درخواست وکلا برای ملاقات با عبدالله اوجالان

وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان برای انجام ملاقات با موکل خود به دادستانی جمهوری در شهر بورسا و مدیریت زندان امرالی مراجعه کردند.

ابراهیم بیلمز، نوروز أویسال، مظلوم دینچ و جنگیز یورکلی اعضای کانون وکلای سده و وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان صبح امروز برای ملاقات با موکلشان درخواستی را به مقامات قضایی ترک تحویل دادند.

وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان از ١۵ ماه پیش اطلاعی از وضعیت وی در زندان فوق‌امنیتی جزیره امرالی ندارند.

وکلای اوجالان به دادستانی جمهوری ترک در شهر بورسا و مدیریت زندان امرالی مراجعه کردند.

وکلای عبدالله اوجالان هر هفته دو بار به سازمان‌های مربوطه مراجعه می‌کنند، اما درخواست‌های آنان بی‌پاسخ مانده‌اند.

مسئولین قضایی ترک غالبا پس از ماه‌ها ادعا می‌کنند که به دلیل ممنوعیت ملاقات به درخواست‌های وکلا پاسخ داده نشده است.

هیئت انضباطی زندان فوق‌امنیتی جزیره امرالی که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و سه کوردستانی دیگر در آن به گروگان گرفته شده‌اند روز ١٨ اوت ٢٠٢١ اعلام کرده بودند که اوجالان برای ٣ ماه از ملاقات با خانواده محروم شده است.

علی‌رغم اینکه این ممنوعیت در ١٨ نوامبر ٢٠٢١ به پایان رسیده بود اما درخواست خانواده اوجالان برای ملاقات همچنان بی‌پاسخ مانده است.

وکلای اوجالان روز ٢٨ مارس ٢٠٢٢ یکبار دیگر به دادستانی کیفری در بورسا مراجعه کرده و خواستار شفاف‌سازی مسئولین قضایی در مورد موانع غیرقانونی برای ملاقات وکلا و خانواده زندانیان امرالی شده بودند،

هیئت دادگاه روز ٢٩ مارس مدعی شده بود که عبدالله اوجالان به دلیل تخلف انضباطی از ملاقات محروم شده است و به همین دلیل اجازه ملاقات وکلا و خانواده داده نمی‌شود.

در نامه هیئت دادگاه گفته شده بود که:"٣ فوریه ٢٠٢٢ برای ٣ ماه ملاقات خانواده با اوجالان به دلیل تخلف انضباطی ممنوع می‌باشد و این حکم در ٢١ فوریه تأیید شده است."

١٢ اکتبر ٢٠٢١ نیز برای مدت ۶ ماه عبدالله اوجالان از ملاقات با وکلای خود محروم شده بود. ٢٢ آپریل اگر چه زمان تعیین شده به پایان رسیده بود اما مقامات قضایی ترک به درخواست‌های مکرر وکلای اوجالان پاسخ نداده‌اند. روز ٢٩ آپریل وکلای اوجالان با مراجعه به دادستانی کیفری بورسا خواسته بودند تا از دلیل عدم پاسخگویی دادستانی مطلع شوند.

دادستان ترک در همان روز درخواست وکلا را رد کرده و مدعی شد که ١٣ آپریل ٢٠٢٢ برای ۶ ماه ملاقات اوجالان با وکلایش ممنوع می‌باشد. دادستان درباره بهانه ممنوعیت تازه چیزی به وکلا نگفت، وکلای اوجالان روز ۶ می به دادسرای کیفری بورسا مراجعه کرده و اعتراض خود را نسبت به ممنوعیت‌های ضدحقوقی و غیرقانونی اعلام نمودند.