حل آن در جریان بودند، اجازه دادند که سوری‌ها از طریق توافق یا نبردی مسلحانه به توافق برسند. بسیاری از کشورها در این فرایند نظامی شرکت کردند، اما شکست این تلاش‌ها را مشاهده کرده‌ایم. راه حل سیاسی راه حل درست و واقعی است که باید سوری‌ها به آن تعهد داشته باشند. من برآورد می‌کنم که این مسئله از ابعاد ضعیف آن بوده است و اجازه نداده است که تاکنون راه حلی انتخاب شود. برخی از دولت‌ها راه حل سیاسی را بر اساس مبنایی که سوریه از با وی همپیمان باشد می‌پذیرند، این مسئله نیز بخشی از اختلافات بین‌المللی و منطقه‌ای است، در نتیجه به همین علت بوده است که حل مسائل و مشکلات دولت‌های دیگر به هزینه مسئله سوریه ادامه داشته است، و در این فرایند سوری‌ها هستند که آسیب می‌بینند. قدم‌های جدی در این باره هنوز برداشته نشده‌اند، تلاش‌ها برای مدیریت بحران به معنای حل مسئله نیستند. به همین دلیل باید سوری‌ها قدم به قدم برای حل این مسئله بغرنج گام بردارند.